یک شنونده عالی باشید! ترفندی برای معماران موفق!

تحریریه معماری آرل
یکی از مهمترین ویژگی های معماران که بسیار نادیده گرفته می شود توانایی گوش کردن است. معتقدم که یک معمار خوب ابتدا باید یک شنونده عالی باشد. در حرفه معماری گوش کردن، به رشد کار تیمی کمک می کند ، طراحی قوی تری ایجاد می کند و در آخر باعث رضایت کارفرما می شود که هدف اصلی معماران است.

 گوش دادن برای کار تیمی

در کارهای گروهی و تیمی که معمولا پروسه هر پروژه معماری جزئی جدایی ناپذیر از آن می باشد توانایی گوش کردن صحیح با ایجاد هم افزایی شرایطی را برای گفتگوی آزاد ایجاد می کند. موثرترین روش برای اثبات این نظریه، در نظر گرفتن گزینه های دیگر است پرسیدن این سوال که اصلا آیا کار تیمی می تواند بدون گوش دادن وجود داشته باشد؟ در واقع مشارکت، مفهومی است که با انتقال ایده ها از طریق بیان و شنیدن صورت می گیرد پس اگر یک معمار توانایی درست بیان کردن یا درست شنیدن نداشته باشد در انتقال ایده یا درک آن دچار مشکل شده و در کار تیمی به کیفیت پروژه اختلال وارد می کند.

 گوش دادن برای طراحی

بهترین طراحی هنگامی اتفاق می افتد که معماران همه محدودیت ها را درک کنند و برای درک محدودیت ها باید به کارفرما خوب گوش دهند باید به همکاران خود گوش کنند همچنین باید به دیدگاه درونی خود نیز گوش فرا دهند زیرا فقط در این صورت بهترین طراحی ظاهر می شود.
در واقع می توان گفت معمار با توانایی شنیدن، نیازهای ضروری کارفرما و مرز بین کار فردی و تیمی را برای رسیدن به این مهم می یابد.

 گوش دادن برای کارفرمایان

بیشتر کارفرمایان هیچ علاقه ای به طراحی های حرفه ای و معمارانه یا جوایز چشمگیر معمار ندارند. اصلی ترین چیزی که مشتریان در یک معمار به دنبال آن هستند ، کسی است که  به نیاز هایش گوش داده و پاسخگو باشد کارفرما به دنبال یافتن اطمینانی است که معمار بهترین منافع و اهدافش را در اولویت قرار می دهد و این موارد تنها زمانی که معمار توانایی شنیدن نیازهای کارفرما را داشته باشد به حقیقت می پیوندد.

گوش دادن برای کسب و کار حرفه ای

در واقع معمار با توانایی شنیدن در کار های تیمی و طراحی متناسب با نیاز های کارفرما می تواند کارفرمایان را راضی نگه دارد که این موضوع کلید اصلی برای کسب و کار های موفق می باشد.
توانایی شنیدن  علاوه بر معماران از اصلی ترین مهارت ها حتی برای مدیران می باشد با راهکارهایی ساده می توانید مانند یک مدیر موفق گوش دهید ! در ادامه با 5 قدم ساده اما کاربردی با آرل همراه باشید....

1. توجه ناخودآگاه خود را به گوینده یا افراد دیگر دهید به جای تمرکز بر حرف خود که در آینده قصد دارید در جواب بیان کنید یا موضوعات حاشیه ای اطراف و یا  توجه به منافع خود توجه کامل به گوینده داشته باشید! این مرحله اول است که بدون آن همه مراحل غیر ممکن است .
2. شفاف سازی: شنونده خوب سؤالات درست می پرسد. به عنوان مثال: "استیو ، شما از من خواستید تا ساعت 4 بعد از ظهر نقشه ها را چاپ کنم. از آنجا که جلسه ما ساعت 4:30 است ، آیا چاپ آن در  ساعت 3:30 برای شما مناسب است؟ "یا" خانم کارفرما ، شما گفتید که از این کاشی متنفر هستید. چه چیزی را دوست نداشتید رنگ یا طرح آن؟ »پرسیدن سبب شفاف سازی می شود و ضمن اینکه نشان میدهد به خواسته گوینده توجه میکنید خیلی واضح موضوعات بین شما در راستای رسیدن به کیفیت بهتر مطرح می گردد.
3. یادداشت برداری کنید: این موضوع برای معماران بسیار مهم است. بیشتر معماران بر روی چندین پروژه ، مهلت های مقرر ، جلسات و کارفرمایان کار خواهند کرد. مغز ما اگرچه ظرفیت زیادی دارد اما ممکن است مسائلی را فراموش کنیم پس یادداشت کردن کمک و راهنمای خوبی خواهد بود می توانید از تقویم، دفترچه یا iPad استفاده کنید این راهکار بسیار مفید به گوینده نشان میدهد که نکته های گفته شده توسط او برای شما ارزشمند است و قطعا برای خود شخص نیز کارایی خوبی خواهد داشت.
4. خلاصه برداری : قبل از پایان جلسه یا بحث ، به طور خلاصه نکات کلیدی گفتگو را خلاصه کنید. به عنوان مثال: "تا جایی که صحبت کردیم باید لابی را  بزرگتر در نظر بگیریم ، اندازه سالن بدنسازی را  کاهش دهیم و یک حمام دیگر را اضافه کنیم؟" این خلاصه و جمع بندی به گوینده اطمینان خواهد داد که همه حرف های او را درست شنیده اید همچنین دوباره صحت نکات مطرح شده را بررسی می کنید.
5- پیگیری : پیگیری می تواند اشکال مختلفی داشته باشد در بعضی مواقع، پیگیری لیست اقدامات سبب می شود علاوه بر انجام کارها به گوینده این احساس القا شود که شما به حر ف های او گوش کردید و در عمل نیز پیگیر هستید.

اگر نگران این موضوع هستید که این توانایی در وجود شما نیست باید بدانید گوش کردن یک مهارت اکتسابی است و مانند هر مهارت دیگری، به تمرین نیاز دارد
و
هر معمار فارغ از ویژگی های شخصیتی می تواند این توانایی را در خود ارتقاء دهد
پس تا دیر نشده شروع کنید....
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: buildingsarecool


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8459.html