فاکتورهای آسایش و شادی در طراحی داخلی دفاتر کار !

تحریریه معماری آرل
واقعاً عجیب است که چگونه  به صورت ناخودآگاه همیشه دردفاتر کار، خود را در وضعیت بدی قرار می دهیم و با گذشت هفته ها  بهره وری ما  روزانه به شدت کاهش می یابد در جوامع امروزی افراد بیشتر زمان خود را در محل کار سپری می کنند و مطالعات نشان داده است كه كیفیت محیطی یك دفترکار موقت یا ثابت بر راحتی ، سلامتی و بهره وری افراد و کارمندان تأثیر زیادی می گذارد. در ادامه با آرل با لیستی از عوامل در طراحی داخلی دفاتر کار اداری برای ایجاد محیطی شاد و راحت همراه باشید.....

آسایش حرارتی

آسایش حرارتی شاید یکی از مهمترین پارامترهای محیط داخلی باشد. در حالی که بدن انسان سعی می کند دمای متوسط ​​حدود 37 درجه سانتیگراد را حفظ کند ، راحتی گرمایشی بر اساس سازگاری هر فرد با توجه به عوامل مختلفی مانند موقعیت جغرافیایی و آب و هوا ، زمان سال ، جنس ، نژاد و سن  متفاوت است. آسایش حرارتی تحت تأثیر شش عامل است. چهار مورد از آنها را می توان به عنوان پارامترهای محیطی طبقه بندی کرد: دمای هوا ، میانگین دمای تابشی ، رطوبت نسبی هوا و سرعت باد و دو مورد به عنوان عوامل شخصی طبقه بندی می شوند: میزان متابولیسم انسان و میزان پوشش و نوع لباس

آسایش صوتی

آسایش صوتی فضاهای داخلی توانایی محافظت از سرنشینان از سر و صدای داخلی و خارجی برای تلفن های دفتر و موبایل های شخصی ، سر و صدا از فضاهای مجاور، سر و صدا از تجهیزات دفتری و اداری و در کل صداهای موجود است ازاین رو  ارائه یک محیط آکوستیک مناسب برای عملکرد محل کار بسایر مهم است  ؛ به عنوان مثال ، طبیعی است که انتظار یک محیط پر سر و صدا را در یک کارخانه تولید فولاد داشته باشید ، اما در  طراحی داخلی یک آژانس تبلیغاتی همانطور  نیست. چیدمان فضا به آسایش صوتی کمک میکند .
سه استراتژی ضروری برای پیشگیری از سر و صدا در فضای داخلی دفاتر کار اداری پیشنهاد شده است: جذب صدا با استفاده از پوشش های سقفی، مسدود کردن صدا با استفاده از پانل ها در ایستگاه کاری و طرح چیدمان مناسب فضای کاری  و پوشش صدا با استفاده از تکنیک های پوشش الکترونیکی صدا
لازم به ذکر است تأثیر هندسه بر آسایش صوتی نیز اثبات شده  اگر شکل فضا مربع باشد ، آسایش صوتی نسبت فضای طولانی و باریک بیشتر است.
نکته دیگر این است که  استفاده از گرمایش از کف باعث از بین رفتن فرشو موکت های کف می شود که تمایل به جذب صدا دارند  در واقع به عنوان یک فرومول کلی بهتر است بدانید هرچه ماده سخت تر باشد ، توانایی جذب صدا در آن کمتر است.


آسایش بصری

اگر بخواهیم آسایش بصری را مختصر توصیف کنیم ، راحتی بصری شرایط نوری و مناظر هر فرد  در دفتر کار را  تعریف می کند . طراحی معماری یک فضا  ابتدا تأثیر مستقیمی در نورپردازی دفتر و سپس تأثیر مستقیمی بر رفاه و بهره وری کارکنان دارد. ثابت شده است که دفاتر متراکم و با پلان باز ، همراه با پنجره های هندسی ، متریال های بازتابنده و مبلمان  می توانندتأثیر منفی در آسایش بصری افراد داشته باشند.


کیفیت هوای داخلی

دو استراتژی  مهم در طراحی ساختمان ها  افزایش تهویه است که به نوبه خود درصد آلاینده های هوا را کاهش می دهد و سبب کاهش منبع آلودگی در داخل و اطراف ساختمان است. مطالعات اخیر بیان کرده اند که افزایش جریان هوای بیرونی در محیط های غیرصنعتی باعث بهبود کیفیت هوا و کاهش غلظت آلاینده های هوا می شود  میزان تأمین هو از بیرون باید متناسب با آلاینده های داخل ساختمان باشد. با این حال ، میزان آلاینده های داخل ساختمان بسته به میزان بار و تعداد افراد فضا متفاوت خواهد بود.
 تحقیقات نشان می دهد میزان ناراحتی در ساختمانهای دارای تهویه مکانیکی 30 تا 200 درصد بیشتر است استفاده از تهویه طبیعی بسیار مفید است و صرفه جویی قابل توجهی در انرژی از سیستم های تهویه مطبوع فراهم می کند  با این حال ، تهویه طبیعی می تواند در شهرهایی که آلودگی هوای بیرون زیاد است مضر باشد.

سندرم ساختمان بیمار - SBS

حتی اگر نام سندروم ساختمان بیمار را نشنیده باشید، قطعا برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده است که با حضور مداوم در یک ساختمان مسکونی یا اداری، دچار علائم بیماری شده‌اید. سندروم ساختمان بیمار به یک وضعیت پزشکی گفته می‌شود که در آن افراد، با گذراندن وقت در محیط داخلی یک ساختمان، بدون هیچ‌گونه دلیل آشکاری، علائم و نشانه‌های بیماری پدید می‌آید با گذران زمان بیشتر در ساختمان و به مرور زمان، این علائم گاه روند افزایشی به خود گرفته و با ترک ساختمان به مدت طولانی، علائم خود به خود ناپدید می‌شوند.
SBS مجموعه ای از مشکلات سلامتی است که توسط عواملی ایجاد می شود که اغلب در مورد کیفیت محیط داخلی نادیده گرفته می شوند. بسته شدن جریان های طبیعی ، استفاده از مصالح ساختمانی که به درستی آزمایش نشده و گواهی نشده اند ، مبلمان ، قالب ها ، گرد و غبار ، مواد آلرژی زا و تجهیزات دفتری (چاپگر ، رایانه شخصی و غیره ...) همگی از عوامل ایجاد کننده SBS هستند. کارکنان مبتلا به SBS شامل سوزش چشم ، بینی و گلو ، سردرد ، سرفه ، خس خس سینه ، حساسیت به نور ، ناراحتی گوارشی و سایر علائم آنفلوانزا هستند.


تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: آرک دیلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8632.html