نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ ۰۲:۰۱
تحریریه معماری آرل
موضوع نمايشگاه EXPO هانوفر ، محيط زيست بود و ايده اصلي غرفه هلند خلق فضايي سبز و تا حد امكان منطبق با طبيعت و گسترش اين فضاها در ارتفاع بود . ايجاد يك پارك چند طبقه و بنايي يادماني كه يك اكوسيستم كوچك را در خود جاي ميدهد و از اصول معماري پايدار تأثير ميگيرد ايده اي بود كه در اكسپو 2000 تجسم پيدا كرد . ام وي آر دي وي يك محيط طيبيعي با گسترش عمودي را شامل درختان ، گلها و نشانه هايي از طبيعت هلند خلق كرد و در يكي از طبقات حتي فضايي غار مانند با كاربردي رستوران و كافي شاپ ايجاد كرد.
ارتباط طبقات به وسيله راه پله هايي نمايان كه دور بنا ميچرخد تامين ميشود و ام وي دي آر دي وي در هر طبقه به معرفي ويژگيهاي طبيعت هلند مي پردازد . اين گونه از گسترش يك فضاي سبز و سايت مجموعه واسوكو نيز در اين باغ شهرها قرار دارد كه ايده ام وي دي آر دي وي را براي حل چالش فوق به تصوير ميكشد .
ايده گروه معماری MVRDV در اين ساختمان احترام به فضاي سبز سايت پروژه و گسترش بنا در اين فضا و به جاي آن گسترش بنا در پيش آمدگي هاي نماي شمالي است ام وي آر دي وي در اين پروژه حداكثر توجه به نيازهاي كاربران اين مجموعه راداشته است به طوري كه در اين ساختمان نوعي گونه شناسي مسكن براي افراد سالمند خلق ميكند.
مشكلي كه در اين ساختمان منجر به يك اتفاق معمارانه شد اين بود كه با توجه به مساحت در نظر گرفته شده و محاسبات اوليه از 100 واحد مسكوني مورد نياز ، 87 واحد داراي نور مناسب روز طبق آئين نامه هاي محلي و ملي هلند بودند و بقيه فاقد نور كافي . اگر قرار بود اين 13 واحد را در گوشه ديگري از سايت جانمايي كرد علاوه بر از بين رفتن حس نزديكي عمومي ، فضاي سبز سايت نيز تخريب ميشد . گسترش عمقي بلوك و ساخت واحد هاي باريك نيز به نظر راه حل مناسبي نمي آمد . به همين دليل ام وي آر دي وي در نماي شمالي اين بلوك ، پنج پيشامدگي به عرض هفت و نيم متر ايجاد كرد كه مشكل نور گيري و سطح كل مجموعه را حل ميكرد .
ايده گروه معماری MVRDV در اين ساختمان احترام به فضاي سبز سايت پروژه و گسترش بنا در اين فضا و به جاي آن گسترش بنا در پيش آمدگي هاي نماي شمالي است ام وي آر دي وي در اين پروژه حداكثر توجه به نيازهاي كاربران اين مجموعه راداشته است به طوري كه در اين ساختمان نوعي گونه شناسي مسكن براي افراد سالمند خلق ميكند.
مشكلي كه در اين ساختمان منجر به يك اتفاق معمارانه شد اين بود كه با توجه به مساحت در نظر گرفته شده و محاسبات اوليه از 100 واحد مسكوني مورد نياز ، 87 واحد داراي نور مناسب روز طبق آئين نامه هاي محلي و ملي هلند بودند و بقيه فاقد نور كافي . اگر قرار بود اين 13 واحد را در گوشه ديگري از سايت جانمايي كرد علاوه بر از بين رفتن حس نزديكي عمومي ، فضاي سبز سايت نيز تخريب ميشد . گسترش عمقي بلوك و ساخت واحد هاي باريك نيز به نظر راه حل مناسبي نمي آمد . به همين دليل ام وي آر دي وي در نماي شمالي اين بلوك ، پنج پيشامدگي به عرض هفت و نيم متر ايجاد كرد كه مشكل نور گيري و سطح كل مجموعه را حل ميكرد .
اين پيش آمدگيها علاوه بر حل مشكل نور باعث خوانايي و دعوت گري مجموعه از ديدهاي شرقي و غربي ميشود . در نماي جنوبي نيز بالكنهايي طراحي شده است كه از نظر مصالح و رنگ با يكديگر متفاوتند . در سال 1997 جايزه ماركلباچ براي طراحي اين ساخمان به ام وي آر دي وي اعطا شد .
چيدمان آن ذهن را با خود به دنياي اساطير ميبرد . باغهاي معلق بين النهرين را به ياد مي آورد ولي با وجود همه اين تاويل و تفسير ها غرفه هلند در نمايشگاه اكسپو 2000 جايزه اتحاديه اروپا براي معماري معاصر و همچنين جايزه بين المللي ميس وان دروهه را به عنوان يكي از 5 ساختمان برتر از آن خود كرد .
در ادامه معماری آرل گالری از پلان های اکسپو 2000 هلند را برای شما عزیزان فراهم کرده است.
مطالب مشابه
X
همراه معماری آرل باشید