طراحی سوئیت آزادی، گروه معماری مشیر

تحریریه معماری آرل
مشخصات پروژه:
پروژه: سوییت آزادی
تیم طراحی معماری: گروه معماری مشیر
 معمار مسئول: مجتبی هوشنگیان شیرازی - همکار طراحی: مهسا پاک شیر
کارفرما: آقای آزادی
سه بعدی و پرزانته: مهسا پاکشیر
عکاس: آرش اختران
کاربری بنا: سوییت مسکونی
سال شروع و سال خاتمه: 1399
کاربری قبلی بنا: سوییت مسکونی
محل پروژه: شیراز،حدفاصل میدان ارم و دانشجو-کوچه 3- ساختمان اوج
 

شرح ایده پروژه:

بنای موردنظر یک سوئیت 60 متری و یک حیاط 40 متری در ارتباط مستقیم با فضای سرپوشیده است.
هدف­هایی که در شکل­ گیری و طراحی بنا مورد توجه قرار گرفته­ است اول اینکه فضای داخلی سوییت به گونه­ ای چیدمان شود که دیوارها عناصر فیزیکی تقسیم کننده فضاها حتی الامکان حذف، و دوم اینکه فضای حیاط بیرونی بتواند به طرز غیر محسوسی با فضای داخلی یکی شود.

 در فضای باز دو بخش برنامه­ ریزی شد:
- بخشی که در سطح بالاتر قرار می­گیرد و یک حوض کوچک را در خود جای داده­است.
- در سطح پایین­تر مکانی برای نشستن، شامل میز و نیمکت زیر یک سایبان و در ارتباط با اتاق خواب است.

از طرفی دیوارهای حیاط را از ارتفاع اولیه بالاتر برده تا بتواند ما را در ایجاد یک فضای دنج­ تر کمک کند.
باتوجه به مهار جانبی و بادبندی که در پنجره اتاق بود سعی شد که از یک پنجره طاق گونه در فضای خالی بادبند بوجود آید تا ارتباط سایه­بان حیاط با اتاق شکل عمیق­تری به خود گیرد.

 

کانسپت:

- تلاش بر این بود که فضای سوییت، دنج و بدون اضافات در طراحی در نظرآورده شود، که در همین زمینه یک کالبد امن و آرام با عناصر معماری بوجود آمد.
- بوسیله رنگ و هم­تراز کردن فضاها و حذف تاسیسات اضافی موجود در حیاط، اتصال بین بخش بیرونی و اندرونی شکل گرفت. به این صورت که همان کف داخل تا بیرون فضا کشیده شد. رنگ در فضای داخلی سوییت با رنگ کمدها یکی در نظرگرفته شده­است تا در نهایت بتوان رنگ بیرون و داخل یکپارچه اجرا شود.
- خطوط شکست در فضای داخلی حذف شد و اتصال دیوارها به سقف به وسیله خطوط  منحنی صورت گرفت. و همین هندسه در شکل گیری آینه و لوستر ادامه یافت.

در انتخاب رنگ فضا هدف این بود که این رنگ به محیط خلوت و آرام و در عین حال مکملی برای فضای سبز مجموعه باشد. رنگ مذکور در کف، سقف و دیوارها به نمایش گذاشته شد.
درب اتاق با همان رنگ غالب پروژه رنگ شد، تلاش بر این بود که تولید یک دیوار و ایجاد یک حرکت نرم و پناه گرفتن پشت آن، اتاق را برای ساعت­هایی به عنوان فضای سالن و برای زمان هایی به صورت کاملا تفکیک شده به نمایش گذاشت.
شاید یکی از چالش­های اساسی در این پروژه وجود یک تانکر ذخیره بزرگ آب در حیاط بود که در ابتدا فضای زیای از حیاط را اشغال کرده­بود. این در حالی بود که امکان جابجایی آن به دلیل مخالفت همسایه ­ها وجود نداشتت، لذا از خود تانکر به عنوان یک آبجکت موجود در سایت و جزیی از مبلمان و چیدمان حیاط بهره گرفته­شد. البته بخشی که برای لوله­ ها و پمپ­ ها طراحی شده بود با گلدان­ها و نیمکت­ها پوشیده شد.

پلان سوئیت آزادی:


تحریریه معماری آرل
منبع: گروه معماران مشیر


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8733.html