نوسازی ساختمان شانگهای با راه پله ی مجسمه ای توسط ArchUnits و تبدیل آن به دفتر اداری


تحریریه معماری آرل
یک دفتر معماری جوان به نام Archunits مستقر در شانگهای، اخیراً مرمت و بازسازی داخلی و خارجی یک ساختمان اداری را در نزدیکی معبد جینگای شانگهای به پایان رسانده است. ساختمان اصلی، که در سال 1990 ساخته شده و مملو از اتاق های کوچک و شلوغ اداری است، به یک سبک جدید از ترکیبی اداری از باز بودن، ارتباط و به اشتراک گذاری تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با این طرح در ادامه با آرل همراه باشید...

تبدیل ساختمان اصلی با محفظه های محکم و فضای مجزای اداری آن به یک فضای داخلی مدرن و پلان باز مناسب برای برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری، یک شاهکار معمولی نیست. این پروژه همچنین با یک نمای برجسته برای خودنمایی همراه است، و این بخش از معماری اداری را به یک مکان جدید برای این منطقه تبدیل کرده است.
پاسخ معماران به این طراحی این بود که نشانه های خود را از سازه اصلی (و به ویژه دیواری بزرگ) - بلندترین نقطه ساختمان، که آن را حفظ کرده بودند و به عنوان خلاصه ای مجازی برای کل پروژه استفاده می کردند، بگیرند. این ساختمان که اکنون در میان منحنی های ضخیم و دیوارهای سفید موج دار پیچیده شده است، باعث حضور چشمگیر و در عین حال دوستانه در این خیابان می شود.
معماران به دلیل محدودیت های اکید و سخت گیرانه ی نوسازی در منطقه تاریخی، ساختار اصلی و ارتفاع اصلی ساختمان را دست نخورده نگه داشته اند. این ساختمان در منطقه کنفسیون قبلی شانگهای واقع شده است و اگرچه خود یک ساختمان تاریخی نیست، اما توسط انبوهی از درختان و خانه های سنتی احاطه شده است. یک دیوار بتونی بلند که رو به جاده Huashan قرار دارد بلندترین نقطه ساختمان اصلی است و به عنوان نمادی از این بنا در نظر گرفته شده است. دیوار بلند نگه داشته شده است، و تبدیل به نقطه شروع طراحی می شود.
 
با شروع از دیوار بلند، Archunits روابط مورفولوژیکی نما با برخی از سطوح خمیده را در مکانهای کلیدی تغییر داده است، بنابراین می تواند مرز اصلی سفت و سخت ساختمان را کاهش داده و درک بصری کل ساختمان را ملایم کند. این امر باعث می شود ساختمان در نواحی تاریخی اطرافش حضور ملایم تری داشته باشد.
یک راه پله مجسمه ای در آتریوم اصلی ورودی در بین تمام طبقات گسترده شده است و از طریق سطوح شیشه ای بزرگ خود را از خیابان نمایان می کند. در عین حال، از طریق فضای باز خود به سیرکولاسیون هوا و نور در فضای داخلی، کمک می کند. ضمن افزودن یک سطح شفاف و یک عنصر جهت گیری برای کاربران، یک قطعه هنری و ابزار راه یابی می باشد.
نما دارای یک دیوار جامد کامل است که معماران آن را دست نخورده نگه داشته اند. آنها صفحات عمودی را در طرفین قرار داده اند، که مانند سایه بان های غربی عمل می کنند تا محیطی با نور کمتر را برای فضای اداری فراهم کنند. شکاف شفاف منحنی بین دیوار و این سطح، مطابق با آتریوم داخلی ایجاد می شود، تا نور خورشید و سایه های درختان را به داخل فضا به ارمغان آورد. نفوذپذیری نما در کنار خانه های اطراف آن، باعث کم حجم تر شدن ساختمان می شود.



برای نوسازی داخلی، معماران عمدتا عناصر موجود و غیر ضروری را حذف کردند. آنها استفاده خود از متریال هایی که بر كیفیت فضایی آتریوم چهار طبقه تاکید می کنند، محدود کردند. فضای آتریوم نیز بازتابی از نمای بیرونی است و یک همبستگی داخلی و خارجی صمیمی ایجاد می کند. این مرکز فضایی کوچک اما واقعی است، جایی که افراد، نور خورشید، هوا و ارتباطات از نزدیک در تعامل با یکدیگر هستند. به عنوان ویژگی اصلی ساختمان، آتریوم، میزبان راه پله ای است که به عنوان یک تاسیسات فضایی در وسط این فضا عمل می کند. این راه پله جدید رقصان شناور از کف تا کف، باعث ایجاد یک تصویر آتریوم منحصربه فرد میشود، افراد بیشتری را برای استفاده از آتریوم و ترغیب به گردش و ارتباط از طریق فضاها جذب می کند.
 
 




اطلاعات پروژه:
کارفرما: hao capital
معمار: Archunits
تیم طراحی: shuojiong zhang، chenhao ni، lin lu، siyu zheng
مکان: جاده هوشان، منطقه جینگ هره ، شانگهای ، چین
مساحت: 2800 متر مربع
زمان اتمام: 2019
 

 

تحریریه معماری آرل
منبع: wallpaper


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8282.html