طراحی خانه تایلندی، درهم شکستن مرزهای محدودیت

تحریریه معماری آرل
طبق متن ارائه شده توسط معماران Studio Krubka این خانه به نام  Inside Out یک پروژه مسکونی در یک منطقه شهری با تراکم بالا است. محل اجرای پروژه نزدیک به یک بزرگراه وسیع است و از هر سه طرف با ساختمانهای مسکونی و یک جاده دسترسی باریک احاطه شده است. نگرانی اصلی مالک،حریم خصوصی و کاهش سر و صدا در حین دسترسی به فضای بیرون و تهویه مناسب بوده است.

با  وجود این محدودیت و تضاد بین محل اجرای پروژه و خواسته های مالک ، برنامه ریزی معماری خانه تایلندی بهترین راهکارها برای این چالش به کار گرفته شد. در برنامه ریزی معماری مسکونی سنتی تایلند ، فرم ها به ساختارهای متفاوت تقسیم می شوند و در یک مجموعه قرار می گیرند که توسط یک تراس بزرگ مشترک به هم متصل می شوند.

در این پروژه نیز هر ساختار با جهت گیری خورشید و باد فصلی طراحی شده تا نیاز به باد و نور طبیعی را بهینه کند. معماران از این مفهوم برای طراحی چیدمان افقی و عمودی ساختارهای ساختمان استفاده کردند تا جریان هوا را به حداکثر رسانده و فضاهای حیاط بتوانند  به عنوان رابط عمودی سایر قسمت ها به هم متصل نمایند.

اندازه هر حیاط و حفره ها ی موجود ، حجم و قدرت هوای جاری در هر فضا را تعیین می کند ، بنابراین امکان تهویه عمودی در سراسر خانه  از این طریق فراهم می شود.
 
برای جلوگیری از آلودگی صوتی از جاده مجاور ساختمان ، از دیوارهای دوجداره برای نمای خارجی ویلا استفاده شده است. یک استخر شنا صداهای طبیعی آب را به فضا هدیه می کند و امکان تجربه فضایی با تهویه طبیعی ، نور خورشید و دید آسمان را بدون صدای ترافیک و مزاحمت همسایگان را برای کاربران ایجاد می کند.

دیواره خارجی صلب در خانه به گونه ای طراحی شده است که فاقد درز باشد ، بنابراین بافتی با انعطاف پذیری بالا به عنوان آستر و پوشش نهایی برای جلوگیری از ایجاد ترک در آینده انتخاب شد. محل و ارتفاع گیاهان در داخل هر حیاط مشخص و هوشمندانه طراحی شده تا از لحاظ بصری با دیوار خاکستری تیره در تضاد باشد و مقاومت کششی مصالح برای تغییر حالت کاهش یابد.

تابش آفتاب سوزان نیز یکی از نگرانی های مهم معماران بوده که باله های بزرگ بتونی در بالای حیاط اصلی سایه هایی را به وجود می آورند که گرما را کاهش می دهند و بازی سایه را در امتداد دیوار بومی و بزرگ بتونی در طول روز ایجاد می کنند
با دیاگرام و نقشه های خانه تایلندی  با آرل همراه باشید....




تحریریه معماری آرل-غزاله عزالدین
منبع: آرک دیلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8624.html