۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ ۰۸:۱۳
دیافراگم ، در یکشنبه این هفته آرل ، قصد داریم نکاتی را برای بهتر شدن عکس هایتان از معماری و بناهای ساختمان ارائه دهیم و همچنین به مسائل مربوط به دوربین های مناسب عکاسی از معماری و بناها را معرفی کنیم تا در هنگام خرید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر علاقمند به آموزش عکاسی هستید همراه آرل باشید....

نکات آموزشی گرفتن عکس از ساختمان:


عکاسی و معماری ، عکاسی از ساختمان
به دنبال زوایای غیرمعمول باشید. همه می دانند که برج ایفل چه شکلی است، اما احتمالا تا کنون از این زاویه به آن نگاه نکرده اید. اگر به دنبال پول در آوردن از سرگرمی های تان باشد، چنین عکسی نه تنها قیمت بالاتری خواهد داشت، بلکه می تواند یک جایگزین عالی برای تصویر قدیمی و کاملا تکراری نمای جلوی این بنای فلزی سوراخ سوراخ باشد.

عکاسی و معماری ، عکاسی از ساختمان

کمی به سر و وضع عکس های تان رسیده و آنها را پیرایش کنید. هنگامی که از این کلیسای ییلاقی عکس می گیرید، اگر درب را نیمه باز گذاشته و اجازه دهید دوچرخه همان جا به دیوار تکیه دهد، تصویر بسیار جالب تر به نظر می رسد. اگرچه این کار نوعی صحنه سازی و دور شدن از اصالت تصویر قلمداد می گردد، اما هر یک از این افزودنی ها کمک می کند تا بهتر بتوانید توقف گذر زمان در این مکان را به تصویر بکشید.
عکاسی و معماری ، عکاسی از ساختمان
شهرها هنگامی در زیر آسمان تیره و تاریک عکاسی شوند، ممکن است گرفته و دلگیر به نظر برسند. اگر در یک روز ابری از مکانی تاریخی دیدن می کنید، سعی کنید که زمان اصلی عکاسی را شب هنگام در نظر بگیرید. آنگاه دوربین را روی سه پایه سوار کرده و با استفاده از حالت تقدم شاتر زمان نوردهی را افزایش دهید. این تصویر از دروازه Brandenburg برلین با زمان نوردهی ۱۰ ثانیه گرفته شده.
عکاسی و معماری ، عکاسی از ساختمان

به دنبال بازتاب هایی باشید که داستانی را روایت می کنند. در اینجا عکاس به جای اینکه مستقیما از خود کلیسا در مادرید عکس بگیرد، انعکاس آن را در شیشه های یک دفتر تجاری مدرن برای ثبت انتخاب کرده است. و نتیجه کار یک کنتراست برجسته میان چهره های قدیم و جدید شهری است. و البته دو ساختمان مقابل یکدیگر را در یک عکس گنجانده است.
عکاسی و معماری ، عکاسی از ساختمان

اگر کادر دوربین تان واقعا می تواند داستان گو باشد، از ثبت تصاویر انتزاعی نهراسید. این چهار پا در جایی قرار دارند که روزگاری محل یک برج نگهبانی در کنار دیوار برلین (جداکننده دو آلمان) بوده است. اگر چه برج دیده بانی مدت ها است بی مصرف مانده و از اینجا برداشته شده، اما مربع تشکیل شده در انتهای این پایه ها نشان می دهد که نگهبانان زمانی در کجا می ایستاده اند.
عکاسی و معماری ، عکاسی از ساختمان

بهترین نمای معماری شناسانه ساختمان ها به ندرت از ارتفاع هم سطح چشم قابل مشاهده است. سعی کنید با بالا رفتن از برج های موجود یا سکوهای تلویزیونی، از سطحی بالاتر به مناظر شهری بنگرید. هنگام عکاسی از ساختمان های دالان مانند هم از سطحی پایین به عکاسی بپردازید. اگر از نزدیک زمین به عکاسی از نمای داخلی این کلیسا بپردازید، می توانید به ستون ها اجازه دهید که به سمت یکدیگر حرکت کنند و به شکل تاثیرگذارتری هیبت خود را به رخ بکشند.

در ادامه همراه آرل باشید تا دوربین مناسب برای عکس برداری از ساختمان را بشناسید.

راهنمای خرید دوربین برای عکسای از معماری و بناها


به دنبال چه هستیم؟

موقعیت قرارگیری تان هنگام فشردن دکمه شاتر، در عکاسی از معماری و بناها نقشی حیاتی دارد و مهمتر از دیگر شیوه های عکاسی است. شاید بتوان دلیل آن را اهمیت و حضور بسیار زیاد خطوط مستقیم در هر منظره دانست.


واید حداکثری

یک لنز واید می تواند به شما کمک کند تا مقدار بیشتری از هر منظره را درون قاب عکس تان بگنجانید. زاویه دید هر لنز با میلیمتر اندازه گیری می شود. و هرچه این مقدار کمتر باشد، زاویه بازتر بوده و بخش بیشتری از منظره در کادر جا می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره خصوصیات لنزهای واید و شیوه تاثیر آنها می توانید به راهنمای عکاسی منظره مراجعه کنید. اما به طور کلی، یک لنز ۲۴ میلیمتری ویژه دوربین های ۳۵ میلیمتری معمولا نتایج بسیار خوبی را به ارمغان می آورد.

برای یک عکس مطلوب، دوربین های عکاسی منظره معمولا امکان لنز واید را با قابلیت دیافراگم تنگ همراه می کنند. برای این تنظیم بهتر است از حالت عکاسی دستی یا حالت عکاسی تقدم دیافراگم بهره ببرید. و البته این تنها نیمی از داستان است. در عکاسی از چشم اندازهای شهری، سرعت شاتر هم همیشه نقش بسیار مهمی ایفا می کند.


استفاده از زمان نوردهی طولانی تر برای نتایج واضح و شفاف

دوربینی با حالت عکاسی تقدم شاتر به شما اجازه می دهد تا به طور خاص برای هر فریم مدت زمان نوردهی لازم را تعیین کنید. عکاسی با زمان نوردهی طولانی، به شما امکان به تصویر کشیدن چراغانی های بسیار جذاب شبانه را می دهد و در روز می توانید عابران پیاده مزاحم را در کادر حذف نموده یا تا حد ممکن تارشان کنید.

استفاده همزمان از دیافراگم تنگ و زمان نوردهی طولانی همراه با استفاده از کمترین میزان حساسیت (ISO) شما را قادر می سازد تا ساختمان های ثابت و بی حرکت را با بیشترین جزئیات ممکن در کادر عکس تان ثبت کنید و البته عابران پیاده هم تبدیل به ارواحی بی رنگ شده یا کاملا حذف خواهند شد. این گونه دیگر نیازی به سر و کله زدن با برنامه های ویرایش عکس همچون فوتوشاپ نیست تا افراد اضافی جلو عکس را حذف نمایید.

اگر تصمیم دارید چنین عکس هایی را ثبت کنید، بهتر است دنبال دوربینی باشید که چرخک انتخاب حالت عکاسی اختصاصی روی خود دارد، تا با راحتی بیشتری میان تنظیمات لازم جابجا شوید. در بسیاری از این دوربین ها حالات عکاسی چون تقدم دیافراگم، تقدم شاتر و تنظیمات دستی جایگاه ویژه خود را روی چرخک دارند.

برخی از مدل های مطلوب هم همه این حالات عکاسی را با یکدیگر ادغام کرده و گزینه PASM یا program/aperture/shutter/manual را به چرخک اضافه نموده اند. هنگامی که این گزینه را انتخاب می کنید، می توانید از منوی باز شده روی صفحه، هر یک از چهار حالت مورد نظر را برگزیده و به عکاسی بپردازید.

اگر امکان دارد، هنگام خرید به جایگاه قرار گیری اسلات کارت حافظه و فاصله آن تا محل پیچ شدن سه پایه هم دقت کنید. در اغلب دوربین ها درب پوشاننده بخش باتری و کارت حافظه به محل بستن سه پایه بسیار نزدیک است و هنگام تعویض کارت حافظه لازم است که آن را از روی سه پایه باز کنید. هنگام عکاسی در شب یا محل های کم نور، این جابجایی ها می تواند کسالت بار و خسته کننده باشد.


لنزهای ویژه

اگر واقعا برای عکاسی از بناها و معماری کاملا جدی هستید، بهتر است یک دوربین DSLR با هزینه مناسب خریداری کرده و مقداری هم پول برای لنزهای دارای حرکت عمودی و افقی کنار بگذارید. اگرچه این لنزها از مدل های معمول بازار بسیار گران تر هستند، اما دارای بخش های متحرک لولا مانندی اند که به شما اجازه می دهد تقرب خطوط را در عکس اصلاح کنید.

و این همان مشکلی است که تقریبا در تمامی عکس های معماری بروز پیدا می کند. به گونه ای که بخش بالایی ساختمان جمع می شود و بخش پایینی که به کف خیابان و موقعیت شما نزدیکتر است، باز شده و گسترش می یابد.

این لنزها همچنین هنگام عکاسی از بالای ساختمان و نمای رو به پایین هم بسیار کاربردی خواهند بود. به خصوص اینکه بخشی از کادرتان فوکوس نباشد.


حالت عکاسی پانوراما

اگر به دنبال عکاسی از مناظر و معماری شهری هستنید و می خواهید بخش وسیعی از منظره را در کادرتان جای دهید؛ بهتر است یک دوربین کامپکت بخرید که به طور اختصاصی حالت عکاسی پانوراما هم داشته باشد. چنین امکانی به شما اجازه می دهد که طول یا عرض منظره را جارو کرده و تمام آن را در کنار یکدیگر درون یک عکس جای دهید.


امکانات بهینه دوربین ویژه عکاسی معماری و بناها:

- لنز واید
- دیافراگم با تنگ ترین دهانه ممکن
- امکان تنظیم دستی دیافراگم
- حالت عکاسی پانوراما
- لنزهای متحرک Tilt/shift برای عکاسان اختصاصی و ثروتمند مناظر شهری


دوربین های پیشنهادی:

Canon EOS 650D
Nikon D3200
Sony Cyber-shot DSC-HX20V
Fujifilm X-Pro1


منبع : آرل ، نارنجی

تعداد بازدید : ۱۲۷۴۵
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
دیافراگم: تصاویر ماکرو تماشایی از حشرات

دیافراگم: تصاویر ماکرو تماشایی از حشرات

آشنایی با ایزو (ISO) و نحوه تنظیم آن در عکاسی دیجیتال

آشنایی با ایزو (ISO) و نحوه تنظیم آن در عکاسی دیجیتال

دیافراگم هفته : عکاسی از نمای کلاسیک ساختمان های معروف اروپا

دیافراگم هفته : عکاسی از نمای کلاسیک ساختمان های معروف اروپا

 چشم‌اندازی متفاوت از کوه‌های یخی شناور

چشم‌اندازی متفاوت از کوه‌های یخی شناور

دیافراگم هفته: منتخبی از بهترین تصاویر ارسالی به مسابقه‌ی عکاسی سونی سال 2015

دیافراگم هفته: منتخبی از بهترین تصاویر ارسالی به مسابقه‌ی عکاسی سونی سال 2015

نشنال جئوگرافی : عکس های فوق العاده از چشم‌اندازهای زمین

نشنال جئوگرافی : عکس های فوق العاده از چشم‌اندازهای زمین

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir