خانه متغییر / فینالیست جایزه آرکیتایزر۲۰۲۰

تحریریه معماری آرل
طراحی و کانسپت خانه متغییر توسط خانم مرضیه میرجعفری ارائه شده  و توانسته به بخش پایانی مسابقه معماری  آرکیتایزر۲۰۲۰ راه پیدا کند، از طریق لینک زیر به پروژه variable رای دهید .
مرضیه میرجعفری طراحی و کانسپت پروژه خانه متغییر را به شرح زیر توصیف می کند : 
در دنیای کنونی با چالش های جدیدی مواجه هستیم و با رشد علوم می توانیم در ساخت مسکن های اینده پاسخ های متفاوتی را ارائه دهیم. در ساخت مسکن می توان با نگرشی متفاوت و استفاده از تکنولوژی در ساخت ، آن را به فضایی انعطاف پذیر تبدیل کرد که مطابق میل ساکنان تغییر ابعاد دهد  و قابلیت جابجایی نیز داشته باشد.
از ویژگی های این نوع از مسکن می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • متحرک 
  • مدولار 
  • پیش ساخته 
  • تغییر مساحت 
  • تغییر کاربری
ما به واسطه فرم های مختلف می توانیم الگوهای متفاوتی را در این راستا داشته باشیم .  در این پروژه دو فرم داریم 
کرو می تواند با شعاع ۸ متر ، متراژ مدول ثابت ۶۰ متر و تا ۱۸۰ متر در طول گسترش داشته باشد
در مدل طراحی شده یک مکعب ( با ابعاد پیش فرض ۸* ۸ متر ) را به صورت مدول اولیه در نظر گرفته که این مکعب همه ی فضاهای مورد نیاز مسکن را در خود جای داده و بنا به در خواست ساکنین می تواند در ارتفاع (به صورت دوبلکس) یا در طول و عرض گسترش پیدا کند و دوباره به قالب اولیه خود باز گردد .
در هردو مدل فضاهای آشپزخانه ، حمام و سرویس ثابت هستند و فضاهای باقی مانده می تواند تبدیل به اتاق های خواب یا پذیرایی و نشمین شود.
با تغییر کاربری به دلیل خلوص فضایی می تواند تبدیل به استودیو ، کتابخانه ، فضای ورزشی، رستوران و کافه و.. شود و در نهایت با سازه های متحرک تبدیل به اپارتمان و برج شوند.
 



تحریریه معماری آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8556.html