معرفی کتاب معماری : بدون سایت ، 1001 فرم ساختمانی

تحریریه معماری آرل
از آن جا که کالبد بنا، به عنوان ظرفی که فضاهای مختلف را در برگرفته؛  اولین عنصری است که بر مخاطب تأثیر می گذارد و می تواند در جذب کاربر و القای حس مثبت به وی نقش مؤثری داشته باشد؛ مطالعه و پژوهش در باب فرم ساختمان ضرورت دارد.
نحوه سازماندهی فضایی ، نظام حرکتی ، چگونگی تعامل بنا با محیط ، ساز و کار کالبد در هماهنگی با کارکرد ساختمان و... از جمله مسائلی است که طراحی فرم بنا پاسخگوی آن است.
آن چه امروزه در روند رو به رشد صنعت ساختمان کمتر دیده می شود نوعی آزاداندیشی و  نمایاندن انواعی از فضاها در پوشش فرم های منحصر به فرد است. به بیان دیگر نوعی همسان سازی و یکنواختی در کالبد ساختمان ها رخنه کرده و هر بنا فارغ از پتانسیل ها ، ویژگی ها و رویکردهای پروژه تعریف می شود. در این صورت آن چه بر جای می ماند ساختمان هایی سایه افکنده بر زمین و افراشته در آسمان است ؛ که بدون در نظر گرفتن استعداد پروژه برپا شده اند.

فرانسوا بلنیسک بر این باور است که معماران برای دستیابی به تنوع فرمیک بایستی فرم را نقطه آغازی در فرایند طراحی بدانند و ذهن خود را از محدودیت های سایت ، برنامه و بودجه آزاد کنند ؛ تا بتوانند به نتیجه ای مملوء از فرم های متنوع دست یابند. 

بلنیسک که خود معماری فرانسوی است و حرفه ی خود را در ژاپن دنبال می کند ؛ در کتابی با عنوان « بدون سایت 1001 فرم ساختمانی» ، مجموعه ای از انواع فرم ها را گردآوری کرده است .
کتاب بدون سایت ، 1001 فرم ساختمانی مجموعه ای است با پایان باز که بدون مقیاس و ترتیب ، فراروی معمارانی قرار گرفته که با نگاه متفاوت به فرم آن را نه محصول نهایی بلکه نقطه آغاز فرایند طراحی می دانند.
روند کتاب بر اساس ارائه تصویری ایده های متنوع با واژگان اندک شکل گرفته است. در انتها نویسنده موضوعی را با عنوان آزمون مقیاس مطرح می سازد. این آزمون ، فرم پیشنهادی  را به مرحله ی اجرای آن نزدیکتر می کند. بدین ترتیب یکی از فرم های ساخته ذهن طراح در سایت مشخص قرار می گیرد. کتاب با به تصویر کشیدن پتانسیل های این فرم ها برای تبدیل شدن به تناسبات واقعی این نکته را گوشزد می کند که : تطبیق فرم ایده آل با شرایط واقعی ، نتیجه ای به همراه دارد که مختص به بستر پروژه است و با نهایت به کارگیری نقاط قوت محیط ، به طرز هنرمندانه ای پروژه را در سایت معین شخصی سازی می کند.

مشخصات فنی:
نام کتاب: بدون سایت ، 1001 فرم ساختمانی
نوشتۀ : فرانسوا بلنیسک
ترجمۀ: پویان روحی ، شانای ظهرابی
ناشر: کتابکده کسری
نوبت چاپ: اول ، زمستان 1394
تعداد صفحه: 114
موضوع: معماری – ترکیب – تناسب – فرم پردازی

تحریریه معماری آرل
نگارنده: منیژه قاضیا

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8347.html