خانه سیال

مراحل اولیه طراحی

این خانه سه طبقه و سه خوابه که یکی از بهترین خانه های 2022 به‌حساب می‌آید در شهر باندونگ اندونزی، با طراحی آینده‌نگر ساخته شده است و بنا بر ادعای معماران خود، مشابهی در جهان ندارد. مشتری، آرزوی خانه‌ای منحصربه‌فرد، شیک و مدرن را داشت و درعین‌حال به فنگشویی سنتی چینی باستانی نیز وفادار بود. به همین دلیل معماران با الهام از خرد باستانی، پیش از شروع فرآیند طراحی، سایت را به 9 بخش مساوی که نشان‌دهنده 8 نقطه اصلی و مرکز آن‌ها بود (8 نقطه به همراه یک نقطه مرکزی از المان‌های فنگشویی سنتی چینی است)، تقسیم کردند. 
پس از مشاهده دقیق سایت، بر اساس سیستم فنگ‌شویی تشخیص داده شد که 4 بخش از 9 بخش برای در نظر گرفتن فضای زندگی مناسب‌تر و خوش‌یمن‌تر هستند. باز هم بر اساس قوانین فنگشویی، این 4 بخش باید از زمین فاصله می‌گرفتند. به همین دلیل این بخش‌ها در ارتفاع ساخته شدند. 

تقسیم‌بندی فضاها

ایده ایجاد اختلاف سطح به‌عنوان پایه‌ای برای طراحی و چیدمان خانه سیال در نظر گرفته شد. اتاق‌خواب‌ها و فضاهایی که خانواده بیشتر وقت خود را در آن می‌گذراند، در این چهار بخش خوش‌یمن قرار گرفته‌اند. این بخش‌ها با استفاده از پله‌ها، راهروها و رمپ‌ها به بقیه خانه متصل می‌شوند.
از طرفی، سیستم فنگ شویی همچنین حکم می‌کند که چهار بخش خوش‌یمن به سطح زمین متصل شوند؛ به همین دلیل است که تپه‌های خاکی پوشیده از چمن که دو طبقه زیر اتاق‌خواب اصلی امتداد دارند، به ملک اضافه شدند. این کار صرفا به دلایل اعتقادی انجام شد وگرنه چیزی از نظر فنی به معماری بنا اضافه نشد. برای حفظ یکپارچگی ساختار بر اساس اصل فنگ شویی، سقف‌های شیب‌دار با خمیدگی ملایم ایجاد می‌شوند تا بر سلسله مراتب چهار بخش تأکید کنند. این کار نمای منحصربه‌فردی به سازه می‌دهد. 

پرداختن به فضای داخلی پروژه

برای دل‌بازتر کردن  فضای داخلی، از ستون‌های فولادی در دیوارهای بیرونی ساختمان استفاده شد تا به ستون‌های باربر در داخل ساختمان نیازی نباشد. از نگاه آینده‌نگرانه (فوتوریستی) در فضای داخلی نیز بهره گرفته شد. نوارهای نور و سقف‌های نیمه شفاف برای روشن کردن اتاق‌ها، جزیره‌های آشپزخانه به شکل سفارشی، روشویی‌های حمام، روش اجرای سیستم تهویه مطبوع در زیر طبقات به‌جای سقف و سایر جزئیات جذاب موجود در خانه سیال همگی تحت تاثیر این نگاه طراحی و انتخاب شدند.  

 
 

جمع‌بندی

پروژه "خانه سیال" بر اساس اصول فنگ شویی طراحی و اجرا شد. طبق این نگرش، بخشی از سازه در ارتفاع و بخش دیگری روی زمین ساخته شد. در این پروژه تلاش شد عقاید و باورهای صاحب‌خانه طوری اجرا شوند که از نظر زیبایی‌شناسی نیز بنا منحصربه‌فرد و قابل دفاع باشد. 
 
https://www.archdaily.com/990063/melt-house-rdma

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8797.html