تمرکز برنور و گرما در معماری و طراحی داخلی خانه Guara

تحریریه معماری آرل
 در طراحی داخلی این خانه که در فضایی به متراژ 191 متر مربع اجرا شده  است نور و گرما اولین و مهمترین اولویت از نیاز های کارفرما بوده است این خانه به منظور زندگی یک زوج جوان با دو دختر طراحی و اجرا شده است علاوه بر این از آنجا که  این خانه در منطقه ای جنب پارک های بزرگ و مناطق سبز واقع شده است درخواست دیگرخانواده ایجاد ارتباطی بسیار خوب بین درون خانه و فضای سبز بود.


طراحی فضا به صورت بلوک واحدی شروع شده و برای استفاده از فضای خالی در پشت ساختمان تمهیداتی برای طراحی مناسب در ارتفاع و نمای ساختمان انجام شده است.


در طبقه اول در قسمت مرکزی سرویس بهداشتی ، آشپزخانه اپن ، محوطه سرویس و پله ها قرار گرفته است که پله ها به دلیل قرار گرفتن در وسط خانه ، برای سبکی ، از ورق های فلزی ساخته شده اند در قسمت سمت چپ منطقه اجتماعی خانه قرار دارد این حوزه دارای دهانه های بزرگی است که اتاق نشیمن و غذاخوری را به باغ و همچنین باغ پشتی متصل می نماید. همچنین در بخش راست خانه یک  فضای خالی بزرگ وجود دارد که به عنوان پارکینگ وسایل نقلیه و همچنین به عنوان یک منطقه اجتماعی در نظر گرفته شده است. در طبقه دوم ، به دلیل تابش آفتاب صبحگاهی که از نیاز های اصلی و در اولویت کارفرما بود یک سوئیت در بالای گاراژ و با چشم انداز به باغ قرار گرفت.
 اتاقهای فرزندان، دختران خانه در قسمت جلویی خانه واقع شده است و بعد از ظهر نور آفتاب خوبی را در فضا می تاباند. كتابخانه یا استودیوی خانه نیز در قسمتی با كمترین میزان انتشار نورخورشید قرار گرفته است. در مرکز توده و حجم بنا حمام ها ، فضایی برای کابینت و راه پله قرار گرفته در پروسه طراحی پس از سازماندهی فضایی روند کاهشی و اضافه کردن حجم شروع شد و به دنبال ایجاد راهکارهایی برای بهبود ورود نور به داخل خانه در طبقه همکف ، یک پاسیوی جلویی متصل به منطقه سرویسها اضافه شده است. در طبقه دوم نیز از دو بالکن استفاده شده است که از شمال نور و گرما می گیرد و اتاق های دختران ، به این ترتیب فضایی پویا را در محیطی با دسترسی اختصاصی برای دو خواهر ایجاد می کند.







با پیدا شدن راه حل برای مسئله  و ایجاد راهکارهای روشنایی برای براورد نیاز اصلی کارفرما ،  از طریق ایجاد سقف بلند، دیوارهای سفید فریم های کف به سقف ، طراحان روی آسایش حرارتی ساختمان متمرکز شدند. بر اساس مطالعات حرارتی ، بهترین سناریو ترکیبی از دیوارهای بلوک سرامیکی و دیوارهای با پشم سنگ برای تضمین کیفیت حرارتی در زمستان و تابستان استفاده شد. همینطور راهکارهای گرمایی خانه نیز با انتخاب رنگ ها در طراحی همراه شد و سایه نارنجی با رنگ اپوکسی و قرمز روی فریم ها ، تقویت کننده مفهوم انرژی خورشیدی خانه است.









تحریریه معماری آرل
منبع: آرک دیلی

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8530.html