پیش بینی ترندهای طراحی داخلی خانه و دفاترکار در سال 2022 – 2023

تحریریه معماری آرل
در دنیای طراحی  امروز ، ندای طبیعت زیاد به گوش می خورد طراحی های پایدار، متریال های ارگانیک، فرم ها و رنگ ها با الهام طبیعت  در هنگام ساخت فضاهایی برای سکونت یا کار محبوبیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است و به ترندی تبدیل شده اند که روز به روز در حال افزایش است !

زندگی در هماهنگی با طبیعت

در ترندهای اینده پیش بینی می شود برای ایجاد محیطی آرام و ارگانیک در  ساخت و طراحی خانه از مواد طبیعی مانند پارچه، پنبه، خاک رس، آجر، سرامیک و مخمل استفاده بیشتری  شود وآرامش توالی طبیعی کیفیت زندگی را به نحوی موثر تغییر دهد. غذای سالم ، تحرک و استرس پایین در زندگی  روزمره، زندگی طولانی تر و پایدارتری را برای ما فراهم می آورد و هماهنگی با طبیعت کمک بسیار بزرگی برای نزدیکی به این نوع لایف استایل باشد.

دوام، پایداری و ماندگاری مبلمان  واقلام دکوری در دکوراسیون خانه یک رویکرد پایدار و با احترام به طبیعت است که باید در طراحی داخلی فضا وارد شود . در واقع جستجوی اقلام با کیفیت و طبیعی که اطراف ماوجود دارند نوعی بازگشت و یکپارچگی با طبیعت است حتی این موضوع درباره رنگ های موجود در طبیعت نیز صدق میکند و از ترندهای رنگی در طراحی داخلی سال 2022 – 2023   پالت های رنگی طبیعی و خاکی و تنالیته بژ یا کرم  از رنگ خاک  و سبز از رنگ گیاهان سبز بسیار محبوب و پیش بینی می شود در این سال ها نیز ادامه یابد.
در سال های آینده، باتوجه به تغییرات،  انسان بیش از پیش به دنبال جستجوی پناهگاهی امن و هماهنگی با طبیعت است زیرا  دیگر نمی توان راهکارهای ناپایدار مصرف و بهره برداری نامناسب از منابع کره زمین را ادامه دا .
از سوی دیگر ویروس کرونا وتغییرات متعددی که در زندگی و کار  روزمره ایجاد شده و نحوه سازماندهی کار با محدودیت های همه گیری نیز بر گرایش های هنر، طراحی، معماری و خانه سازی و طراحی فضاهای اداری نیز تاثیر گذار بوده است. تغییرات جدید ظاهر می شود و ویژگی های جدیدتر پدید می آیند و به ما کمک می کند تا سرعت خود را کاهش دهیم، استراحت کنیم یا حتی هیچ کاری انجام ندهیم و خانه می شود فضایی برای احساسات، ارتباطات و  تعاملات مشترک انسان ها !
گویی دغدغه ها دور شده و در طبیعتی آرام گرفته ایم!

ترندهایی که دهه بعدی را شکل خواهند داد:

طبق تحقیقات برخی از تحلیگران و آینده پژوهان تغییراتی از همه گیری جهانی ویروس کرونا ایجاد می شود و بر ریتم ها و جنبه های مختلف زندگی روزمره تاثیر گذارند اما این تغییرات چه هستند؟ در ادامه با آرل با برخی دستورالعمل های جذاب که می توانند آینده خانه ها و سیاره ما را شکل دهند همراه باشید...

چشم انداز بزرگتر به عنوان کهن الگوی خانه

به گفته جولیان پوپوف، متخصص امور اقلیمی، همه چیز در گذشته باقی خواهند ماند، اکنون زمان تمیز کردن زندگی از اشیا اضافی و انجام اقدامات غیر ضروری است. زمان آن فرا رسیده است که سرعت خود را در مصرف و بهره برداری کاهش دهیم و زندگی متفاوت و آرامتری را تجربه کنیم.
به عنوان مثال؛ سفرهای تجاری غیر ضروری را می توان از طریق جلسات مجازی برگزار کرد . فضاهای اداری نیز با دورکاری به محل های کوچک مطالعه و دفاتر خانگی  تبدیل شده اند. کاهش کلی ساعات کار و بازسازی فضاهای اداری به مناطق بهتری با حداقل تزئینات دکوراسیون با عملکرد اصلی برای برقراری ارتباطات الهام بخش و ایمن تغییر یافته و دورکاری و نوع متفاوتی از کار نسبت به ساعات کاری از 9 صبح تا 5 عصر نیز مرزهایی  گسترده را طی نموده و همه اینها منجر به ایجاد تغییرات برگشت ناپذیر خواهند شد.

فضایی که در آن زندگی می کنیم به عنوان "خانه من – قلعه من" قلمداد می شود. شهرنشین ها  از شهرهای بزرگ و شلوغ فرار می کنند و به دنبال خانه در یک محیط طبیعی هستند.
پیش بینی می شود ظهور شهرهای مجازی بارزتر و برجسته تر می شود: هنر، فرهنگ، اجتماعات، امور بهداشتی و حتی آموزش و پرورش نیز به عنوان ساختارهای اجتماعی جایگزین، عملکردهای متفاوتی به خصوص در کلان شهرها دارند.
ارتباطات جامعه، محله ها و فضاهای  عمومی مشترک، قدرت و اهمیت زیادی دارد و به بیان ارزش ها در فضاها امنیت می بخشد.
تحولات سبک زندگی و ارزشی در ایجاد فضاها و خانه های شخصی در دهه آینده احتمالا  تاثیر گذار خواهد بود  پایداری و انتخاب مکان بر اساس ترجیحات جامعه و دسترسی به باغ ها و پارک ها به جای نیازهای کاری، تنها بخش کوچکی است از آنچه این دنیای انعطاف پذیر جدید برای خانه های ما ارائه خواهد کرد.
سنسورهای که زندگی ما را آسانتر می کنند مانند ستاره ها در آسمان شب در حال ظهورند: از وسایل نقلیه اتوماتیک و وسایل هوشمند آشپزخانه گرفته تا ابزار ترمودینامیکی که برای کارایی خانه ما مطلوبند. تدارکات و خرید آنلاین تنها نقطه شروع هستند و این گرایش های ماست که می تواند بر پیکربندی فضای خانه تاثیر گذار باشد وتمامی این تغییرات با تبحر طراحان و خلاقیت معماران مبتکر در خانه رویاهای ما گنجانده می شود.

نکته مهمی که این همه گیری و قرنطینه به ما نشان داد، نیاز به خانه ای  در ارتباط با طبیعت است تا بتوانیم در بالکن کوچک خود از گل ها، گیاهان، هوا و خورشید لذت ببریم و در حیاط خانه یا باغ با انواع درختان و گیاهان همنشین شویم.
طراحان مدرن در جست و جوی راهکارهایی هستند تا از طریق ارتباطات معماری پویا بین داخل و خارج، نور بیشتر و هوای تازه را به زندگی روزمره ما وارد کنند. تفکر در مورد متریال ها  و پایداری عناصر نیز از ترندهای ضروری در طراحی های دهه آینده خواهد بود.


طراحی پایدار و بازگشت پذیر

با توجه به نیازهای جدید پایداری و زیباشناسی آگاهانه و ظریف تر در طراحی داخلی که به دنبال ارتباطی محکم و محترمانه تر با طبیعت هستند، اولین جنبه از طراحی خانه ما که باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت، ایمنی و دوام است .
ترندجذاب دیگری که روز به روز  احتمالا در دهه آینده قوی تر می شود، چند منظوره بودن و امکان حداکثر کارایی از طریق رویکردهای مختلف مینیمالیستی است. طراحی های هوشمندانه برای فضاهای کوچک، تنوع زیادی از ایده های عالی و شیک را ارائه می دهند و بیشتر ترندها که توسط نام های تجاری بزرگ و برندهای هنری اعمال می شود، بیشتر با مواد طبیعی پایدار و بازیافت شده تحقق می یابند.
در یک جمله کوتاه ترند دهه آینده  یک چیز است؛ ایجاد خانه ای متناسب با نیازهای زمان، کره زمین و تغییرات!
ترند  جذابی که در  طراحی خانه ها  در دهه های اینده خواهیم دید  استفاده مجدد از منابع انرژی است. توسعه فناوری های پیشرفته برای خودکفایی نسبی و ایجاد تعادل مناسب در چرخه مصرف انرژی برای هر خانه !
روزانه تعداد بیشتری از طراحان، هنرمندان و معماران به  این جنبه برای تولید محصولات، مواد و عناصر برای ساخت پروژه توجه بیشتری دارند.

رنگ، متریال و بافت

همه ما انسان ها به طور طبیعی تمایل داریم تا حوادثی که پیرامون ما رخ می دهد را دنبال کنیم  بازگشت و جستجوی ما در طبیعت در بسیاری از جنبه های زندگی به وضوح مشخص است؛ بنابراین ترندهای طراحی و معماری خانه و فضاهای داخلی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
فضای داخلی ما، بیش از هر زمان دیگری مملو از متریال و بافت های منعطف تر است. استفاده از خشت، سفال، چوب طبیعی ، مواد قابل بازیافت پایدار نه تنها توسط طراحان و معماران، بلکه توسط صاحبان خانه ترجیح و درخواست می شوند و طبق پیش بینی ها این موضوع در سال های آتی روند صعودی خواهد داشت.


خاک رس برای خانه های گرم

خاک رس با رنگ زرد و رنگ های مایل به قرمز در یک پالت رنگی بسیار جالب با تناژی گرم ترکیب شده است و در کنار رنگ های خنثی یا طبیعی بسیار هماهنگ و قابل تطبیق با بقیه پالت های رنگی خانه است. خاک رس با قابلیت طبیعی بودن سبب ایجاد فضایی  گرم و آرام می شود و طرحی پویا و مدرن در دکوراسیون داخلی محسوب می شود که این ویژگی تنالیته رنگی و متریال رس را به ترندی محبوب در آینده تبدیل خواهد کرد.

از بین انتخاب های متریالی برای طراحی مدرن، بازگشت متریال برنز نیز پیش بینی می شود. در واقع از سال 1970 این متریال دوباره در  صحنه طراحی داخلی ظاهر شد. اما چه دلیلی پشت آن وجود دارد؟
درخشش طلایی برنز  به هر مکانی روشنایی و جذابیت می بخشد. ترکیبی از مس و روی نیز فضایی نجیب با ساختاری خام در دکوراسیون ایجاد می کند. برنز با استفاده از تمی ساده، فضایی پیچیده ایجاد می کند .
وجود سنگ مرمر در حمام ها نیز به عنوان ترندی محبوب قابل پیش بینی است. حضور طبیعی این متریال لوکس برای ایجاد فضای صمیمی مناسب است. اگرچه مرمر به عنوان ماده ای لوکس شناخته می شود، اما این ایده ای کاملا کاربردی است و دوام بالایی دارد. این سنگ زیبا در محیط های مرطوب شرایط سازگاری بالا دارد و هویت بخشی خوبی در فضاهای داخلی و دکوراسیون ایجاد می کند.

همانطور که می دانید، سنگ مرمر دارای تنوع جذاب در رنگ ها، ظرافت، رگه ها و بافت دارد. یکی دیگر از مزایای انتخاب این ماده طبیعی بی نظیر برای ترکیبات طراحی  و دکوراسیون حمام این است که به زیبایی با بسیاری از مواد جذاب دیگر مانند چوب، برنج، مس، فلز یا سرامیک مشکی مات ترکیب می شود.
مبلمان ساخته شده از الیاف طبیعی و اشکال مستطیل نیز یکی دیگر از ترند های محبوب احتمالی در طراحی داخلی دهه آینده  است که برندها و هنرمندان برای خانه های آینده به آن علاقه مند هستند و پیشنهاد طراحان برای استفاده از متریال هایی چون  چوب و بتن، ترجیحا در خالص ترین حالت خود است.
از سوی دیگر پیش بینی شده بسیاری از صندلی ها، میزهای قهوه خوری ، کاناپه ها و حتی طرح لامپ ها با منحنی های حجیم و گوشه های گرد بروز می یابند. این اشکال و خطوط منحنی مطمئنا به ظاهر دنج، ایمن و مناسب برای خانه ها کمک میکنند.


با بررسی این دستورالعمل های اصلی برای جدید ترین ترندهای طراحی داخلی می خواهیم به شما یادآوری کنیم که چیزهای بسیار مهمتری نسبت به موارد مادی در زندگی وجود دارد، اما هنوز هم هنر ایجاد یک خانه، محرکی است که در کهن الگوهای وجوی ما نقش مهمی دارد. بنابراین؛ از خلاقیت لذت ببرید و به دنبال ثبات، پایداری و ایمنی باشید.
شما می توانید هوشمندانه  و با دنبال کردن جدیدترین فناوری ها، ایده ها و شرایط به خلاقیت برسید.

تحریریه معماری آرل
منبع: interiorzine


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8664.html