راهکارهای خلاقانه برای ذخیره سازی در خانه های کوچک

تحریریه معماری آرل
شهرهای متراکم به معنای زندگی در آپارتمان ها، استودیوها و یا خانه های کوچک است در واقع انسان امروزی هر روزه ناگزیر با فضاهایی که مبلمان و اقلام مورد نیاز به راحتی در آن جا نمی شوند سازگار می شود. این محدودیت ها برای ما معماران ، فرصت هایی را برای یادآوری هدف اصلی معماری و طراحی داخلی که ارائه راهکارهای دقیق برای مشکلات خاص است ایجاد می کند، طراحی خلاقانه براساس محدودیت فضا و به حداکثر رساندن فضا و عملکرد موثر از دل محدودیت ها !
اگر در فضاهای کوچک زندگی می کنید و با این چالش روبرو هستید یا به عنوان معمار قصد بهتر کردن شرایطی را دارید با آرل در ادامه با ایده های الهام بخش برای افزودن فضا با برخی از راه حل های ذخیره سازی موثر در فضاهای کوچک همراه باشید....
فضاهای ذخیره سازی را با مبلمان ضروری ترکیب کنید!
یک استراتژی خوب می تواند این باشد که فضاهای ذخیره سازی را با قطعا ضروری مبلمان برای هر اتاق ادغام نمایید و از آنها برای انجام چندین کارکرد همزمان استفاده کنید!
زیر تخت خواب را به کمد اختصاص دهید!
تختخواب در اتاق خواب بسیار مهم است و ما نمی توانیم (و نباید) اندازه استاندارد آن را کاهش دهیم. در یک اتاق کوچک فضای آزاد موجود در زیر تختخواب - عموماً کم استفاده و تمیز کردن آن دشوار است این مورد می تواند به ما کمک کند از اضافه کردن مبلمان جدید که مانع عبور یا جلوگیری از فضای اضافی در اتاق باشد جلوگیری کنیم. اگر از ارتفاع سقف لازم برخوردار باشید ، می توانید تختخواب را بالا ببرید تا علاوه بر کشوها و قفسه ها با ظرفیت ذخیره سازی زیاد یا رگالی مخصوص چوب لباسی را در خود جای دهد.

برای دکوراسیونی با سبک غیر رسمی تر می توان پایه تختخواب را با کشوها یا قفسه هایی باز طراحی کرد و اشیاء را در معرض دید قرار داد و آنها را در تصویر کلی فضا ادغام نمود، کشوها حتی می توانند متحرک باشند و از سیستم های بازشو به صورت های کشویی ، تاشو ، قابل جابجایی یا لولایی استفاده کنند.


از فضاهای باقی مانده غیر منتظره استفاده کنید و از ساختار  اصلی ساختمان بهره گیرید!
فراموش نکنید تمام فضا ارزش استفاده دارد ، خواه گوشه ای ناخوشایند بین دو کابینت آشپزخانه ، فضای باقی مانده در داخل کشوها ، عرض دیوارها یا ساختار پله باشد. با خلاقیت کافی ، همه چیز می تواند به یک فضای مفید برای ذخیره سازی تبدیل شود.

ظرفیت کشوها را چندبرابر کنید!
بیشتر اوقات از ظرفیت کامل فضای داخلی کشوها استفاده نمی شود. اگر هر کشو را با دقت و مطابق با اندازه گیری دقیق اشیاء و وسایل که در داخل آن ذخیره می شود طراحی کنید ، می توانید همه چیز را به روشی بهتر و کارآمدتر چیدمان نمایید.

علاوه بر این ، تعدادی از کشو های مخفی ، تقسیم کننده های فضا و سایر فناوری ها در بازار وجود دارد که امکان استفاده ی بهتر از مناطق مختلف را فراهم می کنند. به عنوان مثال ، سینی های کج یا چرخشی به شما امکان می دهد از گوشه های مبلمان نیز استفاده کنید.

پله های چند منظوره ایجاد کنید!
پله ها برای تبدیل به کتابخانه یا انبارهای کوچک می توانند مفید باشند. محل استقرار آنهاباعث می شود مکان های مناسبی برای ذخیره اشیاء خانگی بزرگ در استفاده مکرر باشد. به این ترتیب ، قسمت زیرین آن می تواند به عنوان کشو عمل نموده ، یا فضای زیر آنها می تواند به عنوان قفسه های دسترسی جانبی مورد استفاده قرار گیرد.


ضخامت دیوارها فضای مرده نیستند!
اگر چند سانتی متر اضافی به عرض دیوارهای پروژه های خود بیفزاییم ، می توانیم فضای ذخیره سازی ارزشمندی به دست آوریم و اجازه دهیم ساختار یک ساختمان یک عملکرد ثانویه داشته باشد. عمق دیوارها چه به صورت پنهان یا باز می تواند  اقلام زیادی را در خود جای دهد!

در برخی از پروژه های نوسازی ، دیوارها برای گسترش فضا و اجازه عبور نور طبیعی از بین می روند. در این موارد ، از تیرها و ستونهای در معرض دید نیز می توان برای عملکرد به عنوان قفسه استفاده کرد.

سقف های بلند به خصوص در خانه های کوچک یا آپارتمان ها می توانند بسیار مفید باشند و مکان های ذخیره سازی زیادی در سطوحی با ارتفاع بالاتر ایجاد کنند که می تواند در کمک به آزادسازی فضای زندگی بسیار مؤثر باشد.

در ادامه با تصاویری الهام بخش و خلاقانه در ایجاد راهکارهای ذخیره سازی برای دکوراسیون فضاهای کوچک همراه باشید...
               
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: Archdaily


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8476.html