طراحی مبلمان کودک برای محیط های سالم و ایمن

تحریریه معماری آرل
پیتر زومتور با یادآوری دوران کودکی خود گفت: «خاطرات  کودکی حاوی عمیق‌ترین تجربه‌های معماری هستند که  می‌شناسم. آنها مخزن فضاها و تصاویر معماری هستند که من در کارم به عنوان یک معمار به بررسی آنها می پردازم.» این جملات به مفهومی اساسی  طراحی کودک فرندلی اشاره دارد در واقع همه چیزهایی که در سال‌های اول زندگی‌مان با آن‌ها مواجه می‌شویم، از جمله معماری، می‌تواند تأثیر زیادی بر دیدگاه آینده ما از جهان داشته باشد.
هنگامی که فضاها بر اساس نیازهای خاص کودکان طراحی می شوند ، سلامت جسمی و روحی آنها را تحریک می کنند و همچنین به تقویت استقلال، عزت نفس و مهارت های اجتماعی شدن او کمک می کنند. بنابراین، معماران این مسئولیت را دارند تا  اطمینان حاصل کنند که کودکان در محیط‌هایی زندگی و بازی میکنند که به رشد سالم بلندمدت آنها کمک می‌کند.
بنابراین، چگونه فضاهای دوستدار کودک طراحی کنیم؟ از برنامه ریزی شهری گرفته تا معماری ، راه حل های ممکن زیادی وجود دارد. اما وقتی صحبت از پرداختن به مقیاس کوچکتر می شود، جایی که با کودکان بیشترین تعامل را دارد، ترکیب این فضاها با مبلمان مناسب بسیار مهم است که مطابق با دستورالعمل های ارگونومیک و ابعاد آناتومیک کودکان طراحی و تولید شده باشد.
اساساً، دو نوع مبلمان کودک وجود دارد: آن‌هایی که با تطبیق با نیازهای ارگونومیک، مراقب از کودکان را تسهیل می‌کنند  ودسته دوم  که کودک را قادر می‌سازد تا به طور مستقل از آنها استفاده کند و به اندازه کافی،  به حرکات و الزامات ایمنی پاسخ دهد. در این مقاله، مورد دوم را از طریق مجموعه‌ای از نمونه‌های مینیاتوری بررسی میکنیم با آرل در ادامه همراه باشید.....


متریال، اشکال و سطوح

کودکان خردسال بازیگوش هستند و تخیلات واضحی دارند، همچنین می توانند بی قرار، بی احتیاط و پر انرژی باشند. در نتیجه، مبلمان کوچک آن‌ها باید پاسخگو باشد و فهرست بلندبالایی از الزامات را برآورده کند: باید بازی، فعالیت بدنی، خلاقیت، مهارت‌های کاوش، و عملکرد شناختی بهبود یافته را تشویق کند و همچنین با استانداردهای بهداشتی و ایمنی سخت‌گیرانه مطابقت داشته باشد.
از آنجایی که کودکان خیلی سریع رشد می کنند، در حالت ایده آل این مبلمان باید انعطاف پذیر، چند منظوره و قابل گسترش باشد تا با پیکربندی های مختلف سازگار شود. برای دستیابی به همه اینها، برای طراحان بسیار مهم است که متریال مناسب کودک را آگاهانه انتخاب کنند.

به عنوان مثال، چوب و پلاستیک قالب گیری شده با کیفیت بالا، جایگزین های خوب و قابل اعتمادی هستند. در حالی که اولی گرم، همه کاره و بادوام است، دومی سبک، انعطاف پذیر است و احتمال خراشیدگی  را کاهش می دهد. همچنین توصیه می شود از متریال نرم و چکش خوار که قابلیت انحنا داشته باشند برای جلوگیری از لبه های تیز مانند فوم استفاده کنید و برای ادغام سطوح صاف و عاری از مواد شیمیایی خشن که به سادگی تمیز می شوند، می توان از محصولات ضد باکتری براق یا نیمه براق، میکروفیبر یا وینیل استفاده کرد.
فراتر از ویژگی های کاربردی، دستیابی به زیبایی شناسی جذاب نیز برای کودکان  بسیار مهم است. این  موضوع توضیح می دهد که چرا مبلمان کودک شبیه به شکل هایی است که به راحتی قابل تشخیص هستند مانند اشکال هندسی یا حیوانات و اغلب در رنگ های پر جنب و جوش و شاد !
با این حال، طبق روش مونته سوری ، رنگ و بافت بیش از حد می تواند برای کودکان اثر گیج کننده و بیش از حد تحریک کننده داشته باشد، به همین دلیل توصیه می شود گزینه های ب مینیمال تری را انتخاب کنید.

با در نظر گرفتن همه این معیارها، در ادامه مجموعه ای زیبا از تخت ها، صندلی ها و میزهای کوچک با هویتی بزرگ، قوی و منحصر به فرد را نشان داده شده که نه تنها ایمن بلکه خلاقانه هستند و طیف وسیعی از امکانات کاربردی و خلاقانه را نشان می دهند.

تخت برای خواب و بازی:

       

صندلی برای تشویق راحتی و حرکت  :






میز برای تحریک خلاقیت و یادگیری:



 

تحریریه معماری آرل


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8761.html