طراحی دفترکار مرکزی بوهو دکور، طراحی داخلی برای کارمندان و توسط کارمندان

تحریریه معماری آرل
طبق توضیحات متنی ارائه شده توسط معماران. شرکت BOHO  دکور که در سال 2015 تأسیس شد، یک شرکت طراحی داخلی و ساخت و ساز دارای تیمی جوان است که در بسیاری از پروژه های پیشرو و رو به رشد ویتنام مشارکت داشته است.  این شرکت پس از گسترش خود، اخیراً به یک دفتر تازه نقل مکان کرده که برای مطابقت با فرهنگ شرکت و الهام بخشیدن به تیم مشتاق آن طراحی شده است در ادامه با آرل همراه باشید....


طراحی داخلی دفتر کار بوهو دکور در 780 متر مربع  توسط Duong Cam طراحی شده است که در  ویتنام در یک منطقه شهری شلوغ هوشی مین واقع شده است. به دلیل قرار گرفتن آن در طبقه دوم و سوم ساختمان ، اولین چالشی که معماران با آن مواجه شدند، مشکل: شلوغی، عدم وجود فضای باز و عدم دید بسیاری از دفاتر طبقه پایین بود آن زمان بود که تیم معماری پروژه تصمیم گرفتند رویکردی کاملاً متفاوت در فضا ایجاد کنند .

 معماران از یک طرح اصلی برای هدایت بینایی به قلب دفتر استفاده نمودند، جایی که یک دیدگاه بصری جایگزین برای کارمندان ایجاد می کند. فضاهای عمومی و متمایز مانند پذیرایی، میز ساخت ، سالن گالری و اتاق‌های چاپ... در یک فضای مرکزی به نام «هسته» گرد هم جمع شدند. سپس  در بخش‌های اصلی میز کار کارمندان  دید مناسبی  به سمت هسته و در اطراف فضا توزیع می‌کنند. به این ترتیب، دفتر از روحیه کار تیمی و انرژی بخش برای تعاملات کاری استفاده می کند.




برای متمایز کردن دکوراسیون اداری ، معماران دیوارهای محکم و جداکننده‌ها را حذف می‌کنند تا به طرح باز در فضای اداری  پایبند باشند وبه عنوان جایگزین دیوارهای صلب، بلوک های رنگی، اشکال هندسی توخالی و شیشه های شفاف به طور همزمان برای تقسیم فضاها بدون ایجاد مرزها و مسدود کردن دید استفاده می کنند که  این تمایز با سبک کاری شرکت برای تشویق افراد به تعامل و همکاری مستمر در پروژه‌های مختلف مطابقت دارد.

یکی دیگر از مشکلات طبقه زیرین این فضای اداری که تیم معماران با آن مواجه شد، نور کم و غیر مستقیم بود که برای حل این مشکل آنها با استفاده از یک سیستم نورپردازی با فناوری جدید این مورد را با موفقیت حل کرده اند. این سیستم هوشمند هم روشنایی و هم نور سفید را با توجه به محیط طبیعی و ساعت بیولوژیکی انسان تنظیم می کند و به دنبال حرکت خورشید، به بدن انسان کمک می کند تا سطح هورمون ها را متعادل کند، صبح ها متمرکز بماند و به تدریج بعد از ساعات کار استراحت کند. این سیستم روشنایی هوشمند نقش مهمی در راهکار های هوشمندانه  دکوراسیون داخلی برای زیبایی شناختی و عملکرد در فضای اداری بوهو دکور ایفا می کند.

معماران همچنین از رنگ ها برای ایجاد حالت و تم مناسب برای هر فضای متمایز استفاده می کنند. به عنوان مثال، زرد روشن و خاکستری خنثی، که نشان دهنده خلاقیت و حرفه ای بودن است، برای دادن ظاهری مدرن به منطقه مشترک استفاده می شود. در حالی که آبی تیره و سبز خنثی که نشان دهنده خرد و رشد است، به طور کامل برای اتاق های جلسه استفاده شده اند.



علاوه بر این، با وجود پیروی از یک طراحی منظم و سازماندهی متناسب فضا، بوهو دکور  بسیار بیشتر به این اهمیت می دهد که چگونه دفتر به یک راحتی واقعی کارمندان خود ایجاد کند به همین دلیل، طراحان از منحنی ها برای فرم دادن و ایجاد راحتی و انعطاف پذیری جزئیات مبلمان استفاده کرده اند.

گیاهان در سراسر دفتر و در همه میزهای کار وجود دارند همچنین به منظور ارائه عملکردهای خلاقانه تر برای کارمندان، فضای اداری بوهو به ابزارهای مفیدی مانند تابلوهای طوفان فکری، میزهای قابل تنظیم و باجه تلفن را در سراسر فضا تجهیز شده است.




با به کارگیری منابع شرکت، تیم داخلی BOHO تمام مبلمان و آثار هنری را طراحی، دستچین و سفارشی تولید کرده اند، که این را نه تنها به یک پروژه رضایت بخش، بلکه نقطه عطف معناداری برای کارمندان تبدیل کرده است. این پروژه در یک جمله اینگونه تعریف می شود :یک دفترکار هوشمندانه با طراحی متفکرانه توسط کارمندان بوهو و برای کارمندان!

 با پلان های  اداری دو طبقه این شرکت با ارل در ادامه همراه باشید:


نقش طراحی دفتر کار در عملکرد کارکنان

مطالعات روانشناختی نشان می‌دهد که که دکوراسیون و طراحی فضای داخلی دفتر کار رابطه‌ای مستقیم با عملکرد و روحیه کارمندان دارد. طراحی داخلی سازمان‌ها بر میزان انعطاف‌پذیری، چابکی، توسعه فرهنگ سازمانی، بهبود کیفیت همکاری، بهره‌وری اقتصادی و دستیابی به ابتکار یا نوآوری، تاثیر فراوانی دارد. طراحی فضای کار، بیش از حقوق و مزایا در جذب نیروی کارآمد و همسو با اهداف سازمان‌ها موثر است.
به‌علاوه، طراحی فضای داخلی بر کیفیت روابط کارمندان با یکدیگر و مدیران ارشد نیز تاثیر می‌گذارد. شرکت‌های علاقه‌مند به افزایش راندمان کاری خود باید به ایجاد فضا‌های متفاوت مانند اتاق دیدار‌های دوستان، سالن جلسات کاری، سالن کنفرانس، غذاخوری، سالن استراحت و موارد مشابه توجه کنند.

مزایای طراحی مجدد دفتر کار

در فرایند طراحی دفتر کار، بر چهار فعالیت اصلی (مکان انجام فعالیت‌های متمرکز کاری، تبادلات اجتماعی فوری، یادگیری و همکاری) متمرکز باشیم. در طراحی‌های مدرن، تمام فضا‌ها به‌خوبی با یکدیگر تلفیق می‌شوند. پس کارمندان می‌توانند آزادانه و بدون دغدغه محل فعالیت خود را انتخاب کنند.
ابعاد و اندازه فضا‌های مختلف در دفاتر کار و میزان تجهیزات آن‌ها با هم متفاوت است. ارائه ابزار‌های کاری مشترک برای تبادل دانش، ایجاد سناریو و بیان دیدگاه‌های جدید در محیط کار، یکی دیگر از موارد مهم در طراحی دفتر کار محسوب می‌شود. در دفاتر کار، باید فضایی اختصاصی برای تیم‌های پروژه تعیین شود. بدون همکاری کارکنان، راهی برای موفقیت یک سازمان وجود ندارد. با طراحی مدرن می‌توان مسیر تحقق اهداف شرکت یا سازمان را کوتاه‌تر کرد.

اصول طراحی دفتر کار

هنگام طراحی دفتر کار باید معیار‌ها و ملاک‌های لازم برای انجام فعالیت‌های مفید و هدفمند مدنظر قرار بگیرد. در کنار آن، باید بخش‌هایی برای خلاقیت، انجام فعالیت‌های شخصی و استراحت کارمندان تعیین شود. در طراحی محیط کار باید فضایی برای‌ ایده‌پردازی، انجام فعالیت‌های فکری، تمرکز یا انجام کار‌های شخصی وجود داشته باشد. دفتر کار باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کارمند به آن مکان احساس تعلق داشته باشد. در چنین شرایطی، کارمندان با تمرکز کافی و بیشترین انرژی، مشغول فعالیت می‌شوند. مهم‌ترین اصولی که در طراحی دفتر کار مرکزی بوهو دکور در نظر گرفته شد عبارت،اند از:

·بررسی دقیق ابعاد دفتر کار

تعیین ابعاد دفتر، بر اساس تعداد کارکنان، تجهیزات و وسایل اداری انجام شد. برای پیشگیری از محدودکردن کارکنان، فضای کافی برای فعالیت و استراحت آن‌ها اختصاص داده شد.

·نظم بخش‌های مختلف

نظم و خلوت‌بودن دفتر کار، دو اصل مهمی است که در طراحی دفتر به آن توجه شد. بی‌توجهی به ساماندهی تجهیزات و انتخاب محل مناسب برای فعالیت کارکنان، بر عملکرد آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. پیروی از یک الگوی منظم، باعث شد کارمندان برای رفت‌وآمد به بخش‌های مختلف، استفاده از تجهیزات و دسترسی به اسناد، با مشکل مواجه نشوند.

·استفاده از نور طبیعی برای روشن کردن دفتر کار

استفاده از نور طبیعی، مهم‌ترین اصل در طراحی دفتر کار است. نور طبیعی به دلیل نقش مثبت در روحیه و شادابی کارکنان، عامل اصلی افزایش بازدهی شغلی آن‌ها به حساب می‌آید. به‌خوبی می‌دانید که فعالیت کاری طولانی‌مدت چشم‌ها را خسته می‌کند، استفاده از نور طبیعی، تنها عامل محافظتی در برابر بروز این مشکل است.

·انتخاب نوع مبلمان

مبلمان، با سایر اجزای دفتر کار هماهنگی دارد. در انتخاب طرح و مدل مبلمان، آرامش و آسایش کارمندان و کارکنان در اولویت قرار دارد. مبلمان ساده و متناسب با سایر اجزای دفتر کار، به افزایش هماهنگی بخش‌های مختلف دفتر کمک کرده است.

تحریریه معماری آرل
منبع: آرک دیلی

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8717.html