۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : شنبه , ۱۳۹۲/۰۹/۳۰ ۰۱:۰۲
غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
تحریریه معماری آرل
غارها در طول تاریخ بارها مورد کاوش و بررسی قرار گرفته‌اند. از آن‌ها در دوران ماقبل تاریخ بیشتر برای برطرف کردن نیازهایی همچون سرپناه، محل تدفین مردگان یا محل تجمعات مذهبی استفاده می‌شده است. امروزه کاوش‌گران به جستجو و بررسی غارها می‌پردازند اما با دلایلی کاملا متفاوت چرا که غارها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در زمینه اقلیم و آب و هوای دوران گذشته در اختیار محققان قرار دهند.در ادامه تعدادی از غارهای معروف جهان را به شما معرفی می‌کنیم. امیدوارم از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

کاوشگران، غارها را برای انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده یا انجام تمرینات جسمانی مورد استفاده قرار می‌دهند. تعدادی از غارهای زیبای زیرزمینی نیز جهت گشت و گذار آن‌دسته از افرادی که از حس ماجراجویی کمتری برخوردارند آماده شده است. این غارها دارای امکاناتی نظیر نورپردازی‌های هنرمندانه، پلکان و سطوح صاف بوده و قادرند کلیه نیازهای این افراد را تأمین کنند تا این جستجو برای گردش‌گران و دوست‌داران طبیعت به تجربه‌ای دل‌انگیز و نامتعارف ولی در عین حال بدون سختی و زحمت تبدیل شود.

غار ایسریسن ولت

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
ایسریسن ولت لغتی آلمانی به معنای دنیای غول‌های یخی است. این غار با طولی به میزان ۴۲ کیلومتر بزرگ‌ترین غار یخی جهان می‌باشد که درون کوه‌های هاچکوگل در ناحیه تننگبیرگ (کوه‌های تنن) در آلپ و ۴۰ کیلومتری جنوب سالزبورگ در اتریش واقع شده است. این غار توسط رودخانه سالزاچ شکل داده شده که راه‌هایی را به درون کوه فرسایش داده است. اشکال یخی درون غار از آب شدن برف‌ها و راه یافتن آن‌ها به درون غار ویخ زدن مجددشان در طول زمستان ایجاد شده‌اند.

غار ریدفلوت

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
این غار به عنوان کاخی از هنرهای طبیعت نام‌‌گذاری شده است. غار ریدفلوت در شمال غرب گوئی لین، ناحیه‌ای در جنوب چین قرار دارد. بر اساس افسانه‌ها، به این دلیل که عموم تصور می‌کردند دهانه غار می‌تواند از نی صدایی شبیه به فلوت ایجاد کند به این نام خوانده می‌شود. سنگ آهک‌های این غار سرزمینی جادویی از استالاکتیت (ستون‌هایی از مواد معدنی که به شکل صاف یا متخلل از سقف غارها آویزان هستند) و استالاگمیت (ستونی از مواد معدنی که از کف غار بالا آمده است)، ستون‌های سنگی، دیواره‌های سنگی و پرندگان، جانوران و گیاهانی با اشکالی خیالی و رنگ‌هایی باورنکردنی ارائه می‌دهند.

غار بلورین

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
غار بلورها در سال ۲۰۰۰ و توسط معدنچیانی که تونل جدیدی برای معدن نایسا در شمال مکزیک حفر می‌کردند کشف گردید. تالار اصلی این غار توسط تعدادی از بزرگ‌ترین بلورهای طبیعی که تا به حال در غارهای زیرزمینی سراسر جهان دیده شده‌اند پوشیده شده است. بزرگ‌ترین بلور یافت شده در این غار ۱۱ متر طول، ۴ متر قطر و ۴۴ تن وزن داشته است. دلیل بزرگ شدن این کریستال‌ها رطوبت و درجه حرارت بالایی است (۵۸ درجه سلسیوس) که در این غار وجود دارد. این درجه حرارت بالا به بلورهای ریز میکروسکوپی مجال شکل‌گیری و رشد می‌دهد. این غار ۳۰۰ متر زیر زمین قرار گرفته است.

رودخانه زیرزمینی پورتو پرنس

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
این رودخانه در جنگلی احاطه شده توسط کوه‌ها در سواحل شمالی جزیره پالاوان در فیلیپین جریان دارد. تا سال ۲۰۰۷ که یک رودخانه زیرزمینی در یوکاتان مکزیکو کشف شد، این رود عنوان طولانی‌ترین رودخانه زیرزمینی جهان را از آن خود کرده بود. البته در حال حاضر عنوان طولانی‌ترین رود زیرزمینی قابل کشتی‌رانی را به کسب کرده است. این رود ۸.۲ کیلومتر امتداد داشته و قبل از آن‌که به دریای جنوبی چین بریزد از میان غاری تماشایی پیچ و تاب خورده و عبور می‌کند.

غارهای ویتومو

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
برجسته ترین جاذبه توریستی کشور نیوزلند مجموعه غارهای ویتومو است که در خارج شهرستان ویتومو واقع شده است. این غار محل زندگی مشهورترین کرم‌های شب‌تاب ویتومو است. موجودات کوچکی که از قسمت شکمی خود نور ساطع می‌کنند. این گونه شب‌تاب‌ها به طور ویژه در نیوزلند و در اندازه یک پشه معمولی یافت می‌شوند. غارهای ویتومو ۳۰ میلیون سال قبل شکل گرفته و به شکل خیره‌کننده و جادویی توسط درخشش این شب‌تاب‌ها مزین و آراسته گشته‌اند. ستون‌های ساخته شده از سنگ‌های آهکی به عنوان تومو (گودالی که توسط افتادن قطرات آب از بالا ساخته شده باشد) شناخته می‌شوند. این غار مثل کلیسای جامع با شکوهی است که به دلیل ویژگی اکوستیکی‌اش شناخته شده است.

غار ماجلیس‌ الجین

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
این غار یکی از بزرگ‌ترین غارهای زیرزمینی جهان بوده که در ناحیه دور افتاده‌ای از فلات سلما در عمان و در ارتفاع ۱۳۸۰ متری از سطح دریا واقع شده است. نام این غار به معنای مکانی برای جمع شدن جن‌ها است. این غار تنها از یک تالار به ابعاد ۳۱۰ در ۲۵۰ متر و سقف گنبدی به ارتفاع ۱۲۰ متر تشکیل شده است. عمیق‌ترین نقطه غار ۱۷۸ متر می‌باشد. اگر بخواهیم دورنمایی از اندازه واقعی غار ارائه دهیم باید گفت که می‌توان ۱۲ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را در این غار جای داد. هم اکنون این غار تنها برای غارنوردان و صخره نوردان با تجربه قابل استفاده است البته طرح‌هایی برای دسترسی آسان‌تر گردشگران به غار نیز در دست بررسی و اجرا می‌باشند.

غارهای اسکوجان

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
سلسله غارهای اسکوجان در اسلونی شامل مرتفع‌ترین دالان ها در اروپا است که از دره‌ای زیرزمینی و عمیق، آبشارها و نیز پلی که روی این دره تنگ واقع شده، تشکیل شده است. انسان با دیدن این پل تقریبا به یاد صحنه هایی از فیلم ارباب حلقه‌ها می‌افتد. این غارها دارای استالاکتیت و استالاگمیت‌های زیبایی بوده که حاصل فرسایش ایجاد شده توسط رودخانه رکا می‌باشند. در ابتدای مسیر سطحی رودخانه قابل مشاهده است اما ناگهان از دید پنهان شده و به زیرزمین می‌رود جایی که مسیرش را از درون غارها ادامه داده و پس از طی ۳۴ کیلومتر و در فاصله نه چندان دوری از ساحل آدریاتیک مجددا به سطح بازمی‌گردد. نام این غار در فهرست میراث فرهنگ و طبیعی جهان یونسکو شده است.

غارهای کارلزبد

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
این غارها در واقع پارک ملی هستند که در کارلزبد در کوه‌های گوادالوپ در نزدیکی ایالت نیومکزیکو آمریکا واقع شده‌اند. این غار شامل یک اتاق بزرگ و حجره‌ای تشکیل شده از سنگ‌های آهکی در ابعاد ۱۹۰ در ۱۲۱۹ متر بوده که ارتفاع آن در بلندترین نقطه ۱۰۷ متر می‌باشد. این حجره هفتمین حجره یا تالار غاری بزرگ جهان است. این غار با استالاکتیت، استالاگمیت و تنوع باورنکردنی از دیگر اشکال زینت یافته است که دسترسی به آن‌ها به راحتی امکان پذیر می‌باشد.

غار جی‌تا (جعیتا)

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی

غار جعیتا در دامنه کوه‌های لبنان در دره نهرالکلب در 18 کیلومتری شمال بیروت پایتخت لبنان قرار گرفته است. این غار از دو بخش مجزا تشکیل شده که توسط سنگ‌های آهکی کراستیک به هم می‌پیوندند. گالری‌ها و راهروهای ابتدایی غار فوقانی منزل‌گاه بلندترین استالاکتیت‌های جهان می‌باشند. گالری تحتانی روی هم رفته 6.200 متر امتداد داشته و 60 متر پایین‌تر از اتاق‌های فوقانی قرار گرفته است. این دو توسط یک جریان آبی زیرزمینی ملایم و یک دریاچه تکمیل می‌شوند.

غارهای مولو

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
این غارها در پارک ملی گونونگ مولو در بورنئو قرار دارند و یکی از جاذبه‌های برتر گردش‌گری کشور مالزی می‌باشند. این پارک توسط غارهای شگفت انگیزی احاطه شده و در ناحیه‌ای کوهستانی و در کنار جنگل‌های بارانی قرار گرفته است. حجره ساراواک در یکی از غارهای زیرزمینی و با اندازه ۳۹۶ در ۷۰۰ متر پیدا شده است که دست‌کم ۷۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بزرگ‌ترین حجره‌های جهان می‌باشد. گفته می‌شود ابعاد این حجره به اندازه‌ای است که می‌توان ۴۰ بوئینگ ۷۴۷ را بدون آن‌که بالهای‌شان روی هم قرار گیرند در آن جای داد. کلنی بزرگی از خفاش‌ها در نزدیکی غاری که آهوی کوهی نامیده می‌شود زندگی می‌کنند که هر روز هنگام غروب در یک مهاجرت دسته جمعی و دیدنی برای پیدا کردن غذا به پرواز در می‌آيند.

در این جا معرفی غارهای شگفت جهان به پایان رسید ولی در این مجال کوتاه شرحی مختصر از دو غار معروف ایران را به حضور شما عزیزان تقدیم می‌کنیم. امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

غار علیصدر

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
این غار که بزرگ‌ترین غار آبی جهان است سالانه میلیون‌ها گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند. غارعلیصدر در نزدیک روستای علیصدر از توابع کبودراهنگ در ۱۰۰ کیلومتری شمال همدان واقع شده است. وسعت این غار به شما امکان می‌دهد که به راحتی و با قایق در این آن گردش کنید. دیواره‌های غار تا ۴۰ متر ارتفاع داشته و دارای چندین دریاچه می‌باشد. تاکنون در حدود ۱۱ کیلومتر ا‌ز کانال آبی غار کشف شده است. برخی از مسیرهای این غار ۱۰ تا ۱۱ کیلومتر امتداد داشته و در نهایت به جزیره (دهلیز یا اتاق بزرگی که در قسمت مرکزی قرار دارد) ختم می‌شوند. در بررسی‌ها و کاوش‌های صورت گرفته در این غار آثار باستانی شامل کوزه‌ها و پارچ‌های متعلق به دوازده هزار سال قبل به دست آمده است. این غار در ۱۹۶۳ توسط کوهنوردان ایرانی کشف گردید.

غار قوری قلعه

غارهای شگفت انگیز دنیا،غارهای زیرزمینی
یکی از زیباترین غارهای ایران است که در استان کرمانشاه قرار دارد. این غار حدود ۱۲ کیلومتر امتداد داشته ولی تنها بخش اندکی از آن در حال حاضر قابل بازدید می‌باشد. در این بخش‌ها شما شاهد پدیده های زیبایی شکل گرفته از سنگ‌های آهکی می‌باشید. قدمت این غار به ۶۵ میلیون سال پیش می‌رسد. همچنین آثار باستانی متعلق به دوره ساسانی در این غار کشف گردیده است.


منبع : زومیت و TOUROPIA
مترجم : مریم اصلانی
تحریریه گروه معماری آرل

تعداد بازدید : ۲۸۰۲
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
ساگرادا فامیلیا (خانواده مقدس) ،نزدیک به تکمیل شدن

ساگرادا فامیلیا (خانواده مقدس) ،نزدیک به تکمیل شدن

دودکش جن(هودو)

دودکش جن(هودو)

 زیباترین خلیج‌های جهان را سیاحت کنید

زیباترین خلیج‌های جهان را سیاحت کنید

10 جاده زیبا که باید قبل از مرگ در آنها رانندگی کرد!

10 جاده زیبا که باید قبل از مرگ در آنها رانندگی کرد!

 کایاک سواری در اعماق و بازدید از جنگل زیرزمینی

کایاک سواری در اعماق و بازدید از جنگل زیرزمینی

 پیکره‌هایی از جنس گیاهان در نمایشگاه بین‌المللی مونترال

پیکره‌هایی از جنس گیاهان در نمایشگاه بین‌المللی مونترال

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir