هنر ارتباط بصری: نکاتی برای طراحی و ساخت مودبرد

تحریریه معماری آرل
پروژه های طراحی به شدت متکی به ابزارهای بصری هستند که ویژگی های پروژه و فضای کلی آن را نشان می دهند ، خواه شما یک معمار ، طراح داخلی یا  طراح  صنعتی و مبلمان باشید ، قطعاً با مفهوم "مودبرد" آشنا هستید. در روند طراحی به طور کلی تصاویر، دارای قدرت زیادی برای تأثیرگذاری و الهام بخشیدن به مخاطبین هستند ، بنابراین تهیه یک moodboard قدرتمند می تواند به عنوان عاملی  تغییر دهنده بازی برای معمار ، هنرمند تجسمی و مشتریان باشد و می تواند روند روایت داستان پروژه را تقویت کند. بنابراین مودبرد چیست و چگونه می توانید به نحوی هنرمندانه خلقش کنید؟ در ادامه با آرل همراه باشید.....

آشنایی با موبرد

مودبرد مجموعه ای از رنگ ها ، بافت ها ، چاپ ها ، متریال ها یا سایر عناصر طراحی هستند که هویت پروژه را تشکیل می دهند. این عناصر غالباً در طی مراحل طراحی و ایده پردازی جمع می شوند و به عنوان الهاماتی برای شکل ظاهری پروژه عمل می کنند. با این حال ، معماران دریافته اند که مودبردها برای مرحله تجسم و رندر بسیار مفید هستند ، زیرا می توانند نگاهی اجمالی و طرحی سه بعدی  به احساسات کاربران در پروژه القا کنند و بنابراین روند ارائه را تسهیل بخشند. اگرچه مودبردها معمولاً در روند طراحی و سبک در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند ، اما  امروزه  با گذر زمان به ابزار قدرتمند ارتباط تصویری در معماری ، طراحی مد ، طراحی محصول و طراحی صنعتی نیز تبدیل شده اند.

چگونه یک مودبرد خلق کنیم؟

قانون اول ایجاد مودبرد: هیچ قانونی وجود ندارد. Moodboard ها برای ایجاد ارتباط آسان بین مفاهیم طراحی با افرادی که در روند طراحی دخیل نبوده اند ، ایجاد شده است. هیچ راه درست یا غلط  تعریف شده ای برای این ترکیب بندی وجود ندارد ، زیرا همه چیز به معمار و هنرمند  و آنچه سعی در انتقال آن دارد بر می گردد ، بنابراین اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان کاوش کنید و روش های پیش رو را بررسی نمایید.

انواع مختلف مودبرد

مودبردها  انواع مختلفی دارند که می توانند  شامل نمونه های متریال ، پالت های رنگی ، ایده های فضایی ، ظاهر کلی و غیره باشند و  هر یک متفاوت طراحی شوند  بنابراین مطمئن شوید که  مودبرد آنچه را  قرار است ارائه دهید تعریف می کنید تا از هرگونه سردرگمی جلوگیری شود.

اگر معمار و طراح داخلی  هستید برای درک بهتر پروژه با سوالات شروع کنید: می خواهم احساس کاربر در داخل فضا چگونه باشد " از خود بپرسید ؟ چه کسانی فضارا استفاده میکنند و در داخل آن چه خواهند کرد؟ اگر پروژه من رنگی بود ، چه رنگی بود؟ پروژه من باید چه چیزی را به مردم یادآوری کند ؟  درک پروژه شما و آنچه که به کاربرانش ارائه می دهد بسیار مهم است تا بتوانید مودبردی را تهیه کنید که پروژه شما را به طور دقیق توضیح دهد.
کلمات کلیدی را که نمایانگر احساسات کاربر در هنگام حضور در پروژه هستند فهرست کنید و تصاویر و المان هایی را نشان دهید که معرف آن کلمات کلیدی باشند برای مثال اگر خواستار مفهوم جریان و آزادی در طراحی خود هستید خود را محدود به تصاویری نکنید که به معنای واقعی کلمه این اصطلاح را نشان می دهند. برای مشخص کردن تعریف این اصطلاح ،متریالها یی با جریان آزاد ، شفافیت و  یا بافت سوراخ دار  و یا چاپ های بصری را در آن بگنجانید.

استفاده از انواع عکس‌‌ها

 حتی می توانید عکس هایی از رویدادها یا مکانهایی که باعث می شوند مردم احساسی از جریان و آزادی دارند استفاده کنید! حتما توجه داشته باشید که وجود این متریال ها روی مودبرد  دقیقا نشان دهنده وجود آنها در پروژه واقعی نیست ، آنها فقط نمایانگر روحیه آن پروژه هستند. اگر احساس کردید که تصاویر به اندازه کافی واضح نیستند، به منابع دیجیتال فکر کنید و از میلیون ها منبع آنلاین برای جمع آوری تصاویر آنلاین  استفاده کنید  نمونه هایی از مجلات ، کتاب ها ، لباس ها ، فیلم ها ، موزیک ویدیوها ، غذا یا عکاسی و طرح های دستی را باهم تلفیق کرده و یک کلاژ پویا ایجاد کنید.

در ایجاد مودبرد هماهنگی را فراموش نکنید (مگر اینکه پروژه خلاف این را تعیین کند). داشتن تصاویر متناقض می تواند این تصور را به مشتریان بدهد که شما هنوز از طراحی نهایی پروژه خود اطمینان ندارید و این می تواند مشکل ساز باشد. مطمئن شوید که یک تم روشن  و معین دارید.

الگوهای شبکه‌ای در خلق مودبرد

بسیاری از معماران و طراحان ترجیح می دهند برای خلق مودبرد به دنبال الگوهای شبکه ای باشند ، با این وجود شبکه ها تنها راه پیش رو نیستند. درصورتی که مشتری ، الگوی خاصی درخواست نکرده باشد  ، راههای بسیاری برای تعریف پروژه وجود دارد.
در هر پروژه در ساخت مودبرد ها سعی کنید پاسخ احساسی مخاطب خود را در آن ایجاد کنید. به عنوان مثال ، اگر پروژه در جنگلی تاریک و احاطه شده توسط درختان بزرگ واقع شده است ، اطمینان حاصل کنید که با جمع آوری تصاویر الهام بخش بر روی صفحه تیره  و پوشاندن تکه هایی از نقشه با برگ (یا طرح ها) ، آن تجربه را بر روی مودبرد ایجاد کنید برای برگردان احساس غرق شدن در طبیعت اطراف  اگر موضوع پروژه شفافیت است ، تصاویر و نمودارها را به جای برد صلب روی ورق های شفاف سازماندهی کنید تا بینندگان بتوانند میزان باز و سبک بودن پروژه را درک کنند. اگر ساختار بسیار سفت و سخت و هندسی است ، نقشه ها را با خطوط ضخیم نمایش دهید تا احساس حجیم بودن را به تصویر بکشید.

در روند کار عجله نکنید. وقت بیشتری را برای ساخت مودبرد اختصاص دهید و مطمئن شوید که تأثیرگذارترین تصاویر را در پروژه خود گنجانده اید.
اگر بورد فیزیکی را به جای آنلاین ارائه می دهید ، ارائه خود را به عناصر سه بعدی مانند متریال های دارای بافت ، گیاهان و اکسسوری ها که افراد می توانند لمس کنند  نمایش دهید اگر می خواهید یک قدم جلو بروید ،  حتی موسیقی را با ارائه خود ادغام کنید. موسیقی یکی از جذاب ترین رسانه ها است ، بنابراین یک پلی لیست قدرتمند را در کنار هم قرار دهید که می تواند مخاطبان شما را مجذوب خود کند.
مودبرد خود را با دوستان غیر طراح خود به اشتراک بگذارید و آزمایش کنید. طراحان توانایی تصویربسازی از یک فضا را با کمترین امکانات بصری دارند ، بنابراین ارائه مودبرد  به شخصی که طراح نیست ، به شما کمک می کند تا بتواند توصیف کاملی داشته باشید.

مزایای استفاده از تخته خلق و خو (مودبرد)

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که استفاده از مودبرد چه تاثیر مثبتی برای ما خواهد داشت. در این بخش، به بررسی مزایای آن پرداخته می‌شود.

ایجاد وضوح:

تخته خلق‌وخو، به شما کمک می‌کند تا ایده‌های خود را به‌طور بصری سازماندهی کنید و وضوح بیشتری نسبت به آنچه در پی کسب آن هستید، پیدا کنید.

تحریک خلاقیت:

دیدن ایده‌ها و تصاویر مختلف در کنار یکدیگر، می‌تواند تحریک‌کننده خلاقیت شما باشد و کمک کند تا به ایده‌های جدیدی برسید.

ارتباط بهتر:

تخته خلق‌وخو، می‌تواند ابزاری عالی برای برقراری ارتباط ایده‌های شما با دیگران باشد. به‌عنوان مثال، اگر طراح داخلی هستید، می‌توانید از تخته خلق‌وخو، برای نشان دادن ایده‌های خود به مشتریان استفاده کنید.

تمرکز:

تخته خلق‌وخو می‌تواند به شما کمک کند تا با تمرکز بر روی هدف خود، از حواس‌پرتی دوری کنید.

ایده‌هایی برای استفاده از مود برد

مودبرد، ابزاری بسیار منعطف است که می‌توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد. در اینجا چند ایده برای استفاده از مودبرد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

طراحی داخلی:

برای جمع‌آوری ایده‌ها جهت طراحی یک اتاق یا کل خانه خود، از مودبرد استفاده کنید. می‌توانید از تصاویر مبلمان، رنگ‌ها، پارچه‌ها و سایر عناصر طراحی در تخته خود استفاده کنید.

طراحی مد:

برای جمع‌آوری ایده‌های خود جهت طراحی مجموعه لباس‌ها، از مودبرد استفاده کنید. می‌توانید تصاویر پارچه‌ها، الگوها، رنگ‌ها و لوازم جانبی را در تخته خود مورد استفاده قرار دهید.

طراحی گرافیک:

برای جمع‌آوری ایده‌ها در یک پروژه طراحی گرافیک، مانند آرم، وب‌سایت یا پوستر از تخته خلق‌وخو استفاده کنید. می‌توانید از تصاویر، تایپوگرافی، رنگ‌ها و سایر عناصر طراحی در مودبرد خود بهره ببرید.

برنامه‌ریزی عروسی:

برای جمع‌آوری ایده‌ها برای جشن ازدواج، از مودبرد استفاده کنید. می‌توانید تصاویر لباس عروس، محل برگزاری، تزئینات، گل‌ها و سایر عناصر این جشن را، در مودبرد خود مورد استفاده قرار دهید.

برنامه‌ریزی شخصی:

برای جمع‌آوری ایده‌ها در دستیابی به اهداف شخصی خود مانند تناسب اندام، سفر یا شغل جدید از مودبرد استفاده کنید. همچنین، می‌توانید تصاویر، نقل‌قول‌ها و سایر موارد الهام‌بخش را در این تخته قرار دهید.

نکات خلاقانه استفاده از مودبردها

برای استفاده صحیح از مودبردها، لازم است به موارد زیر توجه کنید.
  • از مودبرد خود به‌عنوان ابزاری برای گفتگو و تبادل نظر با دیگران استفاده کنید.
  • برای الهام بخشیدن به خود و دیگران بهتر است از مودبرد بهره ببرید.
  • برای ایجاد فضایی مثبت و خلاقانه در خانه یا محل کار، یک مودبرد عالی طراحی کنید.
  • برای لذت بردن از فرآیند کاری خود، مودبردی مناسب را با استفاده از خلاقیت خود طراحی کنید.
موارد استفاده از تخته خلق‌وخو بی‌شمار هستند. خلاق باشید و از آن برای اهداف دلخواه خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

مودبرد یا تخته خلق‌وخو، ابزاری بصری برای جمع‌آوری و نمایش ایده‌ها، تصاویر، رنگ‌ها و بافت‌ها در کنار یکدیگر است. این تخته می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند طراحی داخلی، طراحی مد، طراحی گرافیک، برنامه‌ریزی جشن ازدواج، برنامه‌ریزی شخصی و ... استفاده شود.
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: آرک دیلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8642.html