۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۳/۰۱/۰۳ ۱۳:۳۹



از آنجایی که در تعطیلات نوروز، بسیاری از ما قصد سفر میکنیم، قصد داریم برای تمامی عزیزان، نقاط گردشگری ای را معرفی کنیم که کمتر معرفی شده و بکر تر اند. همه ی ما در هنگام سفر، به نقاطی سفر می کنیم که شناخته شده ترند. مشهد، استانهای مازندران و گیلان، اصفهان و شیراز مقصد اولیه ی هر مسافرتی هستند اما شاید در طول مسافرت به این نقاط، جاذبه های گردشگری ای باشند که در همین مسیر وجود دارند اما به علت ناشناخته بودن، کمتر مورد توجه قرار می گیرند. در این پست، قصد ما بر این است تا نقاط بکری را به شما معرفی کنیم تا شاید در طول مسیر، فرمان ماشین تان را بچرخانید و برای ساعاتی در کنار این جاذبه های بی نظیر، وقت بگذارانید. با آرل همراه باشید.

آبشار دره عشق



این آبشار که ارتفاع ان به حدود بیش از صد متر می رسد از دل کوه با سرعت زیادی به بیرون می جهد و منظره بدیعی پدید می آورد.از ویژگی های این آبشار یکی آنکه نه از قله یا میان کوه، بلکه از دل کوه چون چاهی بیرون می جهد، دوم آنکه ارتفاع بسیار بلندی دارد و در سرتاسر ایران کم نظیر و شاید بی نظیر است.سوم آنکه در زیر آن فضای هموار نسبتأ وسیعی وجود دارد که امکان ایجاد تأسیسات لازم را فراهم می آورد، چهارم آنکه در جنب این فضا رودخانه ی کارون به آرامی جاری است و امکانات بهره برداری سیاحتی متعددی را فراهم می آورد.

 


آدرس :واقع در استان چهار و محال بختیاری و شهر لردگان

چشمه گل شهرستان رامیان

چشمه گل رامیان با چشم اندازی زیبا به عنوان نگین طبیعت ،دیدگان هر ببینده ای را خیره می کند.این جاذبه طبیعی یکی دیگر از شگفت انگیزترین دیدنی های طبیعت ایران و شمال است
 


این چشمه در جنوب شهر رامیان یکی از شهر های تابع استان گلستان واقع شده است.این چشمه در حدود 6 کیلومتری جنوب شهر رامیان است.


دریاچه میثاق در دل کویر

در شمال شرقی شهر اراک و در منطقه فراهان سفلی دریاچه فصلی قرار دارد که در فصل بارندگی پر آب دیده شده و در فصول خشک به صورت با تلاق و نمک زار در می آید که به کویر یا دریاچه میثاق شهرت دارد.

 


بهار زیباترین فصل این دریاچه است چنانکه صبح زود راهی این منطقه شوی از دیدن جانوران کویری و مرغان دریایی بی نصیب نخواهی ماند.


زیبایی و حال و هوای این دریاچه در سکوت و صدای مرغان تعریف می شود.

 

 

کویر اردکان (سیان کوه)

 

کوير سياه کوه در 40 کيلومتري شمال شهر اردکان قرار دارد. اين کوير شکلي شبيه به هلال ماه دارد که در قوس دروني هلال آن سياه کوه با ارتفاع 2050 متر قرار گرفته اين کوير از سمت جنوب به کوه نمک و گريگون، از غرب به بيابان هاي نايين و نوگنبد و از شمال به ارتفاع انارک محدود است.


راه هاي ورود به منطقه:

 

مسير اول: مسير اردکان به احمد آباد وسپس جاده خاکي آحمد آباد است که از کنار خط آهن مي گذرد و به کوير سياه کوه مي رسد.

 

مسير دوم: مسير انارک به ايستگاه راه آهن نايين وسپس جاده کنار گذر خط آهن تا ايستگاه نوگنبد است.

 

مسير سوم: مسير خاکي انارک به اسماعيلان و سپس سياه کوه است. زمين هاي اطراف اين کوير به شدت باتلاقي مي باشند.


آدرس:واقع در استان یزد،شهر اردکان،شمال غربی،جنوب شرقی شمال اردکان

 

منطقه حفاظت شده خوش ییلاق

 

 

grey منطقه حفاظت شده خوش ييلاق

 

 

منطقه حفاظت شده خوش ییلاق در شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار گرفته و به دو بخش دشتی و کوهستانی تقسیم می‌شود. از آنجایی که این منطقه بین کویر و جنگل‌های پهن برگ خزری قرار دارد، از تنوع زیستی بالایی برخوردار بوده و هریک از بخش‌های آن دارای تنوع پوشش گیاهی و حیات وحش ویژه‌ای است.

 

grey منطقه حفاظت شده خوش ييلاق

 

خش شمال غربی و غرب منطقه درختان جنگل‌های پهن برگ خزری همچون افرا، بلوط، راش و ولیک را شامل می‌شود و در بخش اعظمی از منطقه پوشش گیاهی نیمه استپی دیده می‌شود. گونه‌هایی نظیر درمنه کوهی، کلاه میرحسن، گون همراه با درختچه‌های اُرس و بوته‌های زرشک و برخی از خانواده چتریان را می‌توان مشاهده نمود. در مناطق استپی که نواحی شرقی منطقه را تشکیل می‌دهند، گونه‌هایی همچون قیچ، درمنه دشتی، ریش بز و گیاهان شور می‌رویند.

 

grey منطقه حفاظت شده خوش ييلاق

 

دشت زردابه در مرکز این منطقه، زیباترین دشت منطقه می‌باشد که با گل‌ها و گیاهان جالب توجه، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های وحوش به شمار می‌آید.


grey منطقه حفاظت شده خوش ييلاق

 

بر اساس مشاهدات صورت گرفته پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق دارای ۲۹ گونه پستاندار، ۹۳ گونه پرنده، ۲۵ گونه خزنده و ۵ گونه دوزیست می‌باشد.

 

پارک جنگلی فین چالوس

 

پارک جنگلی فین یا پارک جنگلی چالوس در قسمت جنوب شهر چالوس و در 6 کیلومتری محور اصلی جاده چالوس ـ کرج بعد از پلیس راه چالوس واقع شده است که بیش از سه دهه مورد استفاده گردشگران شمالی و یا گردشگرانی که از این محور قصد عزیمت به استان های شمال غربی و شمال شرقی (مشهد) دارند، می باشد.

 

 

این پارک از نظر فیزیوگرافی و توپوگرافی جزئی از آبخیز رودخانه چالوس و یک عرصه جنگلی در حاشیه رودخانه چالوس می باشد.

 

 

رودخانه چالوس که از کنار آن می گذرد ویژگی خاص و جالبی به آن می بخشد. در این پارک، اردوگاهی احداث شده است که کلبه و کومه هایی برای اقامت مسافران دارد.

 

 

دریاچه گل پل مازندران

 

این دریاچه در جنوب شرقی شهرستان قائم شهر بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم ، در میان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزا است.

 

 

دره چاهکوه - قشم

دره چاهکوه در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

 


این دره در 100 کیلومتری شهر قشم در کنار روستای چاهوی شرقی قرار دارد و یکی از جاهای مهم گردشگری جزیره قشم است.

 


چاهکوه دره ای است با احجام و تندیس های بی نظیر و پوشیده از صدها حفره و کاسه و طاقچه بر بدنه عمومی آن با جوی های سنگی و چاههای آب که از یورش باد ،بارش بارانهای تند و تابش آفتاب داغ پدید آمده است.

 


دره چاهکوه یکی از عجایب مهم جزیزه قشم در استان هرمزگان می باشد که دیدن آن برای هر کسی خالی از هیجان نیست.

 


جنگل ابر شاهرود:

جنگل ابر یکی از دست نخورده ترین جنگل های ایران واقع در 50کیلومتری شمال شرق شاهرود در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان است که زیبایی آن چیزی فراتر از یک جنگل است.چون یک اقیانوس ابر اضافه تر از جنگل های شمال و شمال غرب دارد.

 


این جنگل در استان سمنان و در نزدیکی روستای ابر واقع شده و تقریبا مرز سمنان و گلستان است.جایی که ضخامت کوههای البرز کاسته می شود و ابرهای گرفتار در پشت این دیواراز لابه لای دره ها به سمت جنوب سرازیر می شوند.

 


به همین خاطر تقریبا از بعد از ظهر تا نیمه های شب با سرد شدن هوا چنان می نماید که جنگل به روی ابرها سوار شده است.

دید کاملا محدود و شب بسیار سرد می شود.این اتفاق منطقه ابر را دگرگون کرده و آب و هوایی متفاوت از سراسر سمنان به آن داده است

 


با 20 دقیقه رانندگی در این منطقه می شود از پوشش انبوه جنگل و سرمای استخوان سوز به پوشش کویر رسید.این تناقض و آغشته بودن به ابر دلیل شهرت رویایی بودن جنگل ابر بین طبیعت گردان است.

دهکده توریستی چوبی - نیشابور

دهکده چوبی و روستایی است در 6 کیلومتری شهر نیشابور واقع در استان خراسان رضوی ،این دهکده چوبی کم نظیر و بی همتا توسط مهندسی ایرانی ساخته شده و یکی از دیدنیها و گردشگاههای شهرستان نیشابور می باشد.

 

 

دیدنی این دهکده شامل مسجد چوبی،موزه ،کتابخانه ،رستوران ،فروشگاه نانوایی،آلاچیق،سوئیتها ،فضایسبزو اکوتوریسم زیبای آن به همراه کشاورزی و دامپروری است.

 

 

 

مسجد این دهکده اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در هان می باشد.این بنا 200 متر مربع وسعت دارد و در ساخت آن 40 تن چوب استفاده شده است.

زیباترین چشمه جهان

باداب سورت

 

 

چشمه باداب سورت واقع در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خاست واقع در استان مازندران است.

 

 

چشمه های اسرار آمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می باشند. یکی از چشمه ها دارای آبی بسیار شور می باشد و دارای استخر آبی کوچکی است که عمدتا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و برای درمان دردهای کمر، پا و روماتیسم و امراض پوستی سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قراردارد دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی و کمی ترش مزه است که بصورت دائمی و نشتی می باشد و در اطرف دهانه چشمه کمی رسوب اکسید آهن نشسته است.

 

 

مردم منطقه به دلیل گوگردی بودن این چشمه که برای امراض پوستی کاملا مفید می باشد از وجود این چشمه آگاهی کافی دارند و از آن به عنوان سرشور یاد می کنند. به گفته ساکنان منطقه آنها برای شفا یافتن از امراض پوستی خود با آب چشمه حمام می کنند اما بدلیل اینکه دمای آن تنها مقدار کمی از دمای محیط بالاتر است برای گرم کردن آن از داغ کردن سنگهای موجود در اطراف چشمه و گذاردن آنها در داخل آب چشمه استفاده می نمایند.

دره شمخال - قوچان
 

 

دره شمخال در استان خراسان رضوی واقع شده است.دره شمخال نام خود را ار روستای کوهپایه ای به همین نام گرفته است که این دره به طول 18 کیلومتر از روستای شمخال در 70 کیلومتری قوچان به باجگیران آغاز می شود .

 

 

دره شمخال یا بهشت خراسان با شیبی ملایم از روستایی با همین نام شروع می شود. چشمه سارهای متعدد، آبشارهای زیبا، درختان سر به فلک کشیده ، جریان آب زلال ، دیواره های عظیم و پر صلابت صخره ای (به ارتفاع ۲۰۰ متر) تنها بخشی از جذابیتهای دره است

 

 

دالانها، حمامها و غارگونه ها بسیار اند و وصف ناپذیر . خنکای دره، نوای گوشنواز آب و نسیم دل انگیز، روح را می نوازد؛ دره از درون پارک ملی تندوره به پیش می رود و بعد از حدود ۱۲ کیلومتر دو آب سرد شمخال و کمی گرمتر دره دیگری با نام دره دُر بادام به هم می رسند. از اینجا به بعد دره کمی باز می شود و رود دورنگر شکل می گیرد.

 

 

گنبد نمکی جاشک - دیر

 

گنبد نمکی جاشک نزدیک روستای جاشک در شهرستان دیر ودر فاصله 144 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر و 55 کیلومتری شهر دیر قرار داشته ویکی از بزرگترین،فعال ترین ،زیباترین گنبد های ایران است.گنبدهای نمکی در سطح وسیعی از ارتفاعات زاگرس و ایران مرکزی واقع شده اند.


بطوریکه قریب به 114 گنبد نمکی در نواحی جنوب ایران به ویژه در استانهای هرمزگان و بوشهر دیده می شود.


این گنبد ها از نظر گردشگری دارای جاذبه ها و قابلیت های فراوان می باشند که از آن جمله می توان به آبشارهای نمکی،غار نمکی ،چالها و یخچال های نمکی،چشمه های نمکی ،تخت دیو یا دودکش جن ،دره گل،نمک شارها و نمک فشان ها و سطح زیبا و رنگارنگ گنبد اشاره نمود.


مهمترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمک های این کوه نمکی،گنبد ها ،غارها منحصر به فرد،ابشارها ،بلورها و...می توان اشاره داشت.

منبع: gardeshgari-iran.ir
تحریریه گروه معماری آرل

تعداد بازدید : ۴۸۶۶
نسخه چاپی :  
Hassan_Mi

خیلی عالی بود



yay30n

ali bod ....

daseton dard nakone....

man memari mikhonam....

hameye matalebetono har roz mibinam

tashakor



ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
 زیباترین خلیج‌های جهان را سیاحت کنید

زیباترین خلیج‌های جهان را سیاحت کنید

7 بازار منحصربه فرد دنیا

7 بازار منحصربه فرد دنیا

 با مشهورترین غارهای زیرزمینی دنیا آشنا شوید

با مشهورترین غارهای زیرزمینی دنیا آشنا شوید

بوداپست؛ شهری با شب های روشن(1)

بوداپست؛ شهری با شب های روشن(1)

دودکش جن(هودو)

دودکش جن(هودو)

 گشت و گذار: لهستان، کوهستان جادویی

گشت و گذار: لهستان، کوهستان جادویی

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir