خانه های پیش ساخته و مسکن مقرون به صرفه

تحریریه معماری آرل
مفهوم پیش ساخته در ساختمان مربوط به عناصر ، قطعات یا کل ساختمانهایی است که در یک کارخانه تولید شده و برای نصب سریع به محل ساخت و ساز منتقل می شوند. این نشان دهنده مزایای بیشماری نسبت به روشهای ساخت سنتی است ، مانند سرعت ، دقت در اجرا ، کارآیی ، تمیزی کار و در بسیاری موارد صرفه جویی در هزینه.

با توجه به اینکه مسکن یکی از نیازهای اولیه بشر است ، استفاده از روشهای صنعتی برای ساختن مسکن با کیفیت و مقرون به صرفه چه برای جمعیت شهری در حال رشد و چه برای سکونتگاههای موقت یا اضطراری ، در متنوع ترین مقیاس همیشه مورد علاقه معماران بوده  و پس از تلاشهای فراوان در طول تاریخ ، این  سوال باقی می ماند که آیا رواج  ساختمان های پیش ساخته در زمینه ساخت و ساز می تواند راه حلی برای تأمین و دسترسی بیشتر به مسکن باشد؟ با آرل همراه  باشید....
ایده ساختمان های پیش ساخته  به هیچ وجه جدید نیست. معمارانی مانند فرانک لوید رایت ، لوکوربوزیه ، ژان پروو و والتر گروپیوس چندین پروژه را برای ادغام ساختمان سازی با این صنعت توسعه داده اند.

در چاپ برزیلی کتاب "Bauhaus: novarquitetura" در سال 1929 ، نقل قولی از گروپیوس وجود دارد که رویکرد جالبی به این موضوع دارد او می گوید:  همانطور که امروزه 90 درصد مردم دیگر به کفش های سفارشی و دوختنی فکر نمی کنندو انواع مدل های سفارشی دوخته شده با تولید انبوه قابل دسترس و سفارش هستند ،  در ساختمان سازی نیز  با استفاده از محصولات انبوه در نتیجه بهبود روشهای تولید ، در آینده فرد قادر خواهد بود مناسب ترین مسکن خود را از انبارها سفارش دهد. فناوری مدرن شاید بتواند این وظیفه را بر عهده بگیرد ، اما نه سازمان اقتصادی صنعت ساختمان ، که هنوز کاملاً به روشهای دستی بستگی دارد اگرچه در حال حاضر شرکت ها و نمونه های زیادی از خانه های پیش ساخته وجود دارد، پیش بینی گروپیوس به وضوح آنطور که انتظار می رفت محقق نشد و به ویژه در کشورهای در حال توسعه ، ساخت و ساز هنوز بسیار دستی است و این صنعت در برابر تغییرات و ترکیبات تکنولوژیکی بسیار مقاوم است.

اما تا حدودی این سناریو تغییر کرده است. دو نوع اصلی عناصر پیش ساخته شده وجود دارد: دو بعدی و سه بعدی. در حالی که مورد اول شامل عناصر و قطعات از پیش اندازه گیری شده است که حمل و نقل و سفارشی سازی ساختمان را تسهیل می کند. از طرف دیگر پیش ساخته های سه بعدی ، سیستم های حجمی با ساختاری سه بعدی هستند که می توانند در محل برای ترکیب با واحدها یا سیستم های دیگر ، حتی کلیه تأسیسات ، ترکیب شوند.

گزارش ساخت و ساز مدولار:

توجه به پروژه ها تا محصولات، از سال 2019  نمایانگر این است که ساخت مدولار (یا پیش ساخته) یک مفهوم جدید نیست ، اما پیشرفت های تکنولوژیکی ، خواسته های اقتصادی و تغییرات در طرز فکر باعث می شود که علاقه و سرمایه گذاری بی سابقه ای را به خود جلب کند. اگر این اتفاق بیفتد ، می تواند بهره وری زیادی در صنعت ایجاد کند ، به حل بحران های املاک در بسیاری از بازارها کمک کند و به طور قابل توجهی شیوه ساخت امروز ما را تغییر دهد مقاله ای در این زمینه استدلال می کند که پروژه های مدولار اخیر در حال حاضر سابقه محکمی در تسریع برنامه های پروژه ایجاد کرده اند. ساخت و ساز مدولار می تواند ساخت و ساز را تا  50درصد سرعت بخشیده و با انجام مناسب ، هزینه ها را تا 20 درصد کاهش دهد. این رویکرد همچنین می تواند موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها شود.

با پیش ساخته و مدولار شدن ساختمان ها ، این امکان وجود دارد که کارهای اصلی در حالی انجام شود که بقیه سازه در کارخانه ساخته شده است. در محل ساخت و ساز ، این روند سریع است و معمولاً با استفاده از ماشین آلات سنگین برای بلند کردن سازه ها انجام می شود. زمان کمتر ساخت ، پیش بینی بیشتر برنامه ها ، نیاز به نیروی کار کمتر و ضایعات کمتر در محل مربوط به هزینه نهایی کار است. با پیشرفت طرح ها ، فرایندها ، ابزارها و فناوری ها ، هزینه ها نیز می توانند در طول زمان بدون کاهش کیفیت مواد از بین بروند. با تکرار فرایندهای بیشتر ، این امر باعث کارآمدی هایی می شود که هزینه های بلند مدت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

این دقیقاً همان تکرار و یکنواختی و ادعایی است که بسیاری از منتقدان سیستم های پیش ساخته به عنوان نقد مطرح می کنند ، با این استدلال که مدولار بودن می تواند مانع خلاقیت شود و تولید معماری را بیش از حد یکدست کند. همانطور که ساموئل گونسالوز در این مصاحبه اظهار می دارد، "ما بیش از شرطی سازی خلاقیت ، معتقدیم که این سیستم ها باعث ایجاد تغییر در روند طراحی می شوند و این لزوماً منفی یا محدود کننده نیست. اگر در معماری سنتی یک پروژه را طراحی کنیم و سپس به چگونگی ساخت آن فکر کنیم ، در معماری پیش ساخته این دنباله لزوماً برعکس می شود. در این مورد ، ابتدا باید سیستم ، نحوه تولید ، حمل و مونتاژ عناصر را بشناسیم و تنها در این صورت است که می توانیم به شکل نهایی ساخت و ساز نگاه کنیم. به عبارت دیگر ، اگر در معماری سنتی ، سیستم ساختمان با طراحی تعیین می شود ، در معماری پیش ساخته این سیستم ساخت و ساز است که فرم را تعیین می کند. "

خانه به عنوان محصول نهایی دراین سیستم صنعتی ساختمان به خودی خود یک هدف نیست ، بلکه بخشی یکپارچه از یک کل بزرگتر ، یک سطح در یک سیستم سلسله مراتبی محیط زیست-اجتماعی-اقتصادی است.
در حال حاضر ، این امکان در بازار وجود دارد که سیستم های پیش ساخته از چوب ، بتن و مصالح دیگر و همچنین گزینه هایی برای کل اتاقها یا حتی ساختمانهای پیش ساخته با زمان اجرای چشمگیر وجود داشته باشد.
با این حال ، هرگاه به سیستم های ساختمانی ، مصالح و فناوری ها نزدیک می شویم ، لازم است وضعیت هر مکان و ویژگی های آن را در نظر بگیریم. امکان سنجی بسیار مهم است زیرا در کشورهای در حال توسعه ، هزینه ها کاملاً متفاوت از کشورهای توسعه یافته است. در بسیاری از موارد ، هزینه مواد ، تجهیزات و فناوری در کشورهای در حال توسعه بیشتر است ، اما هزینه نیروی کار بسیار کمتر است. یا در مکانهایی که نیروی کار کم مهارت ارزان است ، چنین فناوری هایی هنوز در مراحل اولیه خود هستند. این نکته را نیز باید اضافه کرد که مقرون به صرفه بودن مسکن فقط مربوط به فن آوری ساختمان نیست. عاملی که بر هزینه کل خانه تأثیر می گذارد ، قیمت زمین است که تحت تأثیر موقعیت و مجاورت امکانات رفاهی شهری قرار دارد. وقتی در مورد امکانات دسترسی به مسکن صحبت می کنیم ، پرداختن به این مسئله حیاتی است.

سیستم های سازه ای و اجزای پیش ساخته در تضمین حداقل استفاده از مصالح با حداکثر مزیت ساختاری بسیار کارآمد هستند. این ، در عین حال ، به پروژه های کاملتر و مفصل تر ، ترجیحاً از طریق BIM نیاز دارد. با توجه به خواسته های دنیای امروز ، هم برای بهره وری و هم برای پایداری ، تغییر از تکنیک های سنتی به سیستم های مدولار نیازمند به روزرسانی طراحان ، تولیدکنندگان و کارآفرینان است. از ساختمان های پیش ساخته می توان برای ساخت سازه های زیبا و محکم استفاده کرد - برای کارآیی ، کیفیت و دسترسی برای ساخت مسکن یا سایر برنامه های متفرقه. این مهم است که فناوری ها سعی کنند تا آنجا که ممکن است از متریال های بومی ، دانش و احترام به ویژگی های هر منطقه برای پذیرش بیشتر استفاده کنند.

قیمت خانه های پیش ساخته

در تعیین قیمت خانه های پیش ساخته، عوامل مختلفی دخیل هستند؛ از جمله این موارد تاثیرگذار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابعاد

اولین و مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت خانه های پیش ساخته، ابعاد و سبک طراحی آن‌ها است؛ زیرا امروزه شاهد تنوع گسترده‌ای در طراحی و ساخت آن‌ها هستیم. از همین رو پیچیدگی و جزییات در طراحی، قیمت خانه را افزایش می‌دهد. همچنین، خانه‌های بزرگ‌تر به‌دلیل استفاده از مصالح و تجهیزات بیشتر، قیمت بالاتری نسبت‌به انواع کوچک‌تر آن‌ها دارند.

مصالح مورد استفاده

تنوع مصالح مورد استفاده در ساخت خانه های پیش ساخته، قیمت آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا هر کدام از این مواد اولیه، قیمت مشخصی دارند و استفاده از آن‌ها نیز با نرخ‌های متفاوتی انجام می‌شود. علاوه‌بر هزینه اولیه مواد، نحوه استفاده از آن‌ها نیز در قیمت‌گذاری نهایی نقش دارد. به‌عبارت دیگر، هزینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل و جابه‌جایی مصالح، در قیمت نهایی این نوع خانه‌ها لحاظ می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی

محل نهایی ساخت خانه، نقشی کلیدی در قیمت آن دارد؛ زیرا در مناطق صعب‌العبور، به‌دلیل دشواری انتقال مصالح و سازه، هزینه‌های نصب و اجرا افزایش می‌یابد.

امکانات گرمایشی و سرمایشی

امکانات گرمایشی و سرمایشی تعبیه شده در این مسکن مقرون به صرفه نیز، نقش مهمی در تعیین قیمت نهایی آن‌ها ایفا می‌کنند.

مزایا خانه های پیش ساخته

برخی از مزایای خانه‌های پیش‌ساخته عبارت‌اند از:

صرفه‌جویی در هزینه و زمان

یکی از مزایای قابل‌توجه این خانه‌ها، صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به نیروی کار است. دلیل این امر، تولید اجزای ساختمان در خارج از محل و نیاز به نیروی کار کمتر در محل پروژه می‌باشد. همچنین، با توجه به پیش‌ساخته بودن بخش‌های مختلف خانه، زمان ساخت‌وساز آن به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بهره‌وری انرژی

این خانه‌ها، به‌دلیل عایق‌بندی قوی، گرما را در خود حفظ می‌کنند و سبب کاهش هزینه‌های انرژی می‌شوند. علاوه‌براین، خانه‌های پیش‌ساخته در برابر بلایای طبیعی، مانند زلزله و طوفان مقاوم هستند.

نصب آسان

یکی از مزایای اصلی این خانه‌ها، نصب آسان آن‌ها است. درحالی‌که ساخت یک خانه سنتی می‌تواند ماه‌ها طول بکشد، خانه پیش‌ساخته تنها در عرض چند روز یا چند هفته نصب می‌شود.

سازگار با محیط زیست

باتوجه‌به استفاده از مصالح خاص و فرآیند ساخت، ضایعات و آلودگی زیست‌محیطی در ساخت مدل‌های پیش‌ساخته به‌طور قابل توجهی کمتر از خانه‌های سنتی است.

کیفیت ساخت بالا

قطعات این خانه‌ها، در شرایط کنترل‌شده کارخانه و زیر نظر متخصصان تولید می‌شوند. ازهمین‌رو، کیفیت ساخت بالاتری دارند.

آینده خانه های پیش ساخته

باوجود چالش‌های پیشرو، آینده سازه‌های پیش‌ساخته بسیار روشن و امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد؛ زیرا پیشرفت‌های تکنولوژی، این صنعت را به سمت کارایی بیشتر، دقت و کیفیت بالاتر، پایداری و انعطاف‌پذیری در طراحی هدایت می‌کند. ازهمین‌رو، بدون شک، ساخت‌و‌سازهای پیش‌ساخته نقشی کلیدی در ساخت دنیایی بهتر خواهند داشت.

جمع‌بندی

خانه های پیش ساخته، نوع جدیدی از سازه‌های مدرن هستند که بخش‌های مختلف آن‌ها در کارخانه و به‌صورت صنعتی تولید می‌شوند. درنهایت، انتخاب نوع خانه به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. اگر به‌دنبال ساخت مسکنی مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت هستید، این مدل سازه‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: آرک دیلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8687.html