15 ایده کاربردی برای طراحی داخلی اداری

دیزاین داخلی اداری: بهترین گزینه طراحی را چگونه انتخاب کنیم

پارامترهای زیادی در انتخاب بهترین طراحی داخلی در محیط اداری دخیل هستند. اصل فرآیند سازماندهی یک فضای کاری و طراحی آن باید به‌گونه‌ای باشد که به بهبود بهره‌وری و حرکت کارکنان کمک کند. به طور اید‌ه‌آل، فضاهای کاری باید بین عملکرد و زیبایی‌‎شناسی تعادل برقرار کنند. 
امروزه بسیاری از شرکت‌ها به‌منظور ایجاد محیط کاری سالم، المان‌های طراحی داخلی اداری را در دفاتر خود گنجانده‌اند. بااین‌حال، هنوز نیاز به آگاهی ‎رسانی بیشتر در مورد اهمیت طراحی داخلی محیط‌های اداری وجود دارد. البته طراحی فضای اداری به صنعت موردنظر نیز مربوط است. به‌عنوان‌مثال، یک سایت ساخت‌وساز بیشتر روی پارامترهای ایمنی تمرکز می‌کند. درحالی‌که یک آژانس بازاریابی تمایل به ایجاد فضای خلاقانه دارد. اکنون که اساس طراحی فضای کاری را درک کرده‌اید، بیایید بلافاصله به ایده‌ها بپردازیم!

1. فضا را الهام‌بخش کنید

این کار را هم می‌توانید با ایجاد فضایی آرام و بانظم و هم با استفاده از رنگ‌های تند دیوار و لوازم جانبی فراوان انجام دهید. در هر صورت، مطمئن شوید که طراحی داخلی دفتر شما الهام‌بخش و انرژی‌بخش است. در واقع، ایجاد چنین محیطی در بالای لیست ایده‌های خوب طراحی دفتر اداری قرار می‌گیرد. کارکردن در یک فضای الهام‌بخش، روحیه کارکنان و بهره‌‎وری را افزایش می‌دهد. 
ایجاد تنوع، از بهترین راه‌های کلیدی برای جذاب کردن فضا محسوب می‎شود. قسمت‌هایی که میز کارکنان قرار می‌گیرد، فقط یکی از اجزای یک دفتر کار است. برای جذاب‌تر کردن فضا، در طراحی داخلی اداری سعی کنید مناطقی مشترک با طرحی خلاقانه به وجود بیاورید. این مناطق، هم برای کار و هم دور شدن از محیط میز کار استفاده می‌شوند. همچنین همکاری را تقویت می‌کنند و شادی و خلاقیت کلی را بهبود می‌بخشند. 

2. از ساختار‎های مختلف استفاده کنید

ساختارها و بافت‌ها بهترین دوست یک طراح داخلی هستند. اگر از این ویژگی‌ها عاقلانه استفاده شود، می‌توانند ظاهر کل فضای کاری را تغییر دهند. دیوارهایی با بافت‌های مختلف، زمانی که با هنر همراه می‌شوند، می‌توانند راهی عالی برای ایجاد یک طراحی داخلی منحصربه‌فرد باشند. همچنین به کارکنان کمک می‌کنند در زمان استراحت خود آرام شوند.

3. کمال‌گرایی و سادگی یک ترکیب ایده‌آل است

دستیابی و حفظ تعادل بین کمال و سادگی، همان چیزی است که طراحی داخلی دفتر کار به آن نیاز دارد. ایجاد فضای اداری راحت و ایمن را می‌توان با ردیف‌کردن مبلمان اداری و یک اثر هنری زیبا به وجود آورد. بااین‌حال، مرز بسیار باریکی بین ایجاد تعادل و انحراف از آن وجود دارد.
منحرف‌شدن از این الگو در طراحی داخلی اداری بسیار آسان است، بنابراین باید مطمئن شوید که طراحی فضای اداری منجر به کاهش بهره‌وری نمی‌شود. برنامه‌ریزی فضا برای دستیابی به یک فضای اداری سازماندهی شده، از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه برندهای نوپا، فضای داخلی تجاری را با طرح‌های مینیمالیستی دکور می‌کنند که از طرح رنگ برندشان الهام گرفته است.

4. طراحی اتاق کنفرانس یک وظیفه است

اتاق کنفرانس مکانی است که بیشترین قراردادها در آنجا تنظیم می‌شوند. همچنین تصمیمات بزرگی در آن گرفته می‌شوند. بنابراین حتما باید به دقت دکور آن مورد بررسی قرار گیرد. به‌عنوان‌مثال، نور باید به شیوه‎ای مناسب از دیوار منعکس شود تا از نظر زیبایی‌شناسی دلپذیر باشد. این امر، کلید دستیابی به چیدمان حرفه‌ای عالی در یک اتاق کنفرانس است. اتاق کنفرانس به‌عنوان مهم‌ترین اتاق در طراحی محیط‌های اداری شناخته می‌شود. زیرا باید به طور ایده‌آل، ارزش‌ها و باورهای واقعی شرکت را نشان دهد. 

5. مبلمان راحت و استاندارد انتخاب کنید

کارکنان ساعت‌های طولانی را در دفتر کار سپری می‌کنند؛ بنابراین راحتی مبلمان بسیار مهم است. به طور خاص، صندلی‌ها باید به‌درستی از کمر اشخاص محافظت کنند و باعث ایجاد درد نشوند. درست به همین دلیل است که صندلی‌های قابل‌تنظیم همچنان بهترین انتخاب در طراحی داخلی اداری هستند. امروزه طیف گسترده‌ای از صندلی‌های اداری زیبا وجود دارد که بدون توجه به سبکشان با مبلمان اداری شما مطابقت دارند.  
کارکنان باید تشویق شوند در اطراف دفتر حرکت کنند. برای این کار، میزهای ایستاده راه‌حلی عالی هستند. زیرا به کارکنان امکان می‌دهند که در حین ماندن پشت میز، نشستن و ایستادن را نیز به طور متناوب انجام دهند. از طرف دیگر، مناطق مشترک یا اتاق‌های استراحت، ابزارهای خوب دیگری هستند که افراد را تشویق می‌کنند تا میزهای خود را هر از چند گاهی ترک کنند. 

6. برای ذخیره‌‎سازی وسایل برنامه‌ریزی کنید

فضای ذخیره‌سازی در هر محیط اداری، بخشی بسیار کلیدی محسوب می‌شود. به‌ویژه، ذخیره‌سازی در پشت درب بسته، برای پنهان‌کردن بیشتر آشفتگی‌ها و اسناد اداری ضروری است. این کار به فضا ظاهری زیبا و مرتب می‌بخشد؛ همان چیزی که در مجلات می‌بینید. سازماندهی نیز یکی دیگر از موارد ضروری است. وقتی همه چیز جای خودش را دارد، تمیز نگه‌داشتن فضا بسیار ساده‌تر است.

7. طراحی داخلی اداری را با گیاهان آپارتمانی تکمیل کنید

قراردادن گیاهان و گل‌ها در دفاتر اداری همیشه ایده خوبی است. آن‌ها به فضا جان می‌بخشند، رنگ‌ اضافه می‌کنند، محیط اداری را جذاب‌تر می‌کنند و حتی تأثیرات مثبتی روی مغز ما می‌گذارند. همچنین برخی از گیاهان نیز می‌توانند کیفیت هوا را بهبود بخشند.
گیاه یشم (Crassula ovata) یکی از بهترین موارد برای استفاده در محیط اداری است. زیرا می‌تواند در نور کمتری نسبت به سایر ساکولنت‎‌ها زنده بماند. برگ‌‎های سبز تیره آن در استفاده از نور خورشید بسیار کارآمد عمل می‌کنند. این گیاه نیاز به نگهداری کمی دارد و همین امر، آن را به انتخابی عالی برای طراحی داخلی اداری شما تبدیل می ‌‎کند.
پوتوس نئون یکی دیگر از بهترین انواع گیاهان برای سبدهای آویزان است که رنگ سبز روشن را به تاریک‎ترین فضاها می‌آورد. این گیاه همچنین انعطاف‌پذیر است: فقط به آبیاری هفتگی نیاز دارد و می‌تواند نور متوسط تا کم را تحمل کند. این گیاهان آویزان فقط در سبدها عالی به نظر نمی‌رسند. آنها میز و اتاق کنفرانس را نیز روشن می‌کنند.

8. از اشکال مختلف استفاده کنید

دنیای اشکال و متریال در زمینه طراحی داخلی محیط اداری بسیار گسترده است. در این حیطه، فضای زیادی برای خلاقیت وجود دارد. زیرا همیشه می‌توانید از مواد و شکل‌هایی استفاده کنید که در یک فضای اداری معمولی دیده نمی‌شوند. افزودن ساختارهای دایره‌ای یا داشتن راه‌راه روی یک دیوار اصلی می‌تواند به ایجاد فضای مخصوص همان شرکت کمک کند.
همچنین افزودن عناصر کوچکی که معمولاً در یک استودیوی طراحی دیده می‌شوند، کمک زیادی به ایجاد یک محیط زیبا برای کار می‌کند. به‌عنوان‌مثال تخته‌های چوبی را می‌توان برای جداکردن میزها اضافه کرد. این کار یک جذابیت بصری ایجاد می‌کند و امروزه در حال محبوبیت پیداکردن است.

9. فضای داخلی اداری را مدرن کنید

یکی از روندهای اخیر در طراحی داخلی اداری رویکرد مدرن است. مبلمان مینیمالیستی مانند یک صندلی اداری، یک میز شیک و یک گیاه برگ‌انجیری به شما نتایج دلخواه را می‎دهد. اضافه‌کردن تزئیناتی مانند قفسه کتاب به شیوه‎ای حیرت‎انگیز می‌تواند ظاهر فضا را تازه کند. یک گالری دیواری نیز به یکدست شدن کل اتاق کمک می‌کند. 
همچنین اصول طراحی اتاق نشیمن خانه را می‌توان در یک فضای اداری نیز گنجاند؛ زیرا با ایجاد فضایی راحت، به تمرکز بهتر کارکنان کمک می‌کند.

10. رنگ‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید

این یک حقیقت است که رنگ‌ها بر مغز ما تأثیر می‌گذارند. برخی از رنگ‌ها انرژی‌زا و برخی دیگر آرامش‌بخش هستند؛ بنابراین انتخاب رنگ در یک فضای اداری بسیار مهم است و باید به‌دقت برنامه‌ریزی شود. اگر شرکت موردنظر در زمینه خلاقیت کار می‌کند، نارنجی یک گزینه عالی برای آن است. در عوض باید از رنگ قرمز به‌طورکلی اجتناب کرد؛ زیرا قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض این رنگ می‌تواند باعث سردرد شود.

11. در دفتر حتماً نور طبیعی داشته باشید

کیفیت فضای کار چیزی است که روزبه‌روز اهمیت بیشتری در طراحی داخلی اداری پیدا می‌کند. نور طبیعی در لیست اولویت‌های طراحی در رتبه بسیار بالا قرار می‌گیرد. این امر هم برای سلامتی کارکنان و هم برای خلق‌وخو فواید بسیار ارزشمندی دارد؛ بنابراین همه باید به آن دسترسی داشته باشند. 
این روزها، استفاده از پنجره‌های بزرگ که از کف تا سقف گسترده شده‌اند یک راه‌حل بسیار رایج برای پوشاندن فضای داخلی اداری با نور طبیعی است. پارتیشن‌های داخلی شفاف، راه دیگری برای عبور نور در فضا و بهره‌گیری حداکثری از خورشید محسوب می‌شوند.

12. شفاف باشید

شفافیت، یکی از ارز‌ش‌های اصلی اکثر شرکت‌های امروزی است. این ایدئولوژی همچنین در طراحی داخلی دفاتر به شیوه‌ای زیبا وجود دارد. انتخاب شیشه شفاف به‌جای مواد مات/نیمه مات بهترین راه برای القای این امر در فضای کاری شما خواهد بود. استفاده از سطوح شفاف در فضای اداری برای دیوارهای جداکننده، یکی از توصیه‌های ما است. این کار نه‌تنها عالی به نظر می‌رسد، بلکه به ایجاد حس تعلق افراد کمک می‌کند. تا جایی که می‌توانید در طراحی داخلی اداری فضایی را ایجاد کنید که هیچ‌کس نمی‌خواهد آن را ترک کند.

13. میزها را مرتب نگه دارید

مطالعات نشان داده‌اند که داشتن یک میز کار نامرتب، بهره‌‎وری را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است فقط وسایل موردنیاز را روی میز بگذارید و از انباشته کردن آن‎ها اجتناب کنید. اگر برخی چیزها هنوز باید روی میز نگهداری شوند، از جعبه‌ها و ظروف درب بسته برای پنهان کردن بی‌نظمی‌ها استفاده کنید. این کار فضا را آزاد و الهام‌بخش نگه می‌دارد.

14. از طبیعت الهام بگیرید

کار از خانه می‌تواند هم یک موهبت و هم یک فاجعه باشد. اما بسته به اینکه برنامه کاری شما چگونه است، دفتر خانه شما می‌تواند عالی دکور شود. گنجاندن المان‌های طبیعی به عنوان عناصر طراحی دفتر، فضایی مثبت و آرام ایجاد می‌کند. این امر به تمرکز روی چیزهایی که نیاز به توجه دارند، کمک می‌‌کند. 
افزودن الگوهای گیاهی طبیعی در آثار هنری، پانل‌های چوبی و گیاهان زیبا از جمله طرح‌های داخلی اداری هستند که با سرعت زیادی محبوبیت یافته‌اند. استفاده از این عناصر در طراحی داخلی اداری در یک چیدمان کاری نیز موفقیت‌آمیز است. به‌کاربردن طرح‌های طبیعی موجود می‌تواند به ایجاد ارتباط بهتر کارکنان با طبیعت نیز کمک کند.

15. فضاهای کاری: عملکردی یا طراحی گرا؟

روش‌های سنتی طراحی ساختار اداری در حال ازبین‌رفتن هستند. گرایش‌های اخیر طراحی دفتر بر ایجاد فضاهایی تمرکز می‌کنند که می‌توانند برای چندین مورد استفاده شوند. جنبه عملکردی همان چیزی است که طراحان داخلی روی آن تمرکز می‌کنند. درحالی‌که ترکیب آن با طرح‌ها و رنگ‌های باورنکردنی، برای دستیابی به ظاهری که می‌خواهید، مفید است. قفسه‌‎بندی یکی از راه‌‎‌های ایجاد فضای ذخیره‌سازی اضافی محسوب می‌شود و درعین‌حال یک عنصر طراحی است که به ظاهر کلی اتاق می‌افزاید. از میزهای بیضی شکل گرفته تا میزهای ایستاده، فضای طراحی داخلی اداری به سرعت و خلاقانه در حال حرکت است.

جمع‌بندی

در اصل، فرآیند طراحی یک فضای کاری باید به‌گونه‌ای باشد که بهره‌وری را افزایش دهد و حرکت کارکنان را تشویق کند. شما می‌توانید برای جذاب‌تر کردن محیط دفتر، مناطقی مشترک با طرحی خلاقانه به وجود بیاورید یا از بافت‌های مختلف استفاده کنید. مبلمان راحت در طراحی داخلی اداری بسیار مهم است، زیرا کارکنان وقت زیادی از روز خود را در این محیط طی می‌کنند. همچنین باید در به‌کاربردن رنگ‌ها بسیار دقت به خرج دهید و در نهایت، گل‌های آپارتمانی را فراموش نکنید.
 
 
https://foyr.com/learn/innovative-ideas-for-office-interior-design
https://www.decorilla.com/online-decorating/essential-checklist-for-your-office-interior-desi
https://www.dgicommunications.com/office-interior-design
https://toggl.com/blog/office-plants-workplace-productivity#:~:text=The%20jade%20plant%20(Crassula%20ovata,great%20choice%20for%20your%20workspace

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8798.html