پساکرونا و معماری مسکونی

 
تحریریه معماری آرل
چه کسی فکر می کرد که یک ویروس بتواند چنین تغییرات قابل توجهی را در زندگی انسان ها ایجاد کند؟ جهان پسا کرونا نسخه جدیدی از جهان را که در آن صنایع ، بازارها و مردم در حال تغییر روش های معمول کار و زندگی هستند پیش بینی می کند.. اشتباه نیست اگر بگوییم زندگی ما هرگز مثل سابق نخواهد شد. با این وجود ، علی رغم اختلافات زیاد ، مردم راه خود را برای تطبیق با وضعیت حاکم برای ادامه کار  و زندگی پیدا کردند. در حالی که برخی از تغییرات موقتی هستند ، برخی دیگر نیز دائمی به نظر می رسند. همانطور که اولویت های هر صنعت دیگری تغییر کرده است ، از زمان شیوع COVID ، معماری مسکونی نیز تغییرات زیادی داشته است. تغییر عادات و سبک زندگی افراد بر طراحی خانه ها تأثیر گذاشته است.
از انجا که افراد بیشتر وقت خود را در خانه می مانند و از خانه کار می کنند. آنها به فضای بیشتری برای دفترکار  و خلوت نیاز دارند. همینطور زمان های قرنطینه باعث شده است که افراد یک یا دو اتاق را برای داشتن حریم بیشتر تغییر دهند اما در واقع مفهوم کلی تغییر مفهوم رفاه و نزدیکی به طبیعت است.

1. تمایل به زندگی درخانه ها بیش از آپارتمان ها

تغییر تمایلات مردم برای جلوگیری از تماس با دیگران به وضوح در ترجیح انتخاب خانه به جای آپارتمان منعکس می شود. اگرچه از گذشته ایده اولیه ایجاد آپارتمان بلندمرتبه برای اسکان بیشتر ساکنان  بوده و پاسخگوی نیاز و هزینه در سال های سال بوده است اما برای کرونا و زمان هایی که افراد  از زندگی اجتماعی فاصله میگیرند ایده  مناسبی نمی باشد به جای آسانسورهای معمولی ، راهروها ، گاراژها و پله ها در یک ساختمان آپارتمانی ، افراد ترجیح می دهند امکانات شخصی خود را در یک خانه شخصی داشته باشند.
با هر متراز و ابعاد خانه در دوران کرونا و همه گیری ، تمایل به سمت تراس ، بالکن و حیاط های باز افزایش یافته است. اولویت برای یک طراحی سازگار ، کاربردی و انعطاف پذیر نیز  جریانی رایج  است به طوری که می توان آن را با توجه به تغییر نیازهای کاربران سفارشی سازی کرد. طراحی مدولار بیشتر رواج یافته که ویژگی های پویایی را به فضاها می دهد ، بنابراین امکان انعطاف پذیری بیشتری را ایجاد می کند. مبلمان مدولار می تواند با  قابلیت جمع  وباز کردن مطابق  با کاربرد و موارد استفاده ، ایجاد فضاهای مطلوب را تسهیل  می کنند.  در واقع مردم به جای افزودن اقلام لوکس به خانه ، به زمان های گذشته مانند انسان های اولیه برگشته اند تا ایمنی بیشتری را برای خود مهیا سازند.

2. فضاهای باز و سبز

تا به حال ، بیرون رفتن از خانه برای اوقات فراغت و تفریحات بخشی از سبک زندگی افراد و خانواده  بود که به افراد کمک می کرد تا بتوانند در فضاهای کوچکتر و بدون نیاز به فضاهای اضافی برای تفریح زندگی کنند. حتی در شهرهای متراکم ، مردم از فضای باز به منظور به حداکثر رساندن سطح قابل استفاده اجتناب می کردند. با این حال ، با توجه به شرایط فعلی ، احتمال تغییر سناریو وجود دارد. با احتیاط بیشتر مردم در مورد بهداشت و ایمنی ، فضای باز را ترجیح می دهند. آنها ترجیح می دهند فعالیت های تفریحی را در خانه انجام دهند تا اینکه از خانه خارج شوند که از این جهت فضاهای سبز نقش مهمی در ایجاد جو شفابخش ، آرامش بخش و جوان کننده دارند.


3. اولویت انتخاب خانه ای در حومه یا خارج شهر

به دلیل تراکم بالای جمعیت یا کمبود زیرساخت های پزشکی ، برخی از شهرها بیشتر در معرض شیوع ویروس COVID-19 یا ویروس های دیگر در آینده هستند. با نگرانی فزاینده برای اقدامات بهداشتی ، مردم تمام اقدامات ممکن را برای اطمینان از شرایط زندگی سالم انجام می دهند. تقاضای خانه در حومه شهرها یا خارج شهرها با جمعیت کمتر طبق پیش بینی احتمالاً افزایش می یابد. مردم فضای سبز بزرگتر را به مراکز شلوغ شهر ترجیح می دهند. اولویت داشتن خانه ای در مجاورت محل کار یا  داشتن امکانات لوکس به زندگی در محله ای بهداشتی و کم جمعیت تغییر خواهد کرد.

4. فضای کار در خانه

روند دورکاری و کار در خانه باعث شده است تا کاربران دفاتر کار را در خانه خود ادغام کنند و اگر در ابتدا تنها تغییر چیدمان برای قرار دادن کامپیوتر و یا مدارک کاری بود به مرور و با همه گیری بیشتر و طولانی تر شدن  قرنطینه ها  در دفتر کار خانگی به جای فقط یک میز و صندلی معمولی، تنظیم روشنایی، تهویه مناسب ، گیاهان و مبلمان راحت نیز افزوده شد حتی اطمینان از وجود بالکن یا منظره از اتاق کار برای هشت ساعت کار از اهمیت بیشتری برخوردار گردید.


5. کشاورزی و باغبانی شهری به عنوان یک روند نوظهور

علاوه بر تمرین باغبانی به عنوان یک فعالیت تفریحی ، مردم شروع به ترکیب باغ های سبزیجات در بالکن ها و تراس های خود برای مصرف غذاهای تازه و بهداشتی کرده اند. ثابت شده است که زندگی در اطراف گیاهان به طور قابل توجهی سلامت روان را بهبود می بخشد و اثر آرام بخشی دارد. علاوه بر این ، پرورش سبزیجات به تنهایی باعث شادی و رضایت احساسی در افراد می شود. قرنطینه باعث شده است که مردم علاقه زیادی به توسعه باغ در خانه های خود پیدا کنند تا سرگرم شوند و همچنین سبزیجات خود را تولید کنند. دیوارهای عمودی و سبز با گذشت زمان محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. ادغام یک باغ آشپزخانه منجر به تولید اکسیژن و فیلتراسیون هوا می شود ، بنابراین خانه را تا حدود زیادی از آلودگی ها و ویروس ها ایمن می کند.


6. مسکن کم مصرف

از آنجا که مردم بیشتر وقت خود را در خانه سپری کرده اند ، این امر باعث شده است که در خانه از نظر مصرف انرژی صرفه جویی کنند. مردم شروع به انتخاب دستگاه ها و سیستم های هوشمند برای دستیابی به امکانات بیشتر و در عین حال کم مصرف تر نمودند.
وابستگی به منابع خارجی آب و برق نیز کاهش چشمگیری داشته است. مردم ترجیح می دهند برای تأمین نیازهای روزانه خود از سیستم برداشت آب باران ، صفحات خورشیدی و انرژی زمین گرمایی استفاده کنند. این روش نه تنها باعث کاهش مصرف انرژی خانه می شود بلکه آن را برای هر نوع وضعیت قرنطینه در آینده آماده می کند.

7. تجربه تکنولوژی های بدون لمس

دستگاه های بدون لمس و حسگرها به جای اینکه یک  تکنولوژی لوکس اضافی باشند ، به یک نیاز واقعی تبدیل شده اند. مردم شیرهای آب سنسور دار را برای اطمینان از بهداشت آشپزخانه و حمام انتخاب می کنند. ساخت یک سیستم مدیریتی که از سنسورها برای تنظیم عملکرد خانه استفاده می کند ، آینده خانه های پسا کرونا خواهد بود  این سیستم حداقل تماس با سطوح و دستگاه ها را تضمین می کند در حالی که عملکرد موثر سیستم خانه را محافظت می کند. علاوه بر این کنترل را متمرکز کرده و مصرف انرژی خانه را به حداقل می رساند.


8. تضمین کیفیت هوا و آب

اطمینان از کیفیت خوب هوا و آب بیش از هر زمان دیگری قابل توجه شده است. مردم آماده هستند تا مبلغ قابل توجهی را صرف نصب یک سیستم فیلتراسیون آب کنند که می تواند ویروس و باکتری های موجود در آب آشامیدنی را از بین ببرد.
بزرگترین خطری که یک خانه می تواند برای افراد خانواده  ایجاد کند ، شیوع ویروس از یک اتاق به اتاقی دیگر است (در صورتی که فردی آلوده یا ناقل باشد.) استفاده از فن آوری های تصفیه هوا مانند PHI ، UVGI و ... برای جلوگیری از انتقال ویروس از طریق سیستم HVAC به طور گسترده در سراسر دنیا رایج گشته. این فن آوری ها در زمینه تصفیه هوا و افزایش کیفیت خوب هوای داخلی نتایج بسیار خوبی به دست آورده اند. مردم همچنین برای از بین بردن ویروس ها در هوای داخل خانه ، استفاده از گیاهان را در محل زندگی و اتاق خواب خود شروع کرده اند.

طبق تحقیق و راه حل های توسعه یافته توسط بسیاری از معماران و طراحان مشهور ، آینده هر چه باشد ، خانه های مسکونی باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند مطابق با زمان تغییر و تغییر کند. همه گیری بدون شک به ما یاد داده است که چگونه منطقه عملکردی را متناسب بهینه کنیم ، سبزیجات را در آن بگنجانیم و بهداشت را در خانه حفظ کنیم. مهمتر از همه ، به ما یاد داده است که چگونه مثمر ثمر باشیم و از ابزارها و روشهای مناسب برای زندگی بهتر در هر شرایطی بهره گیریم.

تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: re-thinkingthefuture



لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8639.html