معیارهای طراحی مکان های عمومی در دوران کرونا تغییر می کنند؟

تحریریه معماری آرل
فضاهای عمومی مکانهایی است که مراسم ها در آنها برگزار می شود ، تبادلات اجتماعی و اقتصادی اتفاق می افتد و رویدادها و تعاملات اجتماعی فرهنگی نیز  در آن ها جاری است در واقع مکان های اجتماعی به زندگی عمومی انسان ها خدمت می کنند ، اما چه چیزی باعث می شود که بعضی از آن ها موفق شوند و برخی دیگر شکست بخورند؟ با آرل همراه باشید....
طبق پژوهش های انجام شده ،توسعه فضاهای عمومی بزرگ با چهار کیفیت اصلی: جامعه پذیری ، کاربردها و فعالیتها ، دسترسی و پیوندها  و راحتی و تصویر شکل میگیرند!
در ارزیابی هزاران فضای عمومی در سراسر جهان ، PPS پی برد که مکان های عمومی موفق ، معمولاً چهار کیفیت زیر را دارا هستند: آنها در دسترس هستند. مردم در آنجا مشغول فعالیت هستند. فضای راحتی ایجاد میکنند و از تصویر خوبی برخوردار هستند  PPS نمودار زیر را به عنوان ابزاری برای کمک به مردم در داوری هر مکان ، خوب یا بد یا توسعه یافته ارائه داده است.
تصور کنید که دایره مرکزی روی نمودار مکان خاصی است می توانید آن مکان را با توجه به چهار معیار اصلی در حلقه اصلی ارزیابی کنید. در حلقه خارجی از این معیارهای اصلی تعدادی از جنبه های شهودی یا کیفی وجود دارند و حلقه بیرونی بعدی جنبه های کمی را نشان می دهد که می توانند با آمار یا تحقیقات سنجیده شوند.


دسترسی و پیوندها

با توجه به ارتباطات هر مکانی با محیط اطراف ، چه از نظر بصری و چه از لحاظ فیزیکی ، می توانید در مورد دسترسی یک مکان قضاوت کنید. دسترسی به یک فضای عمومی موفق به راحتی امکان پذیر است. هم از راه دور و هم از نزدیک قابل مشاهده است. لبه های یک فضا نیز حائز اهمیت هستند: به عنوان مثال ، لبه ردیف مغازه ها در امتداد خیابان جالب تر و به طور کلی احساسی ایمن تر از دیوارهای خالی یا قسمت های خالی دارند. فضاهای قابل دسترسی گردش مالی بالایی دارند و از نظر ایده آل برای حمل و نقل عمومی  نیز راحت تر هستند.
سؤالاتی که باید در مورد دسترسی و پیوندها در نظر بگیرید:
آیا می توانید فضا را از فاصله دور مشاهده کنید؟ قسمت داخلی آن از بیرون قابل مشاهده است؟
آیا ارتباط خوبی بین فضا و ساختمانهای مجاور وجود دارد یا اینکه با دیوارهای خالی احاطه شده است؟ آیا سرنشینان ساختمانهای مجاور از فضا استفاده می کنند؟
آیا مردم به راحتی می توانند در آن حرکت کنند؟
آیا پیاده روها به مناطق مجاور منتهی و از آن عبور می کنند؟
آیا فضا برای افراد دارای نیازهای ویژه کار می کند؟
آیا جاده ها و مسیرهای عبور و مرور از طریق فضا ، مردم را به جایی می رساند که در واقع مایل به رفتن هستند یا مسیری اجباری را سبب شده اند؟
آیا افراد می توانند از گزینه های مختلف حمل و نقل - قطار اتوبوس ، ماشین ، دوچرخه و غیره - برای رسیدن به مکان استفاده کنند؟
آیا ایستگاه های ترانزیت به راحتی در کنار مقصدی مانند کتابخانه ها ، دفاتر پست ، ورودی پارک ها و غیره واقع شده اند؟

راحتی و تصویر

اینکه فضایی مناسب باشد و خودش را در چشم کاربران خوب نشان دهد معنی داشتن تصویر خوب به عنوان عاملی برای موفقیت مکان است راحتی شامل درک درستی از ایمنی ، پاکیزگی و در دسترس بودن مکانهایی برای نشستن است زیرا اهمیت دادن به افراد برای انتخاب امکان نشستن درهر جایی که می خواهند عموماً دست کم گرفته می شود.
سؤالاتی که باید در مورد راحتی و تصویر در نظر بگیرید:
آیا مکان اولین تصویر خوب را در ذهن کاربران ایجاد می کند؟
آیا زنان بیشتری از مردان در فضا وجود دارند؟
آیا مکانهای کافی برای نشستن وجود دارد؟ آیا صندلی ها راحت هستند؟ آیا افراد با انتخاب مکانهایی برای نشستن ، در زیر آفتاب یا سایه هستند؟
آیا فضاها تمیز و فاقد بستر هستند؟ چه کسی مسئول نگهداری است؟ آنها چه کار می کنند؟ چه زمانی؟
آیا منطقه احساس امنیت ایجاد می کند؟ آیا افرادی امنیتی در ان فعالیت دارند؟ اگر چنین است ، این افراد چه می کنند؟
آیا مردم عکس می گیرند؟ آیا چشم انداز زیادی برای عکاسی در دسترس است؟
آیا وسایل نقلیه بر استفاده عابران از فضا ارجح هستند ، یا از ورود آنها برای راحتی کاربران به فضا جلوگیری می شود؟

موارد استفاده و فعالیت

فعالیت ها بلوک های اصلی ساخت یک مکان هستند. فعالیت های مختلف دلیلی برای مراجعه و بازگشت کاربران محسوب می شوند هنگامی که کاری برای انجام دادن وجود ندارد ، یک فضا خالی خواهد بود و این به معنای کلی این است که چیزی اشتباه ادر نظر گرفته شده است.
اصولی که باید در ارزیابی کاربردها و فعالیتهای یک مکان در نظر داشته باشید:
هرچه فعالیت های بیشتری انجام شود و افراد فرصت های بیشتری برای شرکت در آن داشته باشند ، فضای عمومی موفق تر می شود.
 بررسی کنید تعادل خوبی بین تعداد زن و مرد در مکان عمومی وجود داشته باشد زیرا این نشان می دهد برای جنسیت ها  فعالیت ها به میزانی مشترک طراحی شده ارجحیتی در طراحی وجود ندارد.
افراد در سنین مختلف از فضای استفاده می کنند افراد بازنشسته و افراد دارای خردسال نیز می توانند در طی روز از فضا استفاده کنند.
از این فضا در تمام زمان ها در طول روز استفاده می شود.
فضایی که هم افراد مجرد و هم افراد در گروههای سنی مختلف از آن استفاده می کنند بهتر از فضایی است که فقط توسط افراد با گروه سنی خاصی استفاده می شود زیرا این بدان معناست برای تعامل راهکارها و فضایی سرگرم کننده تر وجود دارد.
تعیین کننده نهایی برای موفقیت یک مکان ، چگونگی مدیریت آن است.
سؤالاتی که باید در مورد کاربردها و فعالیتها در نظر گرفته شود:
آیا افراد زیادی از این فضا استفاده می کنند یا خالی است؟
آیا توسط افراد در سنین مختلف استفاده می شود؟
آیا افراد در گروه هستند یا تنها؟
چند نوع فعالیت مختلف وجود دارد - افرادی که قدم می زنند ، غذا میل میکنند ، بیس بال بازی می کنند ، شطرنج ، یا استراحت می کنند و ...
کدام قسمت های فضا استفاده می شود و کدام ها بلااستفاده  است؟
آیا اقدامات مدیریتی وجود دارد ، یا می توانید مسئولی را در فضا تشخیص دهید ؟


جامعه پذیری

دسترسی به این کیفیت  از موارد دشوار برای یک مکان عمومی موفق است ، اما پس از دستیابی به آن ، به یک ویژگی غیرقابل تصور تبدیل می شود. وقتی کاربران دوستان خود را می بینند ، با همسایگان خود ملاقات می کنند و به آنها خوش آمد می گویند و در تعامل با غریبه ها احساس راحتی می کنند ، احساس مکان و یا دلبستگی قوی تری به جامعه خود احساس می کنند  و مکان عمومی فعالیت های اجتماعی را تقویت کرده و کیفیت فضا را بیش از پیش ارتقاء می دهد.
سؤالاتی که باید در مورد جامعه پذیری در نظر گرفته شود:
آیا این مکان عمومی جایی است که شما می توانید دوستانتان را ملاقات کنید؟
آیا افراد در گروه هستند؟ یا تنها با یکدیگر صحبت می کنند؟
آیا به نظر می رسد مردم با چهره یا نام خود یکدیگر را می شناسند؟
آیا مردم دوستان و نزدیکان خود را برای دیدن مکان همراهی می کنند یا با غرور به یکی از ویژگی های آن اشاره می کنند؟
مردم لبخند می زنند؟ یا با یکدیگر ارتباط چشمی برقرار می کنند؟
آیا مردم از مکان به طور مرتب و به صورت دلخواه استفاده می کنند؟
آیا ترکیبی از سنین و گروه های قومی که عموم جامعه را منعکس می کند وجود دارد؟

 
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: آرک دیلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8480.html