طراحی فروشگاه کتاب عرفان، لبخند را به شما هدیه می دهد!

تحریریه معماری آرل
در سال‌های اخیر میزان خشونت و افسردگی در جامعه‌ی ایران به نسبت سایر کشور‌های جهان بسیارافزایش پیدا کرده است. رویکرد ما برای طراحی فروشگاه کتاب عرفان، خلق روشی برای کم کردن این بار اندوه و غم از مردم بود. برای تحقق این مهم، یک بازی برای مجاب کردن افراد به لبخند زدن خلق کردیم.
از آنجا که ذات فروشگاه کتاب، فضایی ایستا است. برای خلق فضایی زنده و پویا، از نور و رنگ استفاده کردیم : دو عنصر به هم پیوسته و تاثیر گذار بر اتمسفر فضا که به عنوان غیر مادی ترین عنصر همواره در معماری وجود داشته است. علاوه برآن رنگ ها با تاثیرات روانشناسی محیطی خود، برآسایش اقلیمی ساکنان و ویژگیهای روانی و رفتاری افراد تاثیر میرگذارند.


مساحت 33 مترمربعی پروژه و خواست کارفرما که فضایی‌ربارحداکثررگنجایش برای قرارگیری و نمایش کتاب ها بود، ما را مجاب کردرکه از دیوارها صرفا استفاده عملکردی کنیم و تمامی سطح دیوارها را به قفسه های کتاب اختصاص دهیم.  از طرفی بودجه محدود پروژه و متراژ بنا، ما را به خلق فرمی ساده و هندسی (قابلیت اجرای راحت) و انتخاب مصالح ارزان سوق داد، برای مثال استفاده از متریال بازیافتی لوله پلیکا که جهت نگداری شیشه‌های رنگی و پوشاندن منبع نور در سقف ‌‌تعبیه شده است موقعیت قرار گیری این فروشگاه (طبقه‌ی دوم ساختمانی اداری-تجاری) که پیش‌تر دفتر تأسیساتی بود، به گونه ای است که تعامل مستقیم با عابران پیاده ندارد.

در حقیقت، سقف پروژه تنها وجهی بود که توسط عابر پیاده دیده و ادراک می شد. بنابراین در روند طراحی پروژه، سقف را به عنوان یک عنصر شاخص در فضای شهری مطرح کردیم و تصمیم گرفتیم که به جای ویترین شیشه ای مرسوم، از بازی نور و رنگ در سقف تصویری ماندگار در ذهن‌ عابرپیاده‌ بسازیم. 


سناریو فضایی این پروژه به این صورت است که در ابتدا، چهره و لبخند مراجعه‌کنندگان با استفاده از دوربین تعبیه شده در مقابل درب ورودی تشخیص داده شده و سپس نرم افزاری که منحصرا طراحی و برنامه نویسی شده به میزان لبنخد مراجعه کنندگان از صفر تا هفت رتبه داده و بر اساس نمره تخصیص داده شده، نور پردازی فضا را به ترتیب از طیف سرد تا گرم تنظیم‌ می کند.
پاداش ‌به لبخند مراجعه کنندگان؛ فضایی با نورپردازی گرم و حسی شاد است که مشوقی ‌است ‌برای شاد بودن و لبخند زدن بیشتر مراجعین.


زبانکده عرفان

محل اجرا : گیلان-رشت-بلوار گیلان-نبش خیابان 192
تاریخ شروع و اتمام پروژه: شهریور-مرداد1397
کارفرما: وحید دولتخواه
مجری : استودیو طراحی ری
گروه طراح: علیرضا محمدی
همکارطراح: شیوا نجفی 
عکاسی: استودیو دید          
نشانی: رشت-گلسار-بلوار دیلمان-خیابان آذراندامی-ساختمان سپیدار-واحد5 



تحریریه معماری آرل
منبع : گروه معماری ری

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8243.html