نما | نماهای جایگزین که با تغییرات پایدار و شهری روبرو هستند.

تحریریه معماری آرل
در حالی که شما نباید از روی جلد یک کتاب آن را قضاوت کنید، در معماری، یک نما اغلب یک ساختمان و جاه طلبی های آن را تعریف می کند. همانطور که این فرصتی برای بیان معماران است آن ها بیشتر در مورد چگونگی عملکرد نما فکر می کنند - از کمک به بازده انرژی، تا شخصیت یک خیابان در دنیای جهانی سازی. از نماهای انعطاف پذیر گرفته تا سیستم های کرکره هوشمند، استفاده های غیر منتظره از متریال ها و تطبیق تکنیک های سنتی، این ساختمان ها اخیراً با نماهای جایگزین و تخیلی خود توجه ما را به خود جلب کرده اند و به نمای خیابان پایدارتری کمک می کنند.

نمای چوب پنبه ای

چوب پنبه که اغلب در کف پوش ها دیده می شود، اما به ندرت در دیوارهای بیرونی قابل مشاهده است، به یک متریال نمای جالب تبدیل شده است - خانه ای با پوشش چوب پنبه ای که به تازگی ساخته شده، آن را جزو نامزدهای معتبر Stirling Prize سال 2019 قرار داده است. برای این خانه مرتفع با سقف شیبدار در آلمان، طراحی شده توسط Rundzwei Architekten، معماران چوب پنبه را در پاسخ به درخواست کارفرما به عنوان یک متریال  جاذب آکوستیک انتخاب کردند. انتخاب آنها پس از سفری به پرتغال (مرکز تولید چوب پنبه)، تأیید شد. خصوصیات پایدار آن نقش مهمی ایفا کرده است - پانل های نمای خانه از زباله های چوب پنبه گرانول ساخته شده است، محصول جانبی از فرایند تولید چوب پنبه برای درب بطری است. علاوه بر سبک بودن و حمل و نقل آسان، رزین های طبیعی که در طی فرآیند فیوزینگ آزاد می شوند، یک پوشش طبیعی با دوام را برای چوب پنبه ایجاد می کنند و باعث می شوند بدون افزودنی های مصنوعی در برابر آب و هوا و کپک زدگی مقاوم باشند. خواص عایقی بالای چوب پنبه با فیبر چوبی و متریال های عایق سلولزی افزایش یافته است - معماران از چسب های شیمیایی و فوم ساختمانی اجتناب می کنند.
عکاسی: Gui Rebelo
 


نمای سبز

Pattern House کاری از MM ++ Architects واقع در شهر هوشی مین یک نمونه کلاسیک از یک "خانه لوله ای" معمولی برای مسکن درون-شهری جنوب شرقی آسیای جنوبی است – خانه ای بلند در زمین کوچک بین ساختمان ها. در حالی که این خانه ها به طور یقین از نظر فضا کارامد هستند، فضای زیادی برای تنفس در فضای باز، تهویه طبیعی و نور آفتاب برای ساکنان باقی نمی گذارند. معماران MM ++  تصمیم گرفتند از این نما به عنوان یک فضای اضافی استفاده کنند، و از داخل آن برای کاشت درختان بامبو استفاده کنند. شاخه های بامبو سبز با پر کردن پنجره ها با فضای سبز، فیلتر هوا به داخل فضا و ایجاد حریم خصوصی به روشی منحصر به فرد ، فضای داخلی را تغییر می دهند. با الهام از معماری مدرن ویتنامی، MM ++ نیز تجربه ای با استفاده از الگوهای آجری و بلوکهای سیمانی سبک را امتحان کرد.
عکاسی: هیرویوکی اوکی
 

 

نمای متحرک

این نمای پویا نه تنها از لحاظ بصری به موقعیت مرکزی لیسبون کمک می کند، بلکه به ساکنان داخلی خود حریم شخصی می دهد، سایه بانی خورشیدی و بافر آکوستیک از خیابان های پر سروصدای اطراف است.  Edificio Lisbon Wood که طراحی شده توسط Plano Humano Arquitectos میباشد، یک نمای ساخته شده از چوب ترمو اصلاح شده با سیستم اتوماتیک کرکره ای است که همگی برای افزایش بازده انرژی ساختمان طراحی شده است. این نما که به عنوان پوسته به ساختمان موجود اضافه شده است، قبلاً یک دفتر گردشگری بوده که به کاربری مسکونی با 15 آپارتمان و دو مغازه بازسازی شده است، به نیازهای جدید برای حریم خصوصی ساکنان جدید خود پاسخ می دهد. این نما همچنین زندگی ساکنان آن را بازتاب می دهد – باز شدن رو به طلوع خورشید، بسته شدن برای سایه اندازی در طول روز و تعدیل تجربه داخلی از نور هنگام غروب خورشید.
عکاسی: João Morgado

نمای خیابان اصلی

معماران PHASE3 با چالش افزودن یک ساختمان خرده فروشی و مسکونی به خیابان اصلی Putney در لندن با نمایی بی انتها که به نرمی با سطح خیابان موجود هم تراز می شود، مواجه شدند. با ترکیب مرجع های کلاسیک و آرت دکو با مرزی امروزی، معماران این طرح را به عنوان سیر تکاملی سطح بومی خیابان اصلی می بینند. حجم های در هم تنیده ساختمان، اشکال ساختار قبلی را که جایگزین آن شده است و نیز تداوم نماهای همجوار ایجاد شده از طریق گوشه های خمیده بتن پیش ساخته را منعکس می کند. عکاسی: naaro



دریافتی نو از یک نمای سنتی

یک تکنیک نمای سنتی چینی که طی صدها سال توسعه یافته است با استفاده از متریال جدید توسط وزارت معماری در این هتل با نام پناهگاه کوچک در چین تجدید می شود. معماران توفال های چوبی (که از آنها به طور سنتی استفاده میشده) را به کار گرفتند و آنها را با ورق های پلی كربنات هم اندازه ترکیب کردند، مانند فلس های ماهی لایه بندی شده اند و یک سطح ضد آب را خلق کردند. قطعات کوچک توفال چوبی که همه از الوارهای باقی مانده، برش خورده اند و ورق های پلی کربنات با توجه به ورق های سایز موجود بازار برای جلوگیری از هدر رفت طراحی شده اند. در قسمت جلوی ساختمان، ترکیبی از توفال های چوبی و ورق های پلی کربنات شفاف جلوه ای محو ایجاد می کند و نما نور و بازتاب هایی که از محل رودخانه است تسخیر می کند.

نمای آجری

The Interlock کاری از معماران Bureau de Change، یک نمای تجربی را به تصویر می کشد که تناسبات معماری تراس دار Fitzrovia قرن نوزدهم را منعکس می کند، اما در عین حال رویکردی تازه در استفاده از آجر مطرح می کند. با همکاری Forterra متخصص ساخت آجر، معماران مجموعه ای از ‘44 بلوک رُسی دِفرمه و ظاهراً ناپایدار را ایجاد کردند، که آنها را به صورت یک ترکیب ارگانیک طراحی کردند که با یک پوشش موجی در برابر لعاب و تورم بین طبقات مقایسه می کنند. در مرکز لندن، سهم ساخت ساختمانی متناسب با خیابان موجود بسیار بالا است، تا ساختمانی که چیزی خلاقانه و مدرن نسبت به مکان خود به همراه آورد. این ساختمان که در بیش از پنج طبقه ساخته شده است، یک خانه شهری است که در نوع شناسی آن کاملاً مشخص و ظریف است و به آرامی با کاربری تجاری و مسکونی خود ارتباط برقرار می کند.
عکاسی: گیلبرت مک کاراگر



تحریریه معماری آرل
منبع: wallpaper


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8280.html