طراحی داخلی و دکوراسیون منزل برای بيماران مبتلا به بيش فعالی

تحریریه معماری آرل
اختلال بيش فعالی (ADHD)  اختلالی است كه در آن پر تحركی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی افراد مبتلا به آن شديد تر از افراد ديگر است. ويژگی های عمده اين اختلال شامل تحرك و فعاليت بيش از حد، تكانشگری و مشكل در توجه و تمركز است.
لذا درمان به موقع اين بيماران در بهبود سطح زندگيشان بسيار مهم ودارو درمانی و حمايت های خانوادگی و تحصيلی در بهبود عملكرد آنها موثر است ضمن اینکه پژوهش ها نشان داده فضای زندگی و دکوراسیون نیز می تواند در بهبود این اختلال کمک کننده باشد برای اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای طراحی داخلی و دکوراسیون برای افراد مبتلا به بيش فعالی در ادامه با آرل همراه باشید.....

برای بیماران مبتلا به این اختلال بهتر است در دکوراسیون رنگ ديوارها و سقف يكسان انتخاب شود و برای انتخاب رنگ اجزای مختلف و شکل دهنده دکوراسیون بهتر است رنگهای ملايم و آرامش بخش مانند آبی ،كرم و یا خاكستری انتخاب شوند و پرده ها و مبلمان منزل نیز دارای تضاد کم و در هماهنگی با تناژ رنگ های ملایم باشد. برای مثال روتختی- فرش-پرده را همرنگ در نظر بگیرید و از تنوع بصری بپرهیزید.

در دکوراسیون اتاق خواب کودک  و یا به منظور بزرگسالان، فضای کار و یا خانه بهتر است وسايل تزيينی و اضافی جمع آوری شود تا از حواس پرتی جلوگیری شود همچنین وسایل کاربردی با  تعداد محدود تمرکز را برای انجام کارها در این افراد افزایش می دهد برای مثال در اتاق کودکان ADHD بهتر است تعداد اسباب بازی های محدودتر اما به دلخواه کودک را در اختیار او و در دکور قرار داد.
فراموش نکنید در طول روز بهتر است پرده ها كنار زده شوند و در شب از لامپهای رنگ سفيد استفاده شود نور پردازی در فضای منزل بایستی طوری طراحی شوند كه نورهای زننده حذف ولی بطور كافی فضای منزل نورانی باشد.
برای بهبود شرایط بهتر است حتما اتاقی اختصاصی به این افراد تعلق گیرد تا شرایط محیطی و متناسب با آن ها در دکوراسیون لحاظ گردد ضمن اینکه برای مثال در اتاق کودک اگر یک اتاق به دو کودک تعلق داشته باشد می تواند برای کودک ADHD آسایش و تمرکز حواس کمتری را در بر داشته باشد.
قرار دادن تلویزیون و ميز كامپيوتر و در کل وسایل الکترونیک  به ویژه در اتاق كودك انتخابی نامناسب است و حتی ممکن است بر خواب اثر منفی داشته باشد. نکته دیگر سنجش دمای اتاق و قرار دادن درجه حرارت اتاق بين 20 تا 23 باست زیرا گرمای زياد باعث احساس كلافگی در اين بيماران می شود.
نظم و پرهیز از شلوغی از موارد اصلی و در اولویت برای بهبود ADHD محسوب می شود ایجاد فضای آرامش بخش از نظر بصری و وسایل طبقه بندی شده می تواند مشکلات کمتری برای این گروه ایجاد کند و استرس های ناشی از شلوغی را بکاهد.

همچنین علاوه بر نظم اجزای دکوراسیون بهتر است در دکوراسیون صفحه ای برای یادداشت لیست وظایف و کارهای پیش رو قرار گیرد که تا به طور واضح با دیدن این صفحه یا تخته سیاه کارها با تمرکز بیشتری انجام شود.

بر اساس علم پزشكی و روانشناسی كاهش محركهای فرعی محيطی در افزايش تمركز و توجه بيماران امری موثر است اثرات رنگها و یا نورهای طبيعی می توانند بر عملكرد و متابوليسم مغزی اثر مهمی داشته وباعث افزايش يادگيری و تنظيم خواب گردند.
نتايج مطالعات و پژوهش های حاصل از بررسی دکوراسیون فضا بر افراد بیش فعال نشان می دهد تغييرفضای داخلی محل زندگی آن ها بر اساس توصيه های روانشناسی و معماری در بهبود و كنترل علايم بيماری بسيار موثر است ومی تواند باعث افزايش تعاملات اجتماعی و بهبود عملكرد در آن ها گردد.

تحریریه معماری آرل
منبع: برگرفته از مقاله تاثير طراحي داخلی منزل بر عملكرد بيماران ADHD

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8368.html