10 راه حل برای دیوارهای تطبیقی برای معماری منعطف تر | بخش دوم

تحریریه معماری آرل
اصطلاح " انعطاف پذیری" در طیف گسترده ای از موضوعات به کار رفته است. تعریف علمی آن در واقع توانایی یک ماده یا شیء برای بازیابی شکل خود پس از تحمل برخی آسیب ها است. به عبارت دیگر، این اصطلاح کاملاً متفاوت از مقاومت است، زیرا به قابلیت تطبیق و بهبود مربوط می شود. ما 10 متریال و راه حل سازنده را انتخاب کرده ایم که تحت مفهوم انعطاف پذیری در معماری و ساخت و ساز به کار برده می شوند. قابل تامل است که آیا این راه حلها روزی به جریان اصلی معماری تبدیل خواهند شد یا صرفاً به عنوان نوآوری های گاه به گاه مورد استفاده هستند. برای آشنایی با این متریال ها در ادامه با آرل همراه باشید...

6. هندسه پاسخگو
چند سال پیش، معماران IAAC  (مؤسسه معماری پیشرفته کاتالونیا) "هندسه ترجمه شده" را خلق کردند ، یک مدل پاسخگو متشکل از یک طرح موزاییکی مثلثی با استفاده از پلیمرهای (حافظه شکل SMP) ، به متریال اجازه می دهد تا تغییر فازی از محرک های خارجی و کنترل شده داشته باشد، بنابراین، در صورت قرار گرفتن در معرض گرما ، می توانند به حالت نرم و انعطاف پذیر برسند.

7. دو وجهی
این سیستم مبتنی بر یک رویکرد نوآورانه نسبت به اصول حرارتی دیوارهای Trombe است که به منظور جلوگیری از اضافه بار سازه ای در ساختمانها، تقریباً پنج برابر سبک تر از دیوارهای سنتی Trombe است. Double Face (دو رو) از رفتار پویای متریال در حال تغییر فاز PCM)) و همچنین ظاهر آن بهره می برد. این عناصر شفاف هستند؛ قرار است در جلوی نمای تمام شیشه ای واقع شوند، جایی که بیشترین تأثیر گرما از خارج رخ می دهد؛ و می توانند به گزینه های مختلف طراحی برای ساختمان های جدید و همچنین ساخت و ساز مجدد ساختمان های موجود تبدیل شوند. به علاوه، این سیستم تطبیقی به منظور افزایش مزایای حرارتی استفاده می شود. قراردادن توده حرارتی در معرض تابش خورشید زمستان (افزایش گرمای منفعل) و محافظت از آن در مقابل تابش تابستان (خنک کننده غیرفعال) و بنابراین به عنوان یک بافر حرارتی عمل می کند. در زمستان، سمت PCM با قسمت بیرونی روبرو می شود و در طول روز توسط آفتاب کم زمستان از نظر حرارتی شارژ می شود. در طول شب، با چرخش حول فضای داخلی، گرمای انباشته شده را آزاد می کند. در تابستان، در طول روز در ترکیب با سایه خارجی خورشید، گرمای حاصل از بارهای داخلی را ذخیره می کند و در طول شب با استفاده از تهویه ی شب، این گرما را به محیط بیرون منتقل می کند، بنابراین به عنوان صفحه خنک کننده عمل می کند.


8.  شیشه تطبیقی
بدون نیاز به پرده یا صفحه نمایش خورشیدی، این شیشه تطبیقی اجازه می دهد تا جذب خورشید کنترل شود حداکثر انتقال نور طبیعی را به طور خودکار به فضاهای داخلی انجام دهد و خصوصیات نوری و حرارتی آن را با توجه به شرایط متغیر در فضای باز، به عنوان مثال، تغییر رنگ شیشه، از روشن تا تیره، زمانی که تابش خورشید شدید است.

9. نمای جلبکی
نمای این پروژه که توسط معماران Splitterwerk وArup ساخته شده است شامل میکرو جلبک های تزئین شده در عناصر شیشه ای نما است که باعث تولید گرما برای عملیات ساختمان سازی و زیست-توده برای صنایع غذایی و دارویی می شوند. رشد سریع سلول های کوچک توسط نور مستقیم خورشید تسهیل می شوند و آب را گرم می کنند و این گرما توسط سیستم جمع آوری و برای استفاده در ساختمان ذخیره می شود. همچنین با رشد مداوم جلبک ها و در نتیجه پویا شدن، نمامی تواند تغییر رنگ دهد.


10. یک نما با قابلیت کاهش آلودگی
prosolve370e یک مدول معماری تزئینی است که می تواند وقتی در نزدیکی راه های ترافیکی یا نماهای در حال ساخت نصب شود، آلودگی هوا را در شهرها کاهش دهد. این متریال شامل دی اکسید تیتانیوم است که به طور موثری هوای مسموم را که رادیکالهای آزاد اسفنجی را آزاد می کند "پاک می کند" و می تواند آلاینده ها را از بین ببرد. تایل ها آلاینده های هوا را در هنگام نصب در نزدیکی ترافیک یا در شرایط بسیار آلوده خنثی می کنند. فرم های موج دار با الهام از فرکتال ها در طبیعت، سطح پوشش فعال را به حداکثر می رسانند تا نور، آشفتگی هوا و آلودگی منتشر کند.


تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8249.html