اصول طراحی و دکوراسیون داخلی فضاهای اداری و دفاتر کار

تحریریه معماری آرل

رویکرد و سبک زندگی در دنیای مدرن امروزی، همچنین تغییرات جهانی سبب تبدیل جوامع صنعتی به جوامع خدماتی گشته و با سرعت بالای پیشرفت، مکان های اداری به عنوان خانه دوم افراد و علاوه بر فعالیت های شغلی به مکانی برای تعاملات، ﺗﺒﺎدل اطلاعات و ﮐﺎر ﮔﺮوﻫﯽ خلاقانه ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.
اما در میان ﻫﺰاران دفتر کار و فضای اداری در ﺗﻬﺮان و ﯾﺎ ﺷﻬﺮﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﭼﻨﺪ درﺻﺪ از اﯾﻦ دفاتر اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻻزم را از ﺟﻬﺖ ﻃﺮاﺣﯽ داﺧﻠﯽ دارا ﻣﯽ ﺑﺎﺷند؟ یا تا چه حد طراحان با اﻟﮕﻮﺑﺮداری از ﻣﻌﻤﺎری اﯾﺮاﻧﯽ ﻧﻘﺼﺎﻧﻬﺎی ﻃﺮاﺣﯽ را رﻓﻊ و ﮔﺎﻣﯽ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻣﻄﺒﻮع ﺗﺮ ﺷﺪن ﻓﻀﺎ ﺑﺮداﺷﺘﻪ اﻧﺪ ؟
الگوی معماری ایرانی با به کارگیری ﮔﯿﺎه، آب، ﻫﻮا و ﻧﻮر که ﭼﻬﺎر ﻋﻨﺼﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﻬم ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮی ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی ،رواﻧشناختی و ﻣﺎدی اﻧﺴﺎن ﺑﺎﺷﻨﺪ، همچنین این عناصر در دکوراسیون اداری نیز می توانند به خوبی نقش ایفا کنند و کیفیت فضا را افزایش دهند.
فضای کاری دارای کیفیت ﺳﺒﺐ ﻫﻮﯾﺖ ﺑﺨﺸﯽ، راﻧﺪﻣﺎن بالاتر ، ارتقاء انگیزه برای ﮐﺎرﻣﻨﺪان، ﮐﺎﻫﺶ ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎ و ﻏﯿﺒﺖﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﮐﺎر و ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﭘﺮوﺳﻪی ﮐﺎر و تعاملات می گردد که در واقع هدف طراحی داخلی فضاهای اداری نیز رسیدن به چنین فضای کاری است که سبب ارتقا فعالیت های کاری در کنار شادی و آرامش گردد به همین دلیل است که دفتر کار شرکت گوگل که در ﻓﻬﺮﺳﺖ بهترین شرکت ها برای کار می باشد دارای سرسره، سالن موسیقی ﭘﯿﺎﻧﻮ، فضایی ﻣﻤﻠﻮ از ﺗﻮپ ﻫﺎی ورزﺷﯽ و دوﭼﺮﺧﻪ ، رﺧﺘﮑﻦ، ﻟﺒﺎﺳﺸﻮﯾﯽ و ﺧﺸﮏ ﮐﻦ، محل ﺑﺎزﯾﻬﺎی وﯾﺪﺋﻮﯾﯽ و کافه رستوران و حوزه های دارای حریم شخصی می باشد در واقع این شرکت معتقد است کارمندان می توانند 20 درﺻﺪ زﻣﺎن ﮐﺎری ﺧﻮد را ﺑﻪ فعالیت هایی اﺧﺘﺼﺎص دﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻋﻼﻗﻪ دارﻧﺪ و در طراحی داخلی و معماری فضای کار این حوزه ها را گنجانده و به آن ها توجه نموده اند!

ارﺗﺒـﺎط ﻣﯿـﺎن بیرون و درون ساختمان، ﻣﺒﻠﻤـﺎن و چیدمان متناسب، ﻧـﻮر کافی، اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ و گیاهان، ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ ﻃـﺮح و رﻧـﮓ، ﺗﻨـﻮع ﻓﻀـﺎﯾﯽ ، اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﯾﺮی، ﺧﻠﻖ ﻓﻀﺎی ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ و اسـﺘﺮاﺣﺖ و ﺑـﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی اﯾـﺪه ﮐﺎرﮐﻨﺎن از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﮑﺎﺗﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ اﻣﺮوزه در ﺑﺴﯿﺎری از ﻃﺮحﻫﺎی داﺧﻠﯽ ﻣﻮﻓﻖ در ﻓﻀﺎﻫﺎی اداری ﺑـﻪ ﭼﺸـﻢ ﻣـﯽﺧـﻮرد، در ادامه با آرل همراه باشید.....

گفت و گوی درون و بیرون و اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ

در ساختمان فضای داخلی، جنبی و خارجی، به وسیله عناصر اصلی هر فضا از یکدیگر، جدا می شوند. انسان هم به فضای بیرون و هم به فضای درون و هم به امکان حرکت بیناین دو فضا نیازمند است در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺴﺘﺮ ﻗﺮارﮔﯿﺮی ﻃﺮح صحیح ﺑﺎﺷﺪ می تواند ﻓﺮاﺧﻮاندن ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﺮون ﺑـﻪ درون در ﻃﺮاﺣﯽ داﺧﻠﯽ اﻣﺮی ﻣﻄﻠﻮب ﺟﻬﺖ ﻃﺮاﺣﯽ دﻓﺘﺮ ﮐﺎر محسوب شود.

ﻧﻮر مناسب

در فضاهای اداری فعالیت های کاری در ﻃﻮل روز اﻧﺠﺎم ﻣﯽﮔﯿﺮد بنابراین روﺷـﻨﺎﯾﯽ ﻣﺼـﻨﻮﻋﯽ ﺟﻨﺒـﻪ ﻣﮑﻤﻞ در کنار نور طبیعی را دارد در حوزه های ﮐﺎری ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ ﭘﻨﺠﺮه، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﭘﻨﺠﺮه رو ﺑﻪ ﺟﻨﻮب، ﻏﺮب ﯾﺎ ﺷﺮق ﺑﺎﺷﺪ، اﺟﺘﻨﺎب از ﺧﯿﺮﮔﯽ ﭼﺸـﻢ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از اﻧـﻮاع وﺳـﺎﯾﻞ به منظور ﺷﮑﺴﺖ ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻧﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ دارای اهمیت می باشد همچنین بایستی توجه کنید ﻣﯿﺰﻫﺎی ﮐﺎر ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻮر ﻃﺒﯿﻌﯽ ﭘﻨﺠﺮه ﻫـﺎ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷـﻮﻧﺪ همچنین بهتر است نور غیرمستقیم به عنوان نور های مکمل در فضا به کار رود.

رنگ و طرح ﺑﻨﺪی مناسب

اﺳﺘﻔﺎده از رﻧﮓﻫﺎ و ﺑﺎﻓﺖﻫﺎی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﻀﺎ ی اداری، ﻧﯿﺰ ﮐﻤﮏ ﺷﺎﯾﺎﻧﯽ در ﺟﻬﺖ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻓﻀﺎ ی ﻣﻄﻠﻮب ﮐﺎری ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﺳﺘﻔﺎده از رﻧﮓ زرد به دلیل تحریک فعالیت های ذهنی و ﮐﺮم- نسکافه ای ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺧﺎﺻﯿﺖ اﻧﺮژی ﺑﺨﺸﯽ در ﻓﻀﺎﻫﺎی اداری ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد همچنین در واقع رنگ های گرم به بالا رفتن سطح انرژی کمک کرده و از کسالت کارمندان جلوگیری می کند و رنگ های سرد سبب کاهش فشار و استرس ناشی از کار می گردد. رنگ قرمز نیز به عنوان یک کاتالیزور انرژی ذهنی محسوب می شود از قرمز برای برجسته کردن مهم ترین عناصر طراحی میتواند کمک گرفت.

ﺗﻨﻮع ﻓﻀﺎﯾﯽ و بصری دکوراسیون اداری

در ﻃﺮاﺣﯽ داﺧﻠﯽ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت ﯾﮏ ﻓﻀﺎ ی اداری دو راه ﭘﯿﺶ رو ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ : ﻫﻤﮕﻮﻧﯽ ﻓﻀﺎ و ﺗﻨﻮع ﻓﻀﺎﯾﯽ.
ﻫﻤﮕﻮﻧﯽ ﻓﻀﺎ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﻌﻤﺎری داﺧﻠﯽ ﻫﺮ ﯾﮏ از اﯾﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ دارای ﺿﺮب آﻫﻨﮕﯽ ﯾﮑﺴﺎن ﺑﺎﺷﺪ و از ﻗﺎﻋﺪه ی ﯾﮑﺴﺎﻧﯽ ﭘﯿﺮوی ﮐﻨﺪ، اﻣﺎ ﺗﻨﻮع ﻓﻀﺎﯾﯽ ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺑﺨﺶ ﻫﺎ از ﻧﻈﺮ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺳﺒﮏ ﻃﺮاﺣﯽ، رﻧﮓ، ﻧﻮر و ﻣﺒﻠﻤﺎن دارای ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺎﺷﺪ. اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻨﻮع ﻓﻀﺎﯾﯽ در دﻓﺎﺗﺮ ﮐﻮﭼﮏ ﺷﺎﯾﺪ ﺳﺒﺐ آﺷﻔﺘﮕﯽ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺷﻮد اﻣﺎ در ادارات ﺑﺰرگ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﻣﻄﻠﻮب ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽآﯾﺪ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻓﻀﺎﯾﯽ و ﮐﺎﻫﺶ اﺣﺴﺎس ﯾﮑﻨﻮاﺧﺘﯽﻓﻀﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد.

ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮ ی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪ از ﻣﺒﻠﻤﺎن و چیدمان مناسب براساس نیاز و نوع شرکت

ﻣﺒﻠﻤﺎن ﻋﺎﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻋﯿﻦ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺑﺴﯿﺎری از ﻧﯿﺎزﻫﺎ در ﻣﺤﯿﻂ اداری ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺟﻬﺖ ﺧﻠﻖ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺟﺪﯾﺪ و تفکیک حوزه ها باشد همچنین بسته به ارگونومیک بودن سلامت جسمی را افزایش دهد.

همه ما در طی یک روزکاری در دفترکار، در جاهای مختلف می نشینیم ما به دنبال تمرکز، گفتگو ، شرکت در جلسات و مذاکره در مورد ایده های جدید هستیم به همین دلیل علاوه بر پیکربندی فضا، راحتی در کلیه فعالیت ها برای کارآیی بهتر و انجام موثر کار بسیار مهم است و سازماندهی های متفاوت بسته نوع تعاملات و شخصی یا گروهی بودن برای ارتقاء کیفیت کار با چیدمان موثر مبلمان وجود دارد که برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

انواع دکوراسیون داخلی و سازماندهی فضایی در دفاتر اداری کارآمد

ﺧﻠﻖ ﻓﻀﺎی ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ و اﺳﺘﺮاﺣﺖ و اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﯾﺮی

طراحی ﻣﮑﺎنﻫﺎﯾﯽ چندمنظوره در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﮑﺎنﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺮا ی ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﺸﺨﺺ و ﻣﺤﺪودی ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﻧﺪ ﺣﻖ اﻧﺘﺨﺎبﻫﺎی ﺑﯿﺸﺘﺮ ی را ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮان می دهد، همچنین افزودن ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺳـﺮﮔﺮم ﮐﻨﻨﺪه در ﻃﺮاﺣﯽ داﺧﻠﯽ ﻓﻀﺎﻫﺎی اداری میزان خلاقیت را افزایش و راندمان کاری را ارتقا می دهند.

ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی اﯾﺪه ی ﮐﺎرﮐﻨﺎن در ﻃﺮاﺣﯽ

تعامل با کارکنان و بازتاب ایده ها و علایق آنها در طراحی داخلی اداری می تواند برای افراد دلبستگی بیشتر و احساسی شبیه به خانه ایجاد کند و هویت منحصر به فردی از هر فرد را در طراحی منعکس نماید که این از مواردی است که می تواند بسیار موثر و از ایده های خلاقانه طراحی داخلی در فضاهای اداری باشد.


گروه معماران آرل با سال ها تجربه در زمینه طراحی و اجرای ساختمان های اداری و دفاتر کار برای مشاغل مختلف و برندها و سازمان های معتبر با توجه به معیارهای زیبایی شناختی و عملکردی برای افزایش کیفیت کار کارمندان و بهروری بالاتر میتواند راهنمایی مطمئن برای براورد نیاز های مختص به دفتر کار شما باشد برای تماس با  مهندسین مشاور مجموعه آرل و مشاوره با متخصصین این حوزه از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید....
شماره تماس : 02122901905

تحریریه معماری آرل
نویسنده: غزاله عزالدین
منبع : گردواری شده توسط تیم تحریریه آرل


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8354.html