کتاب معماری : عناصر طراحی بصری معماری منظر / محمد احمدی نژاد

تحریریه معماری آرل
طراحی محیط پیرامون ساختمان ها به منظور دست یافتن به نتیجه ای چشم نواز ، از لحاظ پیوستگی با محیط و خلق منظر شهری مطلوب ، از جمله مسائلی است که امروزه در فرایند طراحی دنبال می شود. سامان دهی کالبد محیط و عرصه های طبیعی موضوعی است که شاید بتوان گفت در مقایسه با دوره های گذشته مورد تأکید بیشتری واقع شده است.

به دنبال افزایش جمعیت و گسترش شهرها ، ساختمان ها نیز رشد چشمگیری داشتند ؛ به طوری که کالبد شهری را دستخوش تحولات عدیده ای ساختند. از این رو توجه به همسازی بنا با محیط و دستیابی به محیطی یکپارچه که به مثابه ی زمینه ، بنا را چون نقش دربرگرفته ؛ موجب گردهمایی متخصصان در حوزه ی معماری منظر و مطالعات گسترده در این حیطه شده است.
کتاب «عناصر طراحی بصری معماری منظر» که در آرل معرفی می شود را می توان جزو کتبی دانست که نویسنده سعی در معرفی طراحی بصری به صورت نسبتاً مستقل داشته است و می تواند فراروی معماران منظر قرار گیرد. این کتاب نوشته ی سیمون بل عضو ارشد هیئت پژوهشگری دانشکده مطالعات محیطی در کالج هنر ادینبورگ انگلستان است. او به عنوان معمار منظر کمیته ی جنگلبانی فرصت یافت تا منظر را در مقیاس وسیع ببیند و میزان عملی بودن اصول منظر را در اجرا بسنجد.

به باور بل مطرح کردن اصول طراحی بصری به شیوه ای منطقی و سازمان یافته حائز اهمیت است؛ گرچه این اصول برای معماران، معماران منظر و طراحان شهری چندان جدید نیست اما کاربرد آنها در محیط های دست ساز بشر و مناظر شهری به دلیل وسعت در مقیاس اهمیت فراوانی دارد.
به طور کلی کتاب عناصر طراحی بصری معماری منظر به درک ساختار بصری جهان پیرامون ما می پردازد. از این رو می توان گفت موضوع اصلی آن مربوط به زیبایی شناسی بصری است. مفهومی که شناخت هر چه بیشتر آن ، ما را در ادراک بهتر محیط پیرامون یاری می دهد.

مشخصات فنی:

نام کتاب: عناصر طراحی بصری معماری منظر
نوشتۀ : سیمون بل
ترجمۀ: محمد احمدی نژاد
ناشر: نشر خاک
نوبت چاپ: سوم، پاییز 94
تعداد صفحه: 185
موضوع: طراحی بصری – منظر- فضای سبز


تحریریه معماری آرل


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8312.html