دکوراسیون اداری، انواع مبلمان اداری مدولار

تحریریه معماری آرل
در طراحی دکوراسیون فضاهای اداری و دفتر کار  مواردی شامل نور، رنگ های دکوراسیون، وسایل کاربردی و مبلمان و صندلی  اداری از اولویت ها محسوب می شوند و از موارد تاثیر گذار بر روند کاری کارمندان می باشد.
مبلمان اداری می تواند علاوه بر كارآيی، سبب زيبايی محيط و دكوراسيون داخلی شود به همین سبب انتخاب مبلمان اداری همواره از اهمیت بسیاری برخوردار است و می تواند سلامت فیزیکی و آسایش کارکنان را  نیز در محیط کار فراهم آورد.

آشنایی با مبلمان مدولار در طراحی دکوراسیون اداری

مبلمان اداری مدولار یکی از پرطرف‌دارترین انواع مبلمان مدرن در اداره‌ها به‌حساب می‌آید. این مبل‌ها مانند لگو عمل می‌کند و قابلیت تفکیک دارد. به عبارت دیگر بارزترین ویژگی این نوع مبلمان این است که از چندین قطعه تشکیل شده است. بنابراین افراد در محیط‌های مختلف متناسب با شرایط و فضایی که دارند، قطعات این مبلمان را قرار می‌دهند.
همچنین می‌توان برای تغییر دکوراسیون چیدمان این نوع مبلمان را تغییر داد و جلوه بصری جدیدی را باسلیقه خود ایجاد کرد. این کار از تکراری شدن دکوراسیون و احساس دلزدگی در افراد جلوگیری می‌کند. 
این سبک از مبلمان اداری غالبا موردتوجه شرکت‌هایی است که تطبیق‌پذیری در شرایط گوناگون برایشان اهمیت زیادی دارد. در واقع برخورداری از قابلیت انعطاف‌پذیری بالای این مبلمان راحتی کارکنان را در محیط کار تامین کند. از دیگر ویژگی‌های مبلمان اداری مدولار، عملکرد چندگانه آن است که آن را از دیگر انواع مبلمان متمایز می‌کند.


انواع مبلمان اداری مدولار

مبلمان مدولار در دکوراسیون دفترهای کار خصوصی و یا در فضاهای اداری با پلان باز، انعطاف پذیری را در محیط فراهم می آورد.

سه نوع مبلمان مدولار در دکوراسیون اداری وجود دارد: مبلمان مستقل، مبلمان بر پایه پنل های جداره بندی و مبلمان بر پایه میزهای کار. هر یک از این نمونه ها، لوازم موردنیاز یک جایگاه کار مانند کابلهای عبوری، پایه های قابل تنظیم و تخته های میخی برای نصب یادداشت را در خود جای می دهد برای شناخت انواع مبلمان کاربردی و مدولار در ادامه با آرل همراه باشید
....

مبلمان مستقل اداری

  در دکوراسیون اداری مبلمان مستقل (Freestanding Furniture) نیازی به پنل ها و پارتیشن هایی برای اعمال تغییر در شکل جایگاه های کاری ندارد.
 

مبلمان بر پایه پنل های جداره بندی اداری

 در دکوراسیون اداری  و دفاتر کار مبلمان بر پایه پنل های جداره بندی (Panel - Based System)، جایگاه های کار را با پارتیشن های کوتاه مشخص می کند. میزهای کار، کمدهای بایگانی و واحدهای نگهداری لوازم برای تکمیل جایگاه ها به پنل متصل می شوند.
 

مبلمان بر پایه میزهای کار اداری

  در طراحی دکوراسیون اداری مبلمان بر پایه میزهای کار ( Table- Base System) برای طراحی یکپارچه محیطی هایی مناسب است که به تعامل کارکنان نیاز دارد. بسته به نوع نظم طراحی، کمدهای بایگانی و واحدهای نگهداری لوازم می توانند زیر پا یا کنار میز قرار گیرند.

 

فواید استفاده از مبلمان اداری مدولار

با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد مبلمان اداری مدولار استفاده از آن‌ها با مزایای زیادی همراه است. در واقع استفاده از این نوع مبلمان اداری، به دکوراسیون محل کار شخصیت ویژه‌ای می‌بخشد. همچنین این مبلمان هزینه طراحی دکوراسیون را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.  

قابلیت استفاده از مبلمان مدولار در فضاهای مختلف

افراد می‌توانند در هر محیط اداری با هر متراژ و نقشه‌ای از این نوع مبلمان استفاده کنند. زیرا این نوع مبلمان را می‌توان به شکل L، به شکلU  و حتی به اشکال دیگر قرار داد. این گونه چیدمان محیط اداره شیک و چشم‌نواز جلوه می‌کند. 
مبلمان مدولار را می‌توان به‌راحتی در فضاهای کوچک قرار داد. زیرا در این مدل مبلمان اداری از میز و صندلی‌های جاگیر و حجیم استفاده نمی‌شود. همچنین با استفاده از این مدل مبلمان اداری دسترسی به سوکت شبکه و پریز برق آسان‌تر می‌شود.

متناسب بودن مبلمان مدولار با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی

علاوه بر سازگاری مبلمان اداری مدولار با انواع ساختمان‌ها، استفاده این مبلمان در طراحی دکور مدرن و کلاسیک متناسب به‌نظر می‌رسد. به‌طور کلی این مدل مبلمان برای سلیقه‌های متفاوت مناسب خواهد بود و فضایی لذت‌بخش و زیبا برای آن‌ها ایجاد می‌کند. 

امکان تغییر دکوراسیون در محیط کار بدون صرف هزینه اضافی

اگر در محیط کار خود از این مدل مبلمان استفاده می‌کنید، بدون نیاز به صرف هزینه برای خرید مبلمان جدید میتوانید دکوراسیون محل کارتان را تغییر دهید. با خرید مبلمان مدولار برای محیط کار تا سالیان متمادی از خرید مبل جدید بی‌نیازید. همچنین در صورت لزوم  می‌توانید بدون صرف هزینه فضای محیط کار را به‌طور بهینه‌ای تغییر دهید.
برای افراد بسیاری امکان قرارگیری مبلمان اداری در الگوهای متفاوت و حالت‌های مختلف مهم‌ترین مزیت در نظر گرفته می‌شود. مبلمان اداری مدولار به جهت انعطافپذیری زیادی که دارند، دست طراح را برای چیدمان محیط کار باز می‌گذارند.

تحرک و جابه‌جایی راحت‌تر مبلمان مدولار

این مدل مبلمان در مقایسه با مبلمان قدیمی سبک‌تر هستند و به همین دلیل جابه‌جاکردن آن‌ها راحت‌تر است. بنابراین در هنگام تغییر چیدمان میتوان مبلمان را به سادگی جابه‌جا کرد.

برخورداری از ظاهر حرفه‌ای و جذاب

زیبایی ظاهری این مدل مبلمان اداری در فضاهای کاری و اداری انکارناپذیر است. با استفاده از این مدل مبلمان می‌توان جلوه بسیار منحصربه‌فردی به محیط کار بخشید. مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها در تلاشند تا با سبک دکوراسیون محیط، سبک کاری حاکم بر فضای شرکت را نشان دهند. مبلمان اداری مدولار با ایجاد ظاهری جذاب دستیابی به این هدف را برای مدیران آسان می‌کند. مدولار میتواند با ساخت ظاهری حرفه‌ای برای محیط کار، در گسترش کسبوکارها موثر باشد.  

بهبود بهره‌وری کارکنان

در محیط‌های کاری که همکاری، تعامل و کار گروهی بین افراد لازم است، استفاده از مبلمان مدولار بسیار بهینه و مفید در نظر گرفته می‌شود. زیرا این مدل مبلمان میزهایی با سطوح مشترک و صندلی‌های مشترک دارند و به‌نحوی کنار هم قرار می‌گیرند که تعامل، ارتباط و تبادل ایده بین کارمندان را آسان‌تر می‌کنند. مبلمان مدولار باعث افزایش بهره‌وری، رشد و توسعه شرکت و حفظ یکپارچگی محیط می‌شوند.

سهولت تعمیر و نگهداری مبلمان مدولار

مبلمان مدولار طوری طراحی شده‌اند که نصب، جداسازی و پیکربندی مجدد آن‌ها آسان و راحت است. درصورت آسیب دیدن هر قسمت از مبلمان اداری مدولار، نیاز به تعمیر کل مبلمان وجود ندارد. می‌توان با تعویض یا تعمیر همان قطعه به‌صورت جداگانه مشکل را برطرف کرد.

استفاده از مبلمان اداری مدولار در چه محیط‌هایی مناسب نیست؟

مبلمان مدولار مانند هر نوع سیستم دیگری ایراداتی نیز دارد. استفاده از مبلمان مدولار در اتاق جلسات یا فضاهایی که امکان تغییر در چیدمان آن‌ها وجود ندارد، توصیه نمی‌شود.
همچنین امکان استفاده از این مدل مبلمان در تمام فضاهای اداری وجود ندارد. مثلا در محیط‌هایی که کارکنان به محیطی ساکت نیاز دارند استفاده از مبلمان مدولار گزینه مناسبی نیست. یا در محیط‌های که حفظ حریم شخصی کارکنان ضروری است، بهتر است از مبلمان مدولار استفاده نشود. زیرا در نظر طراحان این مدل مبلمان، ایجاد فضا برای تعامل کارکنان از نکات اساسی بوده است.

مبلمان مدولار را با چه اجزایی می‌توان دکور کرد؟

کاربران می‌توانند به روش‌های متنوعی مبلمان اداری مدولار را دکور کنند. استفاده از انواع کوسن‌ها و جلو مبلی‌ها با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع از روش‌های دکور کردن این مبلمان به‌حساب می‌آید. البته توصیه می‌شود در استفاده از کوسن برای دکور کردن این مبلمان زیاده‌روی نکنید. زیرا این کار افزون بر شلوغ‌شدن و به‌هم ریختگی فضا، زیبایی این مبلمان را پنهان می‌کند. 
استفاده از میز جلو مبلی یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای دکور کردن مبل مدولار است. میز جلو مبلی می‌تواند فضای خوبی برای قرار دادن نوشیدنی یا وسایل اضافی درنظر گرفته شود. همچنین این نوع میزها ظاهر مبلمان اداری را زیبا و فضای آن را یکپارچه‌تر نشان می‌دهند.
یکی دیگر از روش‌های دکور کردن این مدل مبلمان اداری، استفاده از فرش یا قالی است. با استفاده از فرش می‌توان به فضای محیط کار گرما و لطافت بخشید. بهتر است فرشی که برای این مدل مبلمان استفاده میشود به‌اندازه‌ای بزرگ باشد که پایه‌های مبل روی آن قرار بگیرند و از دیوار پشت مبل فاصله داشته باشد.

جمع‌بندی

مبلمان اداری مدولار یک انتخاب مناسب برای محل کار محسوب می‌شوند. این مدل مبلمان تطبیق‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالایی دارند، جابه‌جایی آن‌ها آسان است و با هر سبک دکوراسیونی سازگاری دارند. افراد با انتخاب این مدل مبلمان برای فضای اداری از مزایای زیادی بهره‌مند می‌شوند. این مدل مبلمان از چند قطعه تشکیل شده است. با تغییر چیدمان این مبلمان می‌توان بدون صرف هزینه اضافی دکوراسیون فضای کاری را تغییر داد.

تحریریه معماری آرل
منبع: برگرفته از کتاب مرجع و مشخصات فنی دکوراسیون داخلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8610.html