طراحی داخلی 17 کافی شاپ و چگونگی شکل گیری عناصر طراحی آن ها

تحریریه معماری آرل
 کافی‌شاپ‌ها همیشه محل تجمع علاقمندان به نوشیدن قهوه  بوده‌اند، اما با گذر زمان، به کانونی برای کار و مطالعه کارمندان و دانشجویان نیز تبدیل شده‌اند. یکی از دلایل متعددی که باعث می‌شود کافه ها یک پاتوق محبوب محسوب شوند، به غیر از این واقعیت که یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها را سرو می‌کنند، به دلیل طراحی خوب فضاهای داخلی آنهاست که به طور همزمان راحتی، آرامش و بهره‌وری را افزایش می‌دهند. در این مقاله با ارل با بررسی 17 طراحی داخلی کافی شاپ و چگونگی شکل گیری عناصر طراحی مختلف برای ایجاد تجربه کاربری متفاوت همراه باشید....
در کنار کیفیت نوشیدنی هایی که در یک کافه سرو می شود،معماری و  طراحی داخلی  نقش مهمی در موفقیت کسب و کار کافی شاپ دارد. طراحی یک کافه نشان می دهد که بدانید هر فضا چگونه به کاربران خود پاسخ می دهد. آنچه برای نشستن و حرکت ارگانیک مشتریان لازم است، ابعاد فضا و مناطق تعیین شده، نحوه استفاده مقرون به صرفه و کارآمد از فضا، نحوه حرکت مشتریان در اطراف فضا، و نحوه رعایت و اطمینان از مقررات بهداشتی و ایمنی است.

معماران معمولاً در هنگام برنامه ریزی طراحی داخلی  کافی شاپ، 60 درصد از پلان کف را به قسمت سالن و 40 درصد دیگر را برای خدمات، انبار و غیره اختصاص می دهند که در دو منطقه اصلی نیز یک کافی‌شاپ معمولی بر اساس فعالیت‌هایی که در آنجا انجام می‌شود به واحدهای فرعی تر تقسیم می‌شود: آشپزخانه پشتی و انبار، سرو نوشیدنی/غذا، منطقه سفارش، سرویس، فضای گردش اصلی، قسمت بالای میز نشیمن، فضای استراحت، فضای کار مشترک و امکانات بهداشتی که هر کدام به صورت جداگانه طراحی شده اند.

اگرچه تعداد واحدهای مختلف بر اساس مقیاس فضای داخلی متفاوت است، تقریباً در طراحی هر کافی شاپ کلمات کلیدی دسترسی، کاربرد، کارایی و راحتی در نظر گرفته می شود. یک برنامه طراحی که به درستی سازماندهی شده کارکارمندان را آسان‌تر می‌کند تا در اطراف به راحتی حرکت کنند و بتوانند بدون تداخل چند کار را همزمان انجام دهند، رفت و آمد بین محل آماده‌سازی نوشیدنی و سرو غذا و همچنین درک اینکه مشتریان چگونه در فضا حرکت می‌کنند، نیز از مواردی است که طراحی مناسب به بهبود ان کمک زیادی خواهد کرد.
   

کافی بار و منطقه خدمات

بسیاری از معماران ترجیح می دهند فرآیند طراحی خود را از پشت فضای کافه آغاز کنند، جایی که  به انبار و امکانات مربوط به کارمندان اختصاص داده شده است و سپس طراحی را به سمت جلو و با طراحی سالن به پایان می رسانند. این استراتژی تضمین می کند که به عملکردهای اصلی فضای کافی برای یک گردش کار بهینه داده شده است و تجهیزات (یخچال، قهوه ساز و غیره) بدون هیچ گونه مصالحه یا مانع مکانی نصب شوند. این فضاهای عملیاتی که 40 درصد از طرح کلی را به خود اختصاص می‌دهند، از آنجایی که شامل ذخیره‌سازی و تهیه محصولات غذایی می‌شود، به گونه‌ای متفاوت اداره می‌شوند. بنابراین، معماران هنگام طراحی این قسمت از کافه، متریال و پرداخت‌هایی را انتخاب می‌کنند که ایمن‌تر و راحت‌تر تمیز شوند و واحدهای تهویه مطبوع مستقلی را نصب می‌کنند که از رعایت مقررات بهداشتی اطمینان حاصل نمایند.
GROUNDS Coffee / KOGAA


Blue Bottle Coffee Kanda Manseibashi Cafe / Schemata Architects

ذخیره سازی

کافی‌شاپ‌ها به فضای ذخیره‌سازی فراوانی نیاز دارند، به‌ویژه در اطراف منطقه خدمات و آشپزخانه پشتی.
 در پروژه هایی با فضای محدود، کارکنان باید به راحتی در اطراف حرکت کنند، بنابراین بهره وری عاملی کلیدی است. از این رو، راه بهینه برای یکپارچه سازی انبارها از طریق واحدهای قفسه بندی عمودی است که تا سقف امتداد می یابند و همچنین واحدهای ذخیره سازی رایج تر مانند زیر پیشخوانها.

Store and Bistro Erva Santa / Moca Arquitetura

Kettl Tea Flagship / Michael Tower Architecture

گردش کارکنان

وقتی صحبت از مناطق کار برای کارکنان  در طراحی داخلی کافی شاپ به میان می‌آید، هرچه فضا خالی‌تر و منظم‌تر باشد، راحت‌تر، سازنده‌تر و امن‌تر خواهند بود. در حالت ایده‌آل، کارمندان نباید به طور مکرر از مسیرها عبور کنند و نباید چندین بار برای ارائه خدمات به مشتریان راه بروند، زیرا می‌تواند فرآیند آماده‌سازی و ارائه خدمات را به تأخیر بیندازد و باریستاها را خسته کند. برای جلوگیری از این امر، سازماندهی فضای کاری در ایستگاه‌ها به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که با چرخش 360 درجه از جایی که ایستاده‌اند، به تمام ابزارها و محصولات مورد نیاز خود برسند و این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که بدون تداخل کارایی بیشتری داشته باشند.

  YAMA Coffee Shop / KSOUL Studio  

Newport Coffee House / 34-TEN

PAGA Microroastery / Taste Space

گردش مشتری

به محض ورود مشتریان به فضا، آنها باید یک جهت مشخص در ذهن داشته باشند، که فقط می تواند توسط پلان  به  مخاطب دیکته شود. این طرح تعیین می کند که مشتریان چگونه و در کجا منتظر بمانند، در کجا غذا انتخاب کنند، محل نشستن و مدت زمانی که در آنجا می نشینند را نیز هدایت میکنند.
نحوه برنامه ریزی چیدمان کافه بر تجربه کلی مشتری بسیار تأثیرگذار باشد. بنابراین، معماران اغلب خط نشانه را در کنار و دور از محل نشستن و به صورت کاملاً متوالی تعیین می کنند. طرح گام به گام فرآیند سفارش در سراسر فضا، با در نظر گرفتن اینکه برخی از مشتریان می مانند و  برخی دیگر فقط نوشیدنی خود را می گیرند و می روند. معماران همچنین ترجیح می دهند گردش فضایی دایره ای را به جای خطی برای مشتریان داشته باشند تا فضایی برای ظرفیت بیشتر ایجاد کنند و از تلاقی کسانی که منتظر سفارش خود هستند با منطقه سفارش اجتناب کنند.
NOC Coffee Co. / Studio Adjective

FabCafe Nagoya / Suppose Design Office

زیبایی و محیط داخلی

اکثر کافی شاپ ها فضای خود را با تمرکز بر آرامش و دنج بودن طراحی می کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، معماران اغلب ویژگی هایی مانند نور محیط، رنگ های خنثی، پالت رنگ های گرم، متریال های طبیعی و فضای سبز را انتخاب می کنند. در برخی از پروژه‌ها، معماران و طراحان داخلی از عناصر طراحی استفاده می‌کنند که واقعاً مفهوم طراحی خاص آنها را منعکس می‌کند، خواه ارجاع به یک جنبش معماری باشد یا یک زمینه/ میزانسن خاصی که سعی در انتقال آن دارند.
Mustapan Coffee Shop / Estudio Chávarro

Thailand Hi Cafe / balbek bureau

Cafe Bidam / Design Token

انتخاب مبلمان

هنگام انتخاب مبلمان، مهم است که عملکرد، راحتی و ارگونومی را در نظر بگیرید. مگر اینکه مدل کسب و کار کافه از نظر ظرفیت و تجربه مشتری بسیار خاص باشد، فضا باید بتواند انواع مختلفی از مشتریان را به طور همزمان در خود جای دهد.
هر نوع مشتری به انتخاب مبلمان منحصر به فردی نیاز دارد. به عنوان مثال، گروه هایی که برای مطالعه یا کار به کافه می آیند احساس راحتی نمی کنند که روی مبل کار کنند، آنها ترجیح می دهند روی یک میز بزرگ با صندلی های متحرک کار کنند.
نوع مبلمان نیز تعیین کننده میزان اشغال فضا توسط مشتریان است. مبل‌های راحتی بزرگ فضای زیادی را اشغال می‌کنند و کاربران را به ماندن طولانی‌تر ترغیب می‌کنند و میزان فضای گردش مشتری را محدود می‌کنند. از سوی دیگر، مهم است که مواد مورد استفاده را در نظر بگیرید و بدانید تمیز کردن یا نگهداری آنها  می تواند چقدر دشوار باشد.
BASAO Tea Lounge / NORM Architects

INC Coffee / LABOTORY

نما

همانطور که فضای داخلی در شکل دادن به تجربه کاربر تاثیرگذار است، نما نیز در تعیین جذابیت کافی شاپ و نحوه درک مشتریان از فضا بسیار مهم است. به هر حال، اولین برداشت ها بسیار قدرتمند است، به خصوص برای مشتریان جدید عبوری که تصادفی کافه را میبینند. نما و ورودی باید فضای داخل را منعکس کند و مفاهیمی از خوش‌آمدگویی، قابل دسترس بودن و راحت بودن را بیان کند، خواه از طریق ویژگی‌های طراحی مشابه باشد یا نماهایی که فضای داخلی را به نمایش می‌گذارند.
 رویکرد دیگر داشتن یک نمای بسیار پر جنب و جوش و جذاب است که به عنوان نقطه کانونی برای جلب توجه عابران پیاده عمل می کند.
September Cafe / Red5studio + Ben Decor
 
Colchetes Café / Estúdio Brasileiro de Arquitetura

Today is Long Cafe / Absence from Island

تحریریه معماری آرل


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8740.html