کتاب : الفبای سازه برای نو معماری آموزان / امیر بال افشان

تحریریه معماری آرل
دستیابی به درکی صحیح از رفتار سازه برای دانشجویان معماری خصوصاً در سالهای آغازین ورود به این رشته چندان ممکن نیست. از آنجا که هماهنگی سازه با طرح معماری ، آفرینش طرح متناسب با عملکرد را به دنبال دارد ؛ پرداختن به آن حائز اهمیت است. در تخصص هایی نظیر مهندسی معماری ، مهندسی سازه ،  طراحی صنعتی ، مهندسی مکانیک و تمام زمینه هایی که به نوعی با طراحی احجام سروکار دارند به دلیل درآمیختن طراحی فرم و محاسبات سازه ، کسب دانش سازه ای ضروری است.

کتاب « الفبای سازه برای نومعماری آموزان »  یادداشت های سازه ای تونی هانت است که ضمن ساده گویی به ارائه موضوعاتی مانند ایستایی و تعادل سازه ها می پردازد. پرهیز تعمدی و آگاهانه از پرداختن به روش های پیشرفته ریاضیات برای تفهیم مطلب یکی از مزیت های مهم این کتاب است.
پروفسور هانت که خود یک مهندس و طراح با تجربه سازه است، قویاً باور دارد که در طراحی سازه ، انتخاب سیستم مناسب بر اساس حس و تجربه طراح ، پردازش ایده اولیه و سازگار نمودن ساختار و فرم برای هدف اصلی طرح ، بر محاسبات ریاضی مقدم اند. از این رو دست یافتن به بینشی عمیق نسبت به قوانین فیزیک و مکانیک و اصول ایستایی و تعادل ساختار اشیاء اعم از طبیعی و مصنوع ، ورای محاسبات ریاضی است که هر چه با زبانی ساده تر بیان شود فهم آن از سوی مخاطب آسانتر صورت می گیرد. به عبارت دیگر، طراحی سازه ها در واقع آمیزه ای از هنر و دانش است که برای دستیابی به بهترین راه حل ، مفهوم بر محاسبات تقدم دارد.

هدف یادداشت های سازه ای به گفته ی پروفسور هانت ، توضیح دادن در مورد سازه ی اجسام با ساده ترین دیاگرام ها و عبارات ممکن و نیز نشان دادن این واقعیت است که همه ی چیز هایی که می بینید ، لمس می کنید، در آن زندگی می کنید و یا استفاده می کنید ، سازه ای دارند که توسط نیروهای طبیعی تحت تأثیر قرار گرفته اند و بر اساس فرم و مصالح خود به این نیروها عکس العمل نشان می دهند.

سخن آخر: کتاب« الفبای سازه برای نومعماری آموزان» ، رفتار سازه در اجسام گوناگون از قبیل یک پل ، یک جعبه ی بسته بندی ، مبلمان ، ساختمان ها و ... را شرح داده و تمام عناصر سازه ای با فرم های ساده و مرکب را با رویکرد توصیفی معرفی و بررسی کرده است. گرچه جزئیات طراحی سازه در این کتاب مورد بحث نیست اما به سبب رویکرد متفاوت آن در تبیین مفاهیم پایه و ایجاد نگرش نو می تواند برای دانشجویان آغازی مؤثر در کسب دانش سازه باشد و در ادامه با مطالعه سایر منابع تکامل یابد.

مشخصات کتاب :
عنوان کتاب: الفبای سازه برای نو معماری آموزان ( یادداشت های سازه ای تونی هانت)
نویسنده: پروفسور تونی هانت
ترجمه: امیر بال افشان ، یاسر پرسنده خیال
ناشر: نشر خاک
موضوع: سازه – تجزیه و تحلیل
تعداد صفحه: 110
نوبت چاپ: اول – 1390
نگارنده: منیژه قاضیا

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8278.html