دکوراسیون و طراحی اداری هیبریدی

تحریریه معماری آرل
از آغاز قرن بیست و یکم  و حتی پیشتر از زمان همه گیری جهانی ، تغییرات عظیمی درطراحی فضای اداری و دفاترکار مدرن ایجاد شده است  مشاغل، دفاتری با پلان باز و افزایش فرهنگ اتاقک های کابینی را تجربه نمود ، اما هیچ کس انتظار نداشت که وقوع شدید این پیشرفت ها با زمان شیوع COVID-19 رخ دهد.
با این شرایط فضای کار مدرن باید الزامات نیروی کار از راه دور را نیز پوشش دهد و طراحی هیبریدی به عنوان یک راهکار می تواند برای ایجاد یک محیط کار ترکیبی موثر چالش برانگیز باشد. به همین دلیل است که در این مقاله از وبسایت آرل ایده هایی استثنایی را برای کمک به شما در پیاده سازی بهترین طرح دفتر هیبریدی تدوین کرده ایم در ادامه همراه باشید.....
همه گیری باعث تغییر غیرمنتظره ای شد که  طراحی فضا های کار  را برای همیشه تغییر داد. همه مشاغل به سبک خود روشهای جدیدی برای انجام کار پیدا کرده اند، با این وجود همه طراحان و صاحبان مشاغل دنبال راهکارهایی هستند که سلامت محل کار ، روحیه و عملکرد کارکنان را بهبود می بخشد.

معرفی طرح اداری ترکیبی به عنوان یک نرمال جدید

ظهور یک طرح اداری هیبریدی نه تنها نشان دهنده تغییر در چیدمان فیزیکی یک دفتر است بلکه تغییر عمیق تری در نگرش های مربوط به محل کار و نحوه کار کارکنان را نشان می دهد.
در طراحی اداری هیبریدی یا ترکیبی صاحبان مشاغل و مدیران تمرکز بیشتری بر یادگیری ، همکاری و کار گروهی حاصل از طراحی دفتر ترکیبی دارند که آنها را وادار می کند تا راهکار هایی را برای ایجاد این دوگانگی در ساختار سازمانی جستجو کنند.
با این وجود ، مفهوم طراحی اداری ترکیبی، هم فرهنگی و هم فیزیکی است. بنابراین ، تنها یک طراح داخلی نمی تواند به محل کار شما بیاید و این مدل طراحی را یک شبه انجام دهد  اما به هر حال برخی از مدل های اداری هیبریدی فوق العاده وجود دارد که می توانید در ساختار تجاری خود به کار بگیرید تا از مزایای این  محیط ترکیبی بهره مند شوید.
چرا چیدمان دفتر در طراحی هیبریدی برای کارمندان اهمیت دارد؟
یکی از محبوب ترین عناصر یک فضای کاری ترکیبی این است که به نیازهای کارکنان کمک می کند. ایده شرکت شما در مورد چیدمان دفتر به شکل و اندازه سازمان شما بستگی دارد.

با این وجود ، استفاده از مدلهای چیدمان اداری ترکیبی مختلف می تواند به شما در دستیابی به مزایای زیادی کمک کند ، به همین دلیل است که چیدمان دفتر نقش مهمی در عملکرد بالای کارکنان ایفا می کند  . چنین مزایایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
ایجاد زمینه برای تعامل نیروهای حاضر و دورکار
یکی از مهمترین موانع برای انتقال به دفتری با طراحی اداری ترکیبی ، تضمین حفظ تعادل بین کار از راه دور و کار در دفتر است. در حالت ایده آل، هر کارمند باید به فضای کار و ابزارهای ارتباطی داخلی دسترسی داشته باشد تا بتواند کار خود را به بهترین نحو انجام دهد ، مهم نیست که در کجا قرار می گیرد. توسعه و بکارگیری یک فضای اداری ترکیبی هوشمندانه و با تفکر می تواند به شما در دستیابی به این تعادل لازم کمک کند.

فضای کاری اختصاصی
هدف اصلی طراحی اداری هیبریدی شامل ابزارهای کار از راه دور است ، زیرا این امر به جداسازی یک سازمان از محل مرکزی آن کمک می کند. کسب و کار می تواند کارکنان را قادر سازد تا در هر کجا و هر زمان که بخواهند کار کنند و در عین حال یک دفتر سنتی را به عنوان فضایی که می تواند برای مطابقت با الزامات کاری مورد نیاز برای انجام در یک زمان معین طراحی شود ، دوباره تجسم کنند.

مکالمه حضوری
برای کارمندانی که دورکار هستند ، ملاقات با همکاران و مشتریان در یک محیط امن و حرفه ای یکی از مهمترین مزایای چیدمان و دکوراسیون دفترکار و فضای اداری ترکیبی است. کارکنان می توانند از صندلی یا مبلمان مدولار در گوشه های آرام برای ایجاد حوزه هایی برای مکالمات فردی استفاده کنند.
حتی می توانید از فضاهای بیرونی برای جلسات آرامتر استفاده کنید. هنگام استفاده از فضای اداری ترکیبی ، دفتر مرکزی به حیاتی ترین مکان برای مکالمه حضوری تبدیل می شود و جایی که تیم ها می توانند برای همکاری گرد هم آیند.
شیوه های جدید کار
بر خلاف فضاهای اداری سنتی با اتاقک یا میز ، یک فضای کاری خوب و  برنامه ریزی شده، سبک خاصی از کار را به کارکنان تحمیل نمی کند. در عوض طراحی هیبریدی پیش بینی می کند که هر کارمند در طول روز کاری به چه چیزهایی نیاز دارد و به آنها این آزادی را می دهد که چگونه می خواهند این مسئولیت ها را انجام دهند.
ارائه چندین فضا برای قرار دادن شیوه های مختلف کار ، مانند گوشه های آرام ، مناطق اجتماعی آرام و راحت ، و فضای کنفرانس برای برقراری تماس های ویدئویی با همکاران دورکار.
همچنین می توانید از مناطق محصور برای ایجاد فضاهای مجزا استفاده کنید که در آن کارکنان می توانند روی وظایف خاص خود تمرکز کنند.

ایمنی و رفاه کارکنان
ایمنی و سلامت همه ی کارکنان و مشتریان از ابتدای همه گیری اولویت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. پیاده سازی اقدامات فاصله گذاری اجتماعی را می توان با انتقال  فعالیت یک تیم  به صورت دورکاری انجام داد.
بسیاری از کارمندان ممکن است از بازگشت به طرح قبلی دفتر کار ترس داشته باشند. با این وجود ، مزایای محل کار هیبریدی این است که کارمندان به راحتی می توانند به صورت مستقل کار کنند.

بهترین طراحی اداری هیبریدی چیست؟

برای داشتن یک طرح اداری ترکیبی موفق ، به یک مدل کار ترکیبی نیاز دارید  که دائماً به نیازهای کارمندانی که از آن استفاده می کنند واکنش نشان دهد. این بدان معناست که ویژگیهای فضا برای کارکنان بیشتر اهمیت دارد. در ادامه ، می توانید از این اطلاعات برای ایجاد یک محیط کاری جدید استفاده کنید که با نیازهای کارکنان مطابقت داشته و در عین حال همه را ایمن نگه دارد....
برای دستیابی به طراحی محیط کار هیبریدی ، اولین قدم شامل تعیین نوع فضای کاری ترکیبی از  راه دور با فرهنگ موجود و ساختار سازمانی کسب و کار است. در اینجا برخی از رایج ترین طرح ها و چیدمان اداری ترکیبی آمده است:

طرح ترکیبی

 این طراحی، ایجاد ترکیبی برای کار تیمی افراد دورکار و  افراد حاضر در محل در کنارهم  است که می تواند شامل یک کارمند اصلی و حضوری باشد که در فضاهای اداری تعیین شده کار می کند در حالی که بقیه کار خود را از راه دور انجام می دهند.
علاوه بر این ، یک تیم ترکیبی ممکن است به صورت چرخشی عمل کند و کارکنان را هر دو هفته تغییر دهد یا  این کارمندان فقط برای جلسات ضروری به دفتر مراجعه کنند. با این حال ، نحوه تصمیم گیری رهبران کسب و کار برای تنظیم این فضا و تغییرات کاری، همیشه باید شامل یک دفتر مرکزی برای دسترسی کارکنان به  فضای کارتیمی و ترکیبی باشد.
با شروع عادی شدن فعالیتهای تجاری و آماده شدن برای ورود مجدد به محل کار ، مدلهای اداری ترکیبی به سرعت در بین صاحبان مشاغل و کارگران محبوبیت پیدا می کنند.
 این مدل طراحی هیبریدی، ترکیبی انعطاف پذیر برای کارکنان  دورکار فراهم می کند و در عین حال مکانی فیزیکی را برای بازگشت  نیز مهیا می سازد  با این حال ، این طرح اداری ترکیبی همچنین فضایی اختصاصی را به کارمندان ارائه می دهد که در آن می توانند مولد باشند و با همکاران خود ترکیب شوند.


طراحی مجزا

همانطور که به نظر می رسد فضای اداری ترکیبی ولی با حوزه مجزا جایی است که یک تیم به دو یا چند دفتر تقسیم می شود. این دفاتر به طور معمول به هم وابسته هستند و می توانند بسیار دور از یکدیگر یا درست در یک راستا باشند. صرف نظر از فاصله بین این دفاتر ، تیم جداگانه طراحی شده است تا و هر یک از آنها از راه دور و جدا از یکدیگر کار کنند.
کارکنان دورکار هنوز می توانند از ابزارهای کار از راه دور و فرایندهای مدل ترکیبی فضای کار استفاده کنند تا بتوانند به طور موثر با سایر همکاران خود در مکانهای دیگر همکاری و ارتباط برقرار کنند.
این چیدمان می تواند به پویایی بیشتر نیروی کار کمک کند ، زیرا آنها به راحتی می توانند با تغییرات در چیدمان کار سازگار شوند.


کاملاً دورکار

یکی دیگر از فضاهای اداری، ترکیبی است که فقط از یک تیم کاملاً دورکار تشکیل شده ، که هیچ فضای اداری فیزیکی وجود ندارد. متناوباً ، کارکنان یک شرکت کاملاً از راه دور وظایف خود را از هر کجا که در آن روز قرار دارند انجام می دهند. این می تواند یک اتاق نشیمن ، کار مشترک در نزدیکی خانه آنها یا هر جای دیگری باشد. کارکنان این اختیار را دارند که محل کار خود را انتخاب کنند.
این نوع مفهوم اداری ترکیبی می تواند نشان دهنده زندگی متحرک دیجیتالی باشد. اگرچه ممکن است این تنظیم جذاب به نظر برسد ، اما کارفرمایان و تیم های تحت رهبری با چالش های متعددی در این زمینه روبرو هستند. کارمندان ممکن است در کشورهای مختلف و مناطق زمانی تقسیم شوند ، که می تواند پروژه ها را  پیچیده و ارائه ایده های جدید را دشوار کند.
با این حال ، این شیوه کار از راه دور برای همه انواع مشاغل بهترین گزینه نیست درک اینکه آیا این کار از راه دور با ساختار موجود سازمان شما مطابقت دارد بسیار مهم است. بله ، اکثر مشاغل می توانند نوعی کار از راه دور را در ساختار خود وارد کنند. با این حال ، همه مشاغل نمی توانند از راه دور  کاملا بدون فضای اداری کار کنند.

تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: autonomous


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8690.html