روانشناسی تاثیر رنگ ها بر اشتها در طراحی داخلی رستوران

تحریریه معماری آرل
طراحی داخلی رستورانی زیبا و منحصر به فرد که غذاخوری هایش هر لحظه شلوغ تر می شوند  آرزوی هر صاحب رستوران است در معماری و طراح داخلی رستوران  علاوه بر زیبایی فضای داخلی و نمای رستوران، عملکرد و سیرکولاسیون فضایی نیز اهمیت زیادی دارد اما تنها انتخاب سبک، عملکرد و زیبایی برای داشتن فضایی مطلوب  و دعوت کننده برای جذب مشتریان کافی است؟

تاثیر رنگ‌ها بر اشتها

رستوران های موفق دقیقاً می دانند مشتری هدف آنها چه کسانی هستند به این ترتیب قادر به درک و ساخت تجربه ای دقیق و مهندسی شده درمورد نیازها و خواسته های خود هستند . در واقع علاوه بر مواردی که به عنوان نیازهای اولیه طراحی مدنظر قرار میگیرند شناخت مخاطبین و درک صحیح از ابعاد روانشناختی انسان دقیقا چیزی است که تفاوت رستوران ها را مشخص می کند در طراحی رستوران رایحه ها ، رنگ، اکوستیک، نور و تاثیرات طراحی بر جنبه های احساسی و ابعاد روانشناختی میتواند مکملی برای طراحی فضا و محبوب تر شدن رستوران  باشد در ادامه با آرل با ابعاد روانشناختی رنگ در طراحی داخلی رستوران همراه باشید.....
        
بینایی تقریباً همیشه اولین احساسی است که با استفاده از آن می توانید اطلاعات را جمع آوری و قضاوت کنید و  رستوران ها این را می دانند و برای استفاده از آن برای ارسال اطلاعات مورد نظر خود به کاربران تلاش زیادی می کنند. به عنوان مثال رنگ ابزاری قدرتمند برای تأثیرگذاری بر رفتار مشتری است.
در طراحی داخلی رستوران ، چرخه رنگ را می توان با توجه به تأثیر آن بر اشتها به سه بخش تقسیم کرد: محرک های قوی ، محرک های ملایم و سرکوب کننده ها با آرل همراه باشید.....

1- محرک های اشتهای قوی


آیا تابحال دقت کردید تقریباً همه رستوران های موفق در طرح خود از رنگ قرمز یا تنالیته ان به نوعی استفاده می کنند ، خوب ، این یک واقعیت کاملاً ثابت شده است که قرمز رنگ قرمز طبیعت فراوانی دارد و موثرترین رنگ در تحریک اشتها برای همه افراد است.


نارنجی و زرد نیز محرک های اشتها هستند. رنگ زرد با شادی همراه است بنابراین ، وقتی  رنگ زرد را می بینید ، مغز شما با پیش بینی غذایی که می خواهید بخورید ، سروتونین ترشح می کند.

از طرف دیگر ، نارنجی احساس گرما و راحتی را به وجود می آورد احساساتی که به امنیت یک میزغذای اشتها اور نیز گره خورده است.

2-محرک های اشتهای ملایم


رنگ های سبز و فیروزه ای محرکهای ملایمی هستند. ممکن است استدلال کنید که سبز باید یک محرک قوی باشد زیرا بسیاری از سبزیجات برگ دار سبز هستند و تا حدی درست است. سبز نشانه گیاهان خوراکی  و غیر سمی است. با این حال ، این گیاهان صرفاً الیافی هستند و مانند اکثر میوه های رنگارنگ قند نیستند که انرژی زیادی را تأمین می کنند. اما  به دلیل همین احساس برای نشان دهنده محصولات ارگانیک و سالم و اشتها اور سالم تر به کار می رود.


 

3- سرکوب کننده اشتها


در آخر اینکه ، مشکی ، قهوه ای ، بنفش و آبی مانع اشتها هستند. تحقیقات نشان می دهد که این به این دلیل است که این رنگ ها در طبیعت وجود ندارند یعنی به شکل غذاهای موجود  نیستند. البته رنگ آبی به دلیل ارامش بخشی  مانعع از اشتهایزیاد به غذا می شود و برعکس سبب اشتها به آب و نوشیدنی می شود پی این رنگ در مکان های سرو نوشیدنی در کافه ها کاربرد بیشتری دارد.
مدت ها پیش ، آبی ، سیاه و بنفش نیز نشانه ای از چیزی بود که یا پوسیده یا سمی بود ، که نیاکان ما یاد گرفتند با دیدن آن اجتناب کنند. مانند پاسخ مغز ما به قرمز ، نارنجی و زرد ، این نیز یک انتقال تجربه احساسی از روزهای گذشته  است.

لیست رنگ‌های پرکاربرد در طراحی داخلی رستوران

رنگ در طراحی داخلی رستوران به‌عنوان اولین عنصر درنظر گرفته می‌شود و بیشتر مورد توجه مشتریان قرار خواهد گرفت. افرادی که به یک رستوران مراجعه می‌کنند، رنگ دکور آن را به اندازه کیفیت و نوع غذا مهم می‌دانند. امروزه برخی از رنگ‌ها به‌عنوان اِلمان‌های بین‌المللی به‌حساب می‌آیند و نشانه خاصی هستند. برخی از پرکاربردترین رنگ‌ها در طراحی داخلی رستوران شامل موارد زیر می‌شوند:

رنگ قرمز در طراحی داخلی رستوران

براساس روانشناسی رنگ‌ها، قرمز به‌شدت اشتهای افراد را افزایش می‌دهد. بنابراین با استفاده از آن در فضای رستوران حس گرسنگی در افراد بیشتر می‌شود. البته این رنگ با القای حس تحرک در افراد و ایجاد انرژی زیاد باعث می‌شود افراد سریع‌تر غذا بخورند و محل رستوران را زودتر ترک کنند.

رنگ نارنجی در طراحی داخلی رستوران

در روانشناسی رنگ ها در رستوران، رنگ نارنجی نیز یکی دیگر از رنگ‌های افزایش‌دهنده اشتها به‌حساب می‌آید. در واقع تاثیری که رنگ نارنجی بر اشتهای افراد دارد همانند تاثیر رنگ قرمز است. در برخی از رستوران‌ها رنگ قرمر و نارنجی را به‌صورت ترکیبی باهم استفاده می‌کنند. 

رنگ زرد در طراحی داخلی رستوران

رنگ زرد نیز یکی از رنگ‌های اشتهاآور و محرک شمرده می‌شود و علاوه‌بر این رنگ زرد موجب می‌شود افراد احساس آرامش بیشتری در محیط داشته باشند و دیرتر آن محل را ترک کنند. در واقع رنگ زرد به یکی از رنگ‌های شاد و پرکاربرد در رستوران‌ها تبدیل شده است که ترکیب آن با رنگ‌های دیگر بسیار جذاب خواهد بود.

رنگ قهوه‌ای در طراحی داخلی رستوران

رنگ قهوه‌ای نیز اشتهای افراد را تحریک می‌کند، اما نه به اندازه رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد. انتخاب این رنگ در طراحی داخلی رستوران احساس صمیمیت و آرامش را در افراد به‌وجود می‌آورد. اغلب از رنگ قهوه‌ای در رستوران‌های سنتی استفاده می‌شود. سایر رستوران‌ها سعی می‌کنند در استفاده از رنگ قهوه‌ای افراد نکنند.

رنگ آبی در طراحی داخلی رستوران

اغلب صاحبان رستوران‌ها به‌ندرت از رنگ آبی برای طراحی داخلی رستوران خود استفاده می‌کنند. زیرا این رنگ به‌شدت اشتها را کاهش می‌دهد و تاثیر منفی بر تحریک مشتریان و افزایش سودآوری دارد.

رنگ سفید و مشکی در طراحی داخلی رستوران

تاکنون رستوران‌های زیادی دیده شده‌اند که از ترکیب رنگ‌های سفید و مشکی در دکوراسیون داخلی خود استفاده کرده‌اند. انتخاب این دو رنگ در رستوران باعث تاریک شدن بیش از اندازه محیط رستوران و دلگیر شدن آن می‌شود. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود در هنگام استفاده از رنگ‌های سفید و سیاه دقت کنند.

رنگ سبز در طراحی داخلی رستوران

رنگ سبز از طیف گسترده‌ای تشکیل شده است که نمونه‌های مختلف این رنگ همچون سبز زمردی یا سبز پاستیلی بسیار آرام‌بخش درنظر گرفته می‌شوند. افراد با دیدن رنگ سبز در رستوران‌ها به یاد گیاهان، سبزیجات و غذاهای کم کالری و سالم می‌افتند. ازآنجایی‌که این رنگ اشتهای افراد را کاهش می‌دهد، در ترکیب با رنگ‌های نارنجی یا قرمز می‌تواند گزینه مناسبی درنظر گرفته شود.

تاثیر انتخاب رنگ درست در طراحی داخلی رستوران در فروش آن

براساس روانشناسی رنگ ها در رستوران، استفاده از رنگ‌های متنوع در دکوراسیون رستوران‌ها و کافه‌ها تاثیر جدی بر عواطف و روحیات افراد می‌گذارد. در برخی مواقع این تاثیرات به‌صورت ناخودآگاه صورت می‌گیرند و باعث می‌شود مشتریان نوشیدنی و خوراکی‌های بیشتری سفارش دهند یا از خرید از این رستوران صرف‌نظر کنند.
 همچنین با توجه‌به رنگ‌هایی که یک فرد می‌پسندد یا انتخاب می‌کند، می‌توان اطلاعات زیادی در رابطه با شخصیت او به‌دست آورد. به‌عنوان مثال علاقه‌مندان به رنگ آبی، معمولا افراد آرام و مسئولیت‌پذیری هستند و افرادی که به رنگ مشکی علاقه دارند، افرادی با شخصیت محافظه‌کار و پیچیده محسوب می‌شوند.  
امروزه با پیشرفت دانش و تحقیقات انجام‌شده، راجع به رنگ‌ها و همچنین صاحبان رستوران‌ها با درنظر گرفتن رنگ در طراحی داخلی رستوران می‌توانند با انتخاب رنگ مناسب برای محیط و حتی لباس‌های کارکنان خود، بر خلق، عواطف و هیجانات مشتریان تاثیر بگذارند و آن‌ها را برای سفارش غذا ترغیب کنند. بدین ترتیب نه‌تنها فضای رستوران خود را زیبا جلوه می‌دهند، بلکه به افزایش فروش خود نیز کمک می‌کنند.

روانشناسی رنگ‌ها، بازاریابی هوشمندانه در کافه و رستوران‌ها

اکنون که تاثیر مثبت رنگ‌ها را در افزایش فروش رستوران‌ها دریافت کرده‌اید، می‌توان روانشناسی رنگ‌ها را به‌عنوان یک روش هوشمندانه برای بازاریابی و جذب مشتری در رستوران‌ها دانست. همانطور که قبلا گفته شد، انسان‌ها به‌صورت آگاهانه یا ناخودآگاه تحت تاثیر رنگ‌های موجود در محیط اطراف خود قرار می‌گیرند. براساس روانشناسی رنگ ها در رستوران زمانی‌که افراد رنگ به‌کار رفته در محیط یک رستوران را بپسندند، بیشتر تمایل دارند به آن رستوران بروند.
همچنین با شناخت رنگ‌هایی که اشتهای افراد را افزایش می‌دهند، صاحبان رستوران‌ها می‌توانند مشتریان خود را ترغیب کنند غذای بیشتری سفارش دهند. به‌عنوان مثال در بازاریابی رستوران‌ها و کافه‌ها به وسیله رنگ‌ها، استفاده از رنگ قرمز، نارنجی و زرد بسیار توصیه می‌شود. زیرا این رنگ‌ها جز محرک‌های قوی اشتها هستند و در افزایش سود این کسب‌وکارها تاثیر به‌سزایی دارند. 
درحالی‌که عکس این قضیه نیز صحت دارد و اگر صاحبان رستوران‌ها از رنگ‌هایی که در دسته سرکوب‌کننده‌های اشتها هستند در دکور داخلی رستوران خود استفاده کنند، باعث کاهش فروش و متحمل شدن ضرر زیادی می‌شوند. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود قبل از هر کاری در طراحی دکور داخلی رستوران تاثیر رنگ‌ها را بشناسند و برای استفاده از بهترین رنگ در طراحی داخلی رستوران از افراد متخصص کمک بگیرند.

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین رنگ در طراحی داخلی رستوران

در روانشناسی رنگها برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی دکوراسیون رستوران، علاوه‌بر تاثیر رنگ بر اشتها، به فاکتورهای دیگری نیز اشاره شده است. در واقع برای ایجاد یک دکوراسیون تاثیرگذار و عالی، صاحبان رستوران‌ها باید چندین فاکتور را درنظر بگیرند تا بهترین رنگ را برای دکوراسیون رستوران خود انتخاب کنند. این فاکتورها شامل موارد زیر می‌شوند:

سبک دکوراسیون رستوران

قبل از انتخاب رنگ مناسب برای یک رستوران افراد باید سبک آن را درنظر بگیرند. به‌طور معمول در رستوران‌هایی با فضای مدرن و تاریک از رنگ‌های شاد استفاده می‌شود. درحالی‌که رستوران‌های سنتی طراحی دکور آن‌ها با نورپردازی متوسط انجام می‌شود و در این سبک رستوران‌ها اغلب رنگ‌های کرم و قهوه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منوی غذایی رستوران

به‌طور معمول در فضای رستوران‌هایی که فست فود سرو می‌شود، از رنگ‌های متفاوتی نسبت به فضای سایر رستوران‌ها استفاده خواهد شد. براساس روانشناسی رنگ ها در رستوران هر یک از این دو نوع رستوران شرایط متفاوتی دارند که نحوه انتخاب رنگ در آنها بسیار متفاوت است.
زیرا رستوران‌های که غذاهای ایرانی و غیره سرو می‌کنند، درنظر دارند مشتریان با آرامش غذا بخورند و مطمئنا مدت بیشتری در فضای رستوان سپری می‌کنند. درحالی‌که در رستوران‌های فست فود همانطور که غذا سریع آماده می‌شود، سریع هم سرو خواهد شد. به همین دلیل در این دو نوع رستوران رنگ‌های متفاوتی به‌کار می‌رود.

جمع‌بندی

انتخاب رنگ در طراحی داخلی رستوران به دقت زیادی نیاز دارد. زیرا رنگ‌ها بر عواطف و احساسات افراد تاثیرگذار هستند و اشتهای افراد را تحریک می‌کنند. برخی از رنگ‌ها به‌عنوان افزایش‌دهنده اشتها و برخی دیگر از رنگ‌ها سرکوب‌کننده اشتها هستند. در روانشناسی رنگ‌ها، قرمز، زرد و نارنجی اشتهاآور و محرک شناخته می‌شوند، ولی رنگ‌های آبی و بنفش سرکوب‌کننده اشتها درنظر گرفته می‌شوند.

تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: fohlio

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8661.html