آشنایی با سه نمونه معماری ویلا جنگلی

ویژگی‌های معماری ویلا جنگلی

برای طراحی و پیاده‌سازی یک ویلای جنگلی محدودیتی از نظر متراژ طرح و زمین ندارید. اما نیازمند پیدا کردن یک زمین مناسب هستید. به‌طبع، یک ویلای جنگلی باید در نزدیکی جاده روستایی یا یک منطقه سرسبز مثل کوه یا تپه باشد. این طرح را می‌توانید در استان‌های شمالی کشور مثل مازندران و گیلان اجرا کنید. انتخاب یک طرح مناسب برای معماری این ویلاها، کاملا سلیقه‌ای است و به بودجه شما بستگی دارد.
برخلاف تصور عمومی، ویلای جنگلی تمام امکاناتی را در بر می‌گیردکه یک ویلای ساحلی آن‌ها را در اختیار دارد. امکاناتی از قبیل سالن‌های مختلف (پذیرایی، نشیمن و...) آشپزخانه، مستر بدروم، حمام دست‌شویی، همگی در طراحی معماری ویلا جنگلی توسط گروه معماری لحاظ می‌شود و بر خلاف اسم آن، قرار نیست ساختمانی شبیه کلبه‌های قدیمی بنا شود.
نکته بسیار مهم در طراحی ویلاهای جنگلی، انتخاب زمین مناسب است. کاربری این زمین باید مطابق با کاربری مسکونی باشد. بنابراین باید تا قبل از شروع هرگونه ساخت‌و‌ساز، استعلام مربوطه را از شهرداری بگیرید.

طرح‌های مختلف معماری ویلا جنگلی

در معماری ویلاهای جنگلی، طراحان و مهندسان نقشه‌کش حرفه‌ای تمام سلیقه و ذوق هنری خود را برای طرح خرج می‌کنند. پیشرفت در تکنولوژی و بهره‌مندی از نرم‌افزارهای مدرن در حوزه معماری برای طراحی این ویلاها در طبیعتی زیبا در این زمینه به آن‌ها کمک بسیاری کرده است. با نگاهی به ایده‌های پیاده‌سازی‌شده در معماری ویلا جنگلی در نقاط مختلف جهان، متوجه طرح‌های بی‌نظیر این ویلاها خواهید شد.
در معاری ویلا جنگلی، شما ‌می‌توانید یک استخر کوچک اختصاصی روی بام یا تراس ویلایتان داشته باشید و از پنجره‌ شیشه‌ای این تراس به درختان سرسبز جنگل نگاه کنید.
در واقع، مدل و سبک معماری ویلا جنگلی تنها یک مدل نیست. طرح‌های متعددی برای پیاده‌سازی ویلای جنگلی در شمال وجود دارد. مدل و سبک انتخابی بستگی به موقعیت مکانی زمین مسکونی خواهد داشت. براین‌اساس می‌توان معماری‌های متفاوتی را به اجرا رساند. در ادامه به برخی از بهترین سبک‌های معماری ویلا جنگلی اشاره خواهیم کرد:

یک ویلا جنگلی به سبک مدرن طراحی کنید

معماری ویلا جنگلی با سبک مدرن، یک رویکرد خلاقانه و جذاب به نظر می‌رسد. سبک معماری مدرن با استفاده از اشکال و حجم‌های هندسی طراحی می‌شود. در طراحی ویلا جنگلی با سبک مدرن، ساختمان‌هایی به شکل چهارگوش یا به‌شکل منحنی، مکعب یا خطوط خمیده ساخته می‌شوند. در این نوع معماری شکل و نمای نهایی بسیار خلاقانه صورت می‌گیرد و نمونه‌ای از طراحی روز و انحصاری را نشان می‌دهند. در معماری ویلا جنگلی مدرن، محدودیتی وجود ندارد.

طراحی یک ویلا دوبلکس جنگلی

معماری ویلا جنگلی دوبلکس، یکی دیگر از طرح های پرطرفدار و جذاب برای طراحی ویلا در مناطق جنگلی است. در این طرح، یک کلبه چوبی با سقفی به‌شکل شیروانی ساخته می‌شود. نمای چوبی ویلای دوبلکس بسیار جذاب و محبوب است. اگر قصد استفاده از طراحی و معماری ویلا جنگلی دوبلکس را دارید، کلبه خود را در طبیعت و جنگل‌های اطراف شمال بسازید و از چشم‌انداز دور خود لذت ببرید.

معماری ویلا جنگلی به سبک کلاسیک

اگر به سبک‌های مدرن تمایل ندارید از سبک کلاسیک برای طراحی ویلا یک جنگلی استفاده کنید. طرح ویلاهای کلاسیک قدیمی هستند که می‌توان با استفاده از تکنیک‌های جدید، آن ها را مدرن کرد. طرح معماری ویلا جنگلی کلاسیک، به‌طور معمول در طبیعت پیاده‌سازی می‌شود و طراحان و معماران، اهمیت خاصی برای محوطه‌سازی ویلاها قائل هستند.

امکانات کامل در معماری ویلا جنگلی

همان‌طور که گفته شد امکانات ویلاها کامل هستند. در ساخت‌وساز آن‌ها از مصالح اولیه نمونه استفاده می‌کنند و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری افراد خواهند بود. سرمایه‌گذاری در یک ویلا، آن هم به‌صورت اختصاصی، مزایای بسیاری دارد. شما می‌توانید در این ویلا به برپایی مهمانی‌های شخصی یا خانوادگی خود را بپردازید و حتی در سفرهای خود در آنجا اقامت داشته باشید. همچنین می‌توانید ویلا را برای کسب درآمد، کرایه دهید.
در معماری ویلا جنگی، همیشه یک بخش از ساختمان را در مرکز توجه قرار می‌دهند. آشپزخانه یا یک پذیرایی بزرگ همراه با شومینه، گزینه مناسبی برای برجستگی نمای لوکس ویلای شما خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه در معماری ویلا جنگلی، محدودیت کمتری از نظر متراژ زمین وجود دارد، آن‌ها را می‌توان به ناهارخوری‌های بزرگ، پاسیو یا یک اتاق مطالعه وسیع مجهز کرد.
همچنین می‌توان در معماری این ویلاها، یک گاراژ یا پارکینگ بزرگ برای نگهداری خودرو تعبیه کرد. پیاده‌سازی این بخش هم به متراژ زمین بستگی دارد و با توجه به متراژ زیاد ویلای جنگلی، پارکینگ‌های بسیار مناسبی را می‌توان در نظر گرفت. این امر در طراحی یک اتاق خواب بزرگ و مناسب با کمد دیواری یا کشوهای شیک یا تخت‌هایی با قفسه پنهان نیز صادق است.
یکی از عواملی که همواره در طراحی ویلای جنگلی جذاب و دلنشین موردتوجه قرار می‌گیرد، ساخت تراس یا بالکن با چشم‌انداز جنگل خواهد بود. ویلای جنگلی در شمال با طراحی چندجانبه، یک انتخاب عالی برای شماست. حتی می‌توانید اتاق لباس‌شویی اختصاصی را در داخل ویلا طراحی کنید.

چرا باید از معماری ویلا جنگلی استفاده کنیم؟

طراحی ویلای جنگلی در شمال به انواع و اقسام سبک‌ها امکان‌پذیر است. ویلای دوبلکس نمونه‌ای از معماری ویلا جنگلی زیبا و شگفت‌انگیز به‌حساب می‌آید. استفاده از شیشه و چوب ترمووود (چوب حرارتی) یا چوب پلاست در نمای خارجی، ویلا را به سازه‌ای لوکس و بی‌نظیر تبدیل خواهد کرد. بهره بردن از مصالح باکیفیت باعث می‌شود ویلاها تا سال‌های سال دوام داشته باشند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار کمتر خواهد بود.
برای فرار از زندگی شهری و بازگشت به دامان طبیعت، ساخت و بهره‌مندی از معماری ویلا جنگلی اختصاصی برای شما ضرورت دارد. ویلاهای جنگلی بین انسان و طبیعت ارتباطی متعادل بقرار می‌کنند. اگر در ویلای جنگلی زندگی کنید با تغییر سبک زندگی، یکی شدن با اجزای طبیعت را حس خواهید کرد. زندگی در یک ویلای جنگلی دنج در گوشه‌ای از طبیعت مازندران می‌تواند لوکس، جذاب و کم‌هزینه باشد.
پیاده‌سازی معماری ویلا جنگلی در یک فضای باز اهمیت بالایی دارد. فضای باز در ویلای جنگلی می‌تواند در تجربه و فرصت شما در ارتباط با طبیعت موثر واقع شود. همچنین شما می‌توانید در این فضای باز از صف‌های درختان در باغی بی‌نظیر اطراف یا درون ویلا لذت ببرید و در آن بنشینید و کتاب بخوانید. همچنین در فصل بهار، رنگارنگ شدن باغ با گل‌های زیبا و پیچیدن بوی آن‌ها در هوا، حس خوبی را به شما خواهد بخشید.

عوامل مهم در معماری ویلا جنگلی

نوع زمین، تعداد طبقات، طرح سقف، مسیر منتهی به ویلا همگی به عوامل مختلفی مثل موقعیت مکانی و توپوگرافی محل سایت (ساخت‌وساز) بستگی دارد و باید به آن‌ها توجه کنید.

نوع مصالح

با پیشرفت در تکنولوژی، شاهد استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها در طراحی معماری ویلا جنگلی هستیم. برای ساخت این ویلاها، انواع مختلفی از چوب وجود دارد که می توانید با توجه به بودجه‌ خود، ارزان‌ترین آن‌ها را در نظر بگیرید. انتخاب چوب را باید بسیار مهم بدانید. زیرا بر دوام ساختمان شما تاثیر‌ خواهد گذاشت.

مقررات ساخت

پروانه ساخت ویلای شما به آیین‌نامه محلی منطقه‌ای بستگی دارد که در آن ویلا را می‌سازید. در برخی مناطق ساخت ویلاهایی به‌سبک جنگلی یا چوبی امکان‌پذیر نیست یا امکان ساخت یک کلبه کوچک با توجه به حداقل هم مساحت وجود ندارد.

شرایط محل ساخت‌و‌ساز

اجرای طرح کف کلبه شما به توپوگرافی محل سایت وابسته خواهد بود و ممکن است ویلا را به یک پناهگاه تبدیل کند.

سیستم‌های گرمایش و سرمایش

اگر می‌خواهید کلبه‌ شما در تمامی فصول، امکان اقامت داشته باشد باید از نکات معماری ویلا جنگلی در طراحی سیستم‌های گرمایش و سرمایش آن بهره ببرید. اجرا و پیاده‌سازی این سیستم‌ها، نیازمند یک اتاق تهویه کوچک، زیرشیروانی یا یک زیرزمین خواهد بود. 

منطقه ساخت

فرهنگ و عادت‌های فرهنگی یک منطقه نیز می‌تواند بر طراحی کلی یک ویلای جنگلی تاثیر بگذارد. برای بعضی معماران ساخت یک کلبه کوچک بسیار کار معمولی شمرده می‌شود. اما برای بعضی دیگر، یک تجربه جدید است. بنابراین کار با معماران باتجربه توصیه می شود.

جمع‌بندی

طراحی و اجرای معماری ویلا جنگلی می‌تواند مزایای فراوانی برای شما داشته باشد. ساخت ویلا، سرمایه‌گذاری بی‌نظیری در مناطق شمالی کشور مثل‌ چمستان یا نوشهر در مازندران به‌حساب می‌آید. اگر بودجه اجرای این طرح را دارید، جنگل‌های زیبای این منطقه سبک زندگی شما را کاملا تغییر خواهد داد. اما نکته مهم در پیاده‌سازی این معماری استفاده از کارشناسان مجرب است. افرادی که تجربه ساخت‌و‌ساز ویلا در مناطق شمال کشور و طراحی پلان این ساختمان را دارند. 
تیم معماری آرل با تجربه‌ای بلند‌مدت در زمینه معماری و ساخت ویلاهای جنگلی، همراه با مشاوره رایگان در خدمت شماست.
 
 
https://avalkhune.com/articles/Design-Forest-Villa-Introduction-Best-Architectural-Style#SectionHeadline1
https://homezood.com/forest-cottage

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8809.html