طراحی خانه های درختی ، بازگشت به تخیل و طبیعت

تحریریه معماری آرل
هتل و مجموعه اقامتگاه  Nest   واقع در تفرجگاهی در چین،  با متراژ 1750 متر مربع    توسط گروه معماران   WH studio  طراحی و اجرا شده  این مجموعه خانه های درختی از لانه پرندگان الهام گرفته شده و پس از دریافت پیشنهاد برای طراحی اقامتگاه به صورت  مجموعه  "خانه های درختی" با بررسی دقیق ،برای معماران به تدریج این مفهوم واضح تر شد در واقع هدف از طراحی این اقامتگاه زندگی انفرادی نیست بلکه طراحی گروهی از کابین ها یا خانه های درختی  مانند لانه های  پرندگان روی شاخه های درخت به عنوان تصویر اولیه و به نوعی اشاره  به زندگی جمعی است در ادامه با آرل همراه باشید.....

هندسه و طبیعت
طراحی حجم های انتزاعی نمونه اولیه ای از فضاهای مسکونی در اروپا و ژاپن است که در گذشته ترویج داشته ، بر اساس ویژگی های این پروژه و محیط کوهستانی ، معماران بر تعادل انتزاعی و تصاویرمحیط داخلی و خارجی  و هندسه و طبیعت متمرکز شده اند.

بنابراین در طراحی ، شیوه "دوگانگی و تعادل" از طریق تمام جنبه های طراحی پیاده سازی شده تنه درختان خشک در خانه های درختی شبیه سازی شده اند که به طور مستقیم تصویر لانه سازی در طبیعت را تداعی می کنند ، اما از واقع گرایی بیش از حد با شاخ و برگ های سرسبز خودداری شده  همینطور سقف شیبدار منفرد در اصل فاقد هرگونه لبه است و ویژگی های هندسی ساده را حفظ می کند. هر کابین یک بالکن دارد ، نمای اصلی نیز پژواک جنگل سرسبز اطراف است که این حجم ها با درختان طبیعی در هم آمیخته شده اند.


درهم آمیختن سه عنصر: مسیر ، سکو ، خانه
تجربه خانه درختی با " بالا رفتن از درخت" آغاز می شود. معماران توجه ویژه ای به مسیر بیرونی و تجربه مسیر زیگزاگ مثل "کوهنوردی" داشته اند ، تراس های بیرونی با ارتفاع مختلف مانند "شاخه های درخت" برای استراحت موقت ، و خانه ها  تجسمی مثل "میوه" درخت را تداعی میکنند. مسیر دارای تجربه فضایی پیچ در پیچ ، تغییر نور و سایه ها است و تراس محیطی برای فضای فعالیت  در فضای باز  و راحت  ایجاد کرده است. اگرچه هر خانه درختی شامل چندین درخت مصنوعی با عملکردهای ساختاری است ، اما از نظر مفهومی یک "درخت بزرگ" است که از سه عنصر "خانه-مسیر-سکو" تشکیل شده است.

افسانه ها
با توجه به اینکه خانه درختی در میان خانواده ها و جوانان محبوب است ، دارای شش اتاق با دو شکل  اصلی است: سقف دو شیب با بالکن مقعر و سقف چهار شیب گوشه ای با بالکن محدب. مورد دوم بیشتر جلوه افسانه ای را تقویت می کند. در طراحی اصلی ، یک پلکان از سکو به زمین وجود دارد تا لذت و تجربه فضایی منحصر به فرد رادو چندان کند. وقتی چراغ ها در هنگام شب روشن می شوند ، به نظر می رسد داستان "هفت کوتوله" در شرف وقوع  است.



پس از اجرا خانهی  درختی به قدری محبوب شد که به نقطه ورود افراد مشهور اینترنتی تبدیل شد و  تحت عناوین مهمی مورد استفاده قرار گرفت خانه های درختی گردشگران زیادی  را از سراسر جهان جذب می کند ، شاید به این دلیل که انتزاعی است اما هنوز به طبیعت نزدیک است و نیازهای روانی افراد را برای بازگشت به تخیل برآورده می کند.


در ادامه با پلان ها و تصاویر بیشتر با آرل همراه باشید.....










تحریریه معماری آرل
منبع: آرک دیلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8615.html