خانه باریک آجری

متراژ بنا 

زوجی به‌عنوان مهندس IT یک ساختمان بسیار کم‌عرض را در Thiruvanthapuram طراحی کرده‌اند. فضا دارای ۱۱۷ مترمربع مساحت بود و موقعیت چالش‌برانگیزی به‌حساب می‌آمد. مساحت ساختمان در طراحی این زوج حدود ۲۸۳ مترمربع در نظر گرفته شده بود. با حذف عقب‌نشینی‌های اجباری در طرفین، حدودا ۵ متر از فضا کاسته شد. 

عناصر تشکیل‌دهنده خانه باریک آجری

طراحی به‌گونه‌ای بود که قسمت‌های نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه و یک اتاق‌خواب مجزا در طبقه همکف قرار داشتند. در طبقه اول، یک اتاق خواب مستر اختصاصی با بالکن و کمد دیواری، اتاق نشیمن برای برگزاری کلاس‌های mridangam (سازهای کوبه‌ای) و همچنین یک اتاق خواب اضافی همراه با کمد دیواری در نظر گرفته شد. یک فضای خالی در فضای بیرونی ساختمان برای ماشین در مقابل درب جلویی ساختمان باید ایجاد می‌شد.
طبق بررسی فضای ساختمان با وجود باریک بودن موقعیت و فضای بنا،  ورود و حرکت نور و گردش هوا در فضای داخلی با مشکل مواجه نشد. به دلیل وجود شیب طولی محدوده یک صفحه به طبقه پایین اضافه شده که این موضوع فرآیند هزینه‌های فونداسیون را بهینه کرده است. 
 

فضای بیرونی بنا

با ورود به خانه، یک حیاط داخلی که با شاخ و برگ‌های سرسبز پوشیده شده است، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را به تصویر می‌کشد. به دلیل نورگیر بودن موقعیت فضای بیرونی، خانه زیبایی دو چندان پیدا می‌کند. یک ورودی مینیاتوری، فضایی را شکل می‌دهد که به‌صورت بصری اتاق نشیمن و فضای ناهارخوری را در دو طرف به هم متصل می‌کند. جلوی در ورودی، پلکان مینیمالیستی در بتن اکسپوز، فضای سبزی را به وجود آورده است. به‌علاوه، این فضا در مقابل پله‌های طبقه بالا قرار گرفته است که از طریق تضاد بین فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها به جذابیت بصری بیشتر کمک کند. 

فضای داخلی خانه باریک آجری

آشپزخانه در قسمت انتهایی واحد و در یک سطح پایین‌تر از سطح ناهارخوری و نشیمن قرار دارد. استفاده دقیق از حجم‌های داخلی عمودی افزایش پیدا کرده است. سه‌گانه عملکردی متقابل از فضاهایی مانند نشیمن، غذاخوری و آشپزخانه (که به‌صورت عمودی توسط راه‌پله‌های بتنی به هم گره خورده‌اند) با موفقیت هرگونه درک از انقباضات حجمی را نفی می‌کند. ترکیب اختلاف سطح اتاق ناهارخوری و پلان طبقه فوقانی با یکدیگر ارتباط بصری دارد و ویژگی منینیمالیستی ساختمان را برجسته‌تر نمایش می‌دهد.

ویژگی مینیمالیستی خانه باریک آجری

رویکرد مینیمالیستی همچنین در عناصر مختلف طراحی داخلی مانند کمد لباس، قفسه‌بندی و غیره وجود دارد. تمامی عناصر به دلیل سبک خاص بنا به‌صورت ساده طراحی و اجرا شده‌اند. اتاق‌های خواب هرچند کوچک با برنامه‌ریزی دقیق، شامل فضایی یکپارچه برای خواب، مطالعه و کمد دیواری هستند. اتاق نشیمن طبقه بالا با نورگیر سقفی خود به فضا شخصیتی گرم می‌بخشد تا کاربرد مورد نظر آن را به‌عنوان یک فضای آموزشی غیررسمی mridangam تکمیل کند. اتاق خواب اصلی طبقه فوقانی به بالکن باز می‌شود که دارای پنجره‌هایی برای حفظ حریم خصوصی و ورود نسیم خنک است. همچنین این پنجره‌ها در طول روز، اثر متقابل نیروبخشی از نور و سایه‌ها را نیز فراهم می‌کنند.
 

جمع‌بندی

در طراحی خانه باریک آجری که در لیست بهترین خانه های 2022 قرار دارد، تلاش شده است از کمبودهای موجود به نفع کارایی و زیبایی بیشتر بنا استفاده شود. نگاه مینیمالیستی در طراحی و اجرا، محیطی گرم و صمیمی را به وجود آورده است. اختلاف سطوح در فضای داخلی علاوه بر ایجاد جذابیت بصری، کارکردهای متنوعی را نیز برای ساکنین فراهم می‌کند. 
https://www.archdaily.com/979989/narrow-brick-house-srijit-srinivas-architects

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8799.html