ترندهای 2019 در معماری و طراحی بیوفیلیک

 تحریریه معماری آرل
ایده طراحی بیوفیلیک از جایی آغاز شد که شناخت نسبت به سیر تکاملی جسم و فکر انسان و ارتباط آن با جهان حسی و گرانبها بالا رفت، چیزی که ادامه آن برای سلامتی مردم، بهره‌وری، احساسات، رشد فکری و ذهنی و حتی سلامتی روحی انسان‌ها به نقطه بحرانی رسید و حیاتی شد.  به بیان ساده تر ، طراحی بیوفیلیک به معنای عشق به طبیعت است. این اصطلاح در ابتدا توسط روانشناس Edward O. Wilsonدر سال 1984 ابداع شد. وی این احتمال را مطرح كرد كه روابط عمیق انسان با سایر اشکال زندگی و طبیعت ارتباط داشته و به طور كلی ریشه در زیست شناسی  و طبیعت وجودی ما دارد طراحی بیوفیلیک در واقع جاذبه ها و احساسات مثبتی است که انسان نسبت به ارگانیسم ها ، گونه ها ، زیستگاه ها ، فرایندها و اشیاء موجود در محیط طبیعی خود دارند.

امروزه طراحی بیوفیلیک آخرین تحول جنبش معماری سبز 30 سال گذشته و تلاشی است برای از بین بردن شکافی که بین معماری مدرن امروزی و نیاز انسان‌ها به برقراری ارتباط با جهان طبیعی به وجود آمده است.  برخی از مهم‌ترین مواردی را که طراحی بیوفیلیک بر آن‌ها تأثیر مثبت دارد عبارت است از:
سلامت جسمی و روحی
افزایش خلاقیت، توجه و یادگیری در کودکان
رضایت از محیط اطراف
بهره‌وری و خلاقیت در کار، رضایت شغلی
مناسبات همسایگی و تعامل و رفت‌وآمد در شهرها.
ایجاد آرامش و آسودگی خیال و کاهش استرس
قدردانی و درک ارزش و اهمیت طبیعت
در ادامه با آرل با 6 روند برتر در طراحی بیوفیلیک برای سال 2019 همراه باشید....

گیاهان و دیوارهای سبز:

فضای سبز قلب جنبش طراحی بیوفیلیک است که بیشترین تأثیر را از نظر ارتقاء بهره وری ، بهزیستی و راهکارهای طراحی اکولوژیکی دارد. گزینه های شامل دیوارهای سبز مصنوعی، طبیعی و همچنین گیاهان مختلف به این دسته تعلق دارند.

آب:

آب بر ذهن و بدن انسان  بسیار تاثیرگزار است و مداخلات طراحی که آب را به فضاها اضافه می کند ، مزایای سلامتی زیادی را در بر دارد ، از جمله آنها کاهش فشار خون ، ضربان قلب و ترمیم حافظه را می توان نام برد .تحقیقات تجربی نشان داده است که وجود آب باعث افزایش احساس آرامش می شود و یک اولویت مهم محسوب می شود.

چوب:

چوب متریالی است که بیشترین استفاده را در طراحی بیوفیلیک دارا است از معیارهای زیبایی شناسی ساده گرفته تا کاربرد معماری در مقیاس بزرگ را پوشش داده و بخشی اصلی از جنبش بیوفیلیک است. ترکیب چوب مناسب می تواند یک تناژ طبیعی زنده و آرام بخش ایجاد کند.

کفپوش:

ویژگی های طراحی بیوفیلیک برای کفپوش فضاها به نحوی منحصر به فرد  با متریال های طبیعی مانند سنگ طبیعی و چوب  پوشش داده شده است  که هدف اصلی ایجاد بافتهای طبیعی برای کف وایجاد خصوصیات متمایز به کار رفته در کف محیطهای طبیعی مانند کف جنگل ، علفزار یا کنار رودخانه است.

نور طبیعی:

نور مناسب از پنجره ها تا نورگیرها و طراحی سقف گرفته تا تاسیسات روشنایی برای طراحان داخلی و معماران الزامی است. از نقطه نظر طراحی بیوفیلیک تمرکز بر استفاده از نور طبیعی در صورت وجود و تقلید از نور و استفاده از نور به صورت غیر طبیعی و با تقلید از الگوی نور طبیعی در صورت نیاز می باشد.

تناژهای موجود در طبیعت:

اگرچه که حضور طبیعت واقعی به مراتب بهتر از مزایای فیزیولوژیکی و روانی طراحی بیوفیلیک است اما تقلید از عناصر طبیعی در طراحی ها  مانند اضافه کردن نقاشی های طبیعی و همچنین استفاده از الگوهای بیومورفیک درک فضایی را در شرایطی بهبود می بخشد استفاده از تناژهای رنگی و عناصر یادآور طبیعت نیز از دیگر ترندهای طراحی بیوفیلیک در معماری می باشد.


 تحریریه معماری آرل
منبع: zensadesign

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8319.html