۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶

نویسنده : تحریریه معماری آرل
تاریخ : سه شنبه , ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۰۷:۰۵

پایان‌نامه‌های معماری غالبا گریزی است به ایده‌آل‌ها و آمال‌های دانشجویان آن؛ فرصتی است تا به دور از محدودیت‌ها و چهارچوب‌های تدقیق‌شده گذشته، به دغدغه‌های خود بیاندیشند و در جستجوی راه‌حلی معمارانه برای آن باشند.

البته بگذریم که شتاب سرسام‌آوری که این‌ روزها همۀ ما به نوعی گرفتارش هستیم، جسارت بلندپروازی را از خیلی‌هایمان گرفته. «سپهر گودرزی» یکی از دانشجویانی بود که این جسارت را داشت که روی موضوعی درنگ کند که ما غالبا در زندگی روزمرۀمان هم از فکر‌کردن به آن گریزانیم، یعنی زندان. آن‌چه که در ادامه این مطلب خواهید خواند، شرح پروژه مختصری از پایان‌نامه ایشان است.

در طراحی زندان مشارکتی نطنز برای مجرمان زن بی‌سابقه و کم‌سابقه نگارنده تلاش کرده کالبدی به جای همۀ زندان‌هایی که امروز و از پس سال‌های دراز گذشته، کم و بیش و در همه‌جا کالبدهایی‌اند برای مجازات پیشنهاد کند؛ بناهایی که شاید بی‌ آنکه توفیق زیادی در پیش‌گیری از وقوع جرم‌های بعدی، که هدف فراموش‌شده از تشکیل نهاد زندان است، داشته باشند؛ گاه خود محملی‌اند برای جرم‌های بعدی. پس، آن‌چه نگارنده سعی کرده به آن پایبند بماند برآوردن آرزوی انتقام نیست؛ اصلاح است.

برنامۀ فیزیکی و طراحی اجزا

۱- دیوار زندان

با توجه به این‌ که رویکردی که در طراحی زندان مشارکتی به کار رفته خلاف جریان غالب است، فرار نکردن زندانیان برای وجهۀ زندان اهمیت مضاعفی دارد. اما مهم هم بود که روش‌هایی که برای رسیدن به این هدف به کار برده می‌شوند با اهداف کلی طراحی منطبق باشند و فضا را نابهنجار و ترسناک نکنند.
برای همین به جای استفاده از دیوارهای بلند و سیم‌های خاردار، برای دورتادور محوطۀ زندان دیواری دولایه در نظر گرفته شد که میان آن خندقی به ارتفاع یک طبقه حفر شده. فاصلۀ بین دو لایه در جاهایی که در بر دیوار بنایی موجود نیست چهار متر گرفته شد، که از رکورد جهانی پرش در طول در حالت درجا بیش‌تر است. اما در جاهایی که بنایی هست فاصله به ده متر (بیش‌تر از رکورد جهانی پرش سه‌گام زنان) رسانده شد تا با دویدن روی بام هم نشود از روی خندق پرید. چون بالا رفتن از دیوار و پایین آمدن از خندق و دوباره بالا رفتن از دیوار سخت و زمان‌بر است، با استفاده از چشم‌های الکترونیکی در کف خندق‌ها و همین‌طور دیدبانی از برجک‌ها می‌شود از فرار زندانی‌ها جلوگیری کرد.

دیوار خندق‌ها را، مثل بقیۀ دیوارهای زندان، در جاهایی که ممکن است دیده شوند می‌شود با نقاشی دیواری تزیین کرد. دریچه‌های بازرسی هم برای اعزام نگهبان‌ها در مواقع اضطراری و همین‌طور نظافت دوره‌ای تعبیه می‌شوند.

۲- پذیرش
۳- بند

برای حفظ حریم خصوصی زندانی‌ها و همین‌طور کاهش خطر درگیری و نیز هزینه‌های مربوط به نظارت، اتاق‌های بند تک‌نفره طراحی شدند. رعایت عدالت (در نور، دست‌رسی، معماری داخلی، غیره) بسیار مهم بود.

۴- بهداری
۵- غذاخوری
۶- کتاب‌خانه

کتاب‌خانه هم احتمالاُ بیش‌تر از آن‌که جایی ساکت و عبوس مثل کتاب‌خانه‌های دانشگاه باشد، مثل غذاخوری جایی برای معاشرت زندانیان و البته و از سر تفریح (و شاید با هم) چیز خواندن‌شان. برای مطالعه در سکوت، زندانی‌ها می‌توانند به اتاق‌شان بروند.

۷- فروشگاه
۸- بخش ملاقات و رسیدگی به امور مراجعین و ترخیص زندانیان
۹- اتاق فرمان
۱۰- اتاق استراحت نگهبان‌ها و اعزام نیرو
۱۱- سینما
۱۲- کلاس‌ها و کارگاه‌ها
۱۳- نمازخانه
۱۴- دست‌شویی‌های عمومی درون زندان
۱۵- بارانداز
۱۶- انبار
۱۷- باغ و امکانات ورزشی
۱۸- کشاورزی و دام‌داری و باغ‌داری


کانسپت زندان
پس از تعیین برنامۀ فیزیکی و طراحی اجزا، و با تخمین تجربی اندازۀ فضاها، کانسپتی حجمی بر اساس ایدۀ خیابان شکل گرفت. مسیری که با تجمع زندانیان در دو طرفش، در غذاخوری و فروشگاه و کتاب‌خانه و درب واحد‌هاشان، یادآور خاطرۀ خیابان‌های پرشور شهر باشد. این مسیر می‌توانست تا درون باغ ادامه پیدا کند و تقویت شود.»

 

کانسپت حجمی زندان

تصویر یک- کانسپت حجمی


مدل سه بعدی توسعه‌یافته طرح زندان

تصویر دو- مدل سه بعدی توسعه‌یافته طرح


مدل سه بعدی توسعه‌یافته طرح ، مدل سه بعدی زندان

تصویرسه- مدل سه بعدی توسعه‌یافته طرح

مدل سه بعدی توسعه‌یافته طرح ، زندان معماری

تصویر چهار- مدل سه بعدی توسعه‌یافته طرح

مدل سه بعدی توسعه‌یافته طرح ، طراحی زندان

تصویر پنج- مدل سه بعدی توسعه‌یافته طرح

بندهای تک نفره زندان ، طراحی زندان

تصویر شش- بندهای تک نفره

مای داخلی از بند تک‌نفره ، طراحی داخلی زندان

تصویر هفت- نمای داخلی از بند تک‌نفره


پلان طبقه همکف زندان
تصویر هشت- پلان طبقه همکف


پلان طبقه اول زندان ، پلان زندان
تصویر نه- پلان طبقه اول


مقطع خندق‌ در زندان ، پلان زندان
تصویر ده- مقطع خندق‌ها


منبع : گروه معماری آرل ، معمارنت
گرداورنده : مسعود فلاح نرگس

تعداد بازدید : ۱۰۲۱۳
نسخه چاپی :  
ارسال نظرات

نظر شما :

مطالب مشابه
رویکرد رادیکالی جدید به طراحی زندان

رویکرد رادیکالی جدید به طراحی زندان

 باغ موزه ی قصر، تبدیل زندان قصر به موزه، آرش مظفری

باغ موزه ی قصر، تبدیل زندان قصر به موزه، آرش مظفری

معماری امنیتی، ایجاد امنیت بدون حس زندانی بودن

معماری امنیتی، ایجاد امنیت بدون حس زندانی بودن

شاهکار های سازه های شناور!

شاهکار های سازه های شناور!

دنیای بدون زندان می‌تواند چگونه باشد

دنیای بدون زندان می‌تواند چگونه باشد

طراحی زندان منحصربه فرد Storstrøm در دانمارک

طراحی زندان منحصربه فرد Storstrøm در دانمارک

مشاوره معماری

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

02122901905
مهندسین مشاور معماری
کاردستی با وسایل دور ریختنی
شرکت طراحی دکوراسیون اداری 
طراحی و اجرای فروشگاه زنجیره ای

عضویت در گروه معماران آرل

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.


طراحی و ساخت ویلا
بازسازی ساختمان
اخذ تاییدیه کمیته نما 
طراحی داخلی مطب
تماس با گروه معماران آرل
: تهران ، نیاوران، سه راه یاسر،ساختمان آوا 2،
پلاک 250، طبقه 3، واحد 34
تلفن  :  ۶-۲۲۹۰۱۹۰۵-۰۲۱ 
فکس :    ۲۲۹۰۱۹۰۷-۰۲۱
ایمیل: info@arel.ir