فراخوان پنجمین سالانه هنرهای شهری تهران "بهارستان 99"

تحریریه معماری آرل
امسال نیز همراه با مشارکت هنرمندان تجسمی و طراحان خلاق، به پیشواز بهار می رویم. پنجمین سالانه هنر شهری تهران«بهارستان» فرصتی است برای خلق آثار متنوع شهری و برپایی جشنواره هنری که لباس زیبا، رنگین و خلاق بر اندام پایتخت بنشانیم در این فراخوان از هنرمندان محترم دعوت شده تا با ارائه طرح و پیشنهادات خود در این رویداد هنری شرکت نموده و سهمی در اهدای زیبایی به شهروندان و مسافران نوروزی ایفا کنند.

رویکرد محوری :

توجه به ارزش های ملی ، روایت ها ی تاریخی ، الگوهای طبیعت ، نماد و نشانه های هنر و فرهنگ ایران زمین .

هدف:

- برپایی جشن نوروزی هنرهای زیبا ، برای خوش آمدگویی بهار به شهروندان تهرانی و مهمانان پایتخت .

- بهره گیری از فرهنگ ، هنر و آئین های ایرانی _اسلامی در تناسب با فضاهای شهری .

- بسترسازی برای حضور فعال و با نشاط هنرمندان و تعامل آنها با مردم .

بخش های بهارستان 99

1- عناصر حجمی محیطی و آذین بندی خلاق ( طراحی و چیدمان تاثیرگذاربر فضای شهری ).

o آرایش درختان مختلف شهر همانند یک اثر هنری زیبا .

o آرایش فضای شهری ( طراحی یک فضای آراسته و کامل ، همانند یک جایگاه پذیرایی و بانشاط) .

o احجام موقت (طراحی مجموعه عناصر و پیکره های معنادار و روایت گونه برای نصب در فضاهای خاص) .

o تزئین میدان ( هنرمندان می توانند برای 22 میدان مهم ، به عنوان یک نقطه عطف شهری ایده پردازی کنند) .

2- دیوارهای کوچک شهر من (بازپیرایی ونقاشی دیوارها در فضاهای محلی)

3- تخم مرغ های نوروزی (طراحی و رنگ پردازی احجام تخم مرغی با ایده های جدید هنری در دو بخش حرفه ای و دانشجویی)

شورای انتخاب آثار و داوری بهارستان (به ترتیب الفبا):

عباس افتخاری/ مهدی رنگچی/ سعید روانبخش/ سید محمود شعیبی/ حبیب اله صادقی / کامبیز صبری / کیانوش غریب پور/ محمدرضا فیروزه ای /محسن ناصریان 

عناصر حجمی محیطی و آذین بندی خلاق و نوگرا :

(ایده پردازی و اجرای آثار هنر شهری که یک فضا و میدان یا محیط شهری را تحت تاثیر قراردهد).

استفاده از سواد بصری گرایش های مختلف برای خلق آثار بین رشته ای، با تاکید بر سرمایه تصویری هنر ایرانی، خط فارسی، عناصر ملی، الگوهای معماری و طراحی شهری، سازه های خلاق و گسترده رنگی، همراه با آمیزه ای از تجربه جهانی در زمینه های مختلف هنر شهری. هنرمندان می توانند از باورها و نمودهای آئینی و فعالیت های مردمی الهام گرفته و با خلاقیت هنری، معنای تازه ای بدان ببخشند و الگوی جدیدی از حضور و مشارکت در عرصه عمومی شهر فراهم گردد . استفاده از امکانات و تجهیزات مختلف مبلمان و عناصر محیطی همراه با رنگهای مناسب مورد تایید است. در هر منطقه یک میدان مهم درنظر گرفته شده است.

خیابان، میدان، جداره، دیوارها ، پیاده راه شهری ، کف گذرگاه، برخی فضاهای سبز، نقاط ویژه بزرگراه، رمپ و لوپ ها، پل عابر پیاده ، سطل زباله، کافوهای مخابراتی، پست های برق و ... محل های مورد نظر برای این بخش است . لازم است هنرمند اثر جانمایی شده و موقعیت محل پیشنهادی را همراه با طرح خود ارائه نماید.

لیست میادین شاخص مناطق 22 گانه تهران:

منطقه نام میدان منطقه نام میدان
منطقه   1 تجریش منطقه   12 امام خمینی
منطقه   2 صنعت منطقه   13 فلکه اول نیرو هوایی
منطقه   3 ونک منطقه   14 آیت الله سعیدی
منطقه   4 رسالت منطقه   15 بسیج
منطقه   5 فلکه دوم صادقیه منطقه   16 بهشت
منطقه   6 ولیعصر منطقه   17 بهاران
منطقه   7 سپاه منطقه   18 معلم
منطقه   8 نبوت منطقه   19 ماهان
منطقه   9 آزادی منطقه   20 نماز
منطقه   10 جمهوری منطقه   21 کمال الملک
منطقه   11 راه آهن منطقه   22 المپیک

دیوارهای کوچک شهر من : درون محله پر از دیوارهای کوچکی است که بوم های طبیعی برای خلق دیوار نگاره های صمیمی با مردم و عابران پیاده به شمار می رود. بهارستان فرصتی فراهم می آورد که با استفاده از ظرفیت و توانمندی هنرمندان ساکن محله و تاکید بر زمینه های فرهنگی، دیوارهای کوچک شهر تهران را بر اساس شکل و ماهیت طبیعی، بدون کمترین دستکاری در ساختار موجود، به محل روایت های زیبا از زندگی تبدیل، و هنر دیوارنگاری را در مویرگ های شهر جاری کند. در این بخش علاوه بر رویکرد گذشته و بهره مندی از دیوارهای مختلف با حفظ ساختار، امکان طراحی دیواره با رویکرد حرفه ای نقاشی نیز فراهم است.

همه دیوارهایی که به طور عرفی مصداق نام «دیوار کوچک » باشند،دیوارهای بین 40 تا 70 متر مربع ، می تواند محل اجرای آثار هنرمند باشد. هنرمندان ، دیوارهای محله های مختلف را انتخاب نمایند که از دیده شوندگی و مخاطب پذیری بالایی برخوردار باشد . هنرمند باید دیوار مورد نظر خود را شناسایی ، عکاسی و پیشنهاد کند و اثر خود را بر آن ، جانمایی کند و طراحی آثار با کمترین دستکاری و با توجه به ویژگی طبیعی وضع موجود پیش بینی گردد.

به هر طرح منتخب این بخش مبلغ 30،000،000 ریال ورودیه تعلق گرفته و سایر هزینه ها بر اساس نظر شورای هنری و تعرفه مصوب سازمان محاسبه و پرداخت می گردد.

تخم مرغ های نوروزی: حجم های دوست داشتنی و خاطره انگیز که چندبار شهر را به سفره های رنگین نوروزی تبدیل کرده اند همواره در بهارستان شادی و طراوت به شهر هدیه می کنند. هنرمندان علاوه بر بازسازی سنتهای فرهنگی، از یک حجم معمولی به عنوان فرصتی برای خلق آثار درخشان هنری استفاده می کنند. تخم مرغ ها در ارتفاع 150و با قطر 100 سانتی متر در اختیار هنرمندان قرار می گیرد. طرح و ایده ها می تواند با تکنیک ها و رنگ های مختلف، همراه با ملحقات حجمی پیشنهاد شود. مبلغ هدیه ورودیه تخم مرغ ها در بخش حرفه ای 25 میلیون ریال و در بخش دانشجویی15 میلیون ریال است. بخش دانشجویی مختص دانشجویان هنری در مقطع تحصیلی دانشگاهی کارشناسی و ارشد است. تعیین محل کارگاه تخم مرغ ها و پشتیبانی اجرایی بر عهده سازمان زیباسازی و تهیه ابزار و مواد بر عهده هنرمند است.

چه هنرمندانی می توانند در بهارستان 99 شرکت کنند؟ همه هنرمندان با گرایش های مختلف هنرهای تجسمی، نقاشان، مجسمه سازان، طراحان گرافیک، هنرمندان تصویرگر، معمار و طراحان صنعتی، هنرمندان فعال در هنرهای محیطی و غیره می توانند در بهارستان 99 شرکت کنند.

 برای مشاهده اطلاعات کاملتر به لینک منبع مراجعه بفرمایید.

تحریریه معماری آرل
منبع: zibasazi



لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8433.html