جایی که گرافیک به کمک معماران می آید !

تحریریه معماری آرل
طراحی گرافیک، هنر ارتباط بصری (ارتباط تصویری) است که با آمیزش تصویرها، واژه‌ها و ایده‌ها اطلاعات و یا پیامی اثربخش را به مخاطب می رساند. طراحی گرافیکی نقش مهمی در کلیه مراحل پروژه های معماری و توسعه املاک دارد. طراحی خوب به معماران کمک می کند تا مفاهیم خود را بهتر به هر جامعه هدفی نمایش دهند، به سرمایه گذاران کمک می کند تا پروژه های خود را به نحوی هوشمندانه تر  به بازار عرضه کنند همینطور به تیم های املاک و مستغلات کمک می کند تا سریعتر املاک خود را بفروشند.
جدول زمانی استاندارد برای یک پروژه معماری به سه مرحله اصلی تقسیم می شود:
کانسپت اولیه و طراحی          >>>>>         ساخت و  اجرا             >>>>>            تکمیل پروژه
 که در هر مرحله ، خدمات طراحی گرافیک می تواند به ارزش پروژه در زمانبندی مشخص بیافزاید پس در ادامه با آرل با نقش اصلی که طراحی گرافیک می تواند در طول یک پروژه معماری در هر مقطع زمانی ایفا کند همراه باشید....

نقش گرافیک در مرحله اول-کانسپت اولیه و طراحی  

قطعا برای هر معمار زمان های زیادی اتفاق افتاده که کانسپت طراحی یک پروژه معماری به جایی نرسیده و یا هرگز ساخته نشده این مشکل گاهی به دلیل عدم بیان درست و نشان دادن مفاهیم نقش بسته در ذهن معمار هنگام مواجهه با چالش ها یا روبرو شدن با کارفرما ، یک شهر یا توضیح درستی برای عموم بوده است برای حل این مشکل بیان تصویری و گرافیکی که می تواند به راحتی به تجسم ایده ها کمک کند ، بسیار مفید خواهد بود و معماران و طراحان را یاری می رساند تا کانسپت و داستان معمارانهنقش بسته در ذهنشان  به روشی روشن و آسان توسط مخاطبان درک شود.
در واقع  هدف طراحی گرافیک در پروژه معماری کمک به معمار است در حالی که معماران در حال تهیه نقشه های طراحی هستند ، اغلب مفهوم گسترده ای وجود دارد که می تواند به پیشبرد پروژه کمک کند. این موضوع ممکن است به صورت خطوطی شروع شود که به فرم سه بعدی تبدیل گردد یا ممکن است هر ایده ای باشد که نیاز به نمایش و توضیح دارد از جمله مهمترین موارد گرافیکی که در قسمت طراحی یک پروژه معماری  کاربرد دارد به شرح زیر است:

بیان استراتژی های طراحی:

گرافیک در این مرحله معماری به توسعه مطالعات استراتژیک اولیه، کاوش های برنامه های ارائه شده ، طراحی برندهای تجاری، نامگذاری ایده ها و نمایش نتایج حاصل از تحقیقات کلیدی و مناطق ایده آل برای بازاریابی کمک خواهد کرد.

 نمایش نمودارها:

 نمودارهای گرافیکی مفاهیم معماری و ایده های پیچیده معماری را به تصاویر ساده و قابل فهم تبدیل می کند این تصاویر باعث افزایش شفافیت در جلسات با کارفرمایان و یا تبدیل شدن به موضوعی قابل فهم تر برای عموم می شود. نقشه سایت، مطالعات و موارد دیگر نیز اگر به صورت نمودارهای گرافیکی در بیایند قطعا دارای جذابیت بیشتری از متن های ساده هستند.

 ارائه،شیت بندی و پرزنتیشن:

 ارائه یک طرح معماری سازمان یافته و مختصر برای معماران با یک روایت منسجم به هدایت مکالمه و ایجاد درک مناسب مخاطبان کمک می کند. گرافیک، ارائه های بصری قانع کننده ای را ایجاد می کند که همه چیز را از اعلان های مالی گرفته تا زمان بندی پروژه به نحوی واضح نمایش می دهد.

 نقش گرافیک در مرحله دوم -اجرا و ساخت و ساز  

آغاز پروسه ساخت پس از طراحی اغلب مهمترین مرحله برای نشان دادن پروژه به صورت گرافیکی است. اطلاع رسانی عمومی در مورد کارهایی که انجام می شود ، یا جلب توجه خریداران ، یا صرفاً مستند کردن فرایند برای اهداف تبلیغاتی، تقریباً همیشه نیاز جدی معماران به طراحی های گرافیکی جهت تصویر سازی ایده ها برای اجرا است.

هویت و برندینگ

 تبلیغات و برندسازی برای معماران، مشاوران املاک و مستغلات مطابق با معیارهای زیبایی شناسی در طول هرپروژه ممکن است به علائم بصری مشخص، آرم، یک پالت رنگی خاص، فونت سفارشی یا موارد دیگر نیاز داشته باشد که افزودن طراحی گرافیکی می تواند تاثیر اقدامات آینده و طرح اصلی در چشم ببیننده بیشتر جلوه گر کند.

 رندرینگ و تصویرسازی

رندرها و تصویرسازی سه بعدی به عنوان راهی ارزشمند برای درک فرم،  مقیاس و پالت رنگی قبل از اجرا می باشد که نه تنها برای معماران ابزاری برای طراحی بهتر بلکه راهی برای فهم و دیدن آینده پروژه برای کارفرمایان و مشتریان می باشد  انتخاب زاویه صحیح دوربین ، نورپردازی و ترکیب بندی مناسب امکان تفاسیر و تجسم  قدرتمندتری را امکان پذیر می سازد.

 تصویرسازی و دیاگرام

 تصویرهای گرافیکی برای ارائه های معماری، تصویرهای یک پروژه معماری را به صورت ساده تر به تصویر می کشند که اغلب به بیننده این امکان را می دهند که بدون حواس پرتی ، روی ویژگیهای خاص متمرکز شود در واقع طرح های ساده  مفاهیم را بهتر انتقال می دهند.

تلفیق نقشه ها و اینفوگرافیک ها

 ارائه گرافیکی نقشه ها و اطلاعات پروژه راهی برای درک بهتر فضا هستند مفاهیم را به زیبایی منتقل و نقشه های معماری را با ساده سازی  و تاکید بر ویژگی های اصلی و تفکیک حوزه ها ، قابل درک و خوانا تر نمایش می دهند.

وبسایت اینترنتی و رسانه های اجتماعی

یک وب سایت با اطلاعات گرافیکی جذاب و خلاقانه راهی برای ارائه اطلاعات کلی در مورد یک پروژه با رعایت معیارهای زیبایی شناسی  به کارفرمایان و به حداکثر رساندن سئو محسوب می شود همینطور رسانه های اجتماعی به تعامل و گسترش مخاطبان و ارتباطات با مخاطبین خاص  با ایجاد محتوای تصویری و مورد نیاز کاربران کمک کرده و به نوعی روشی تبلیغاتی برای  نمایش عملکرد معماران و یا توضیح پروژه ها  برای خریداران، سرمایه گذاران و معماران دیگر می باشد.


نقش گرافیک در مرحله سوم - تکمیل پروژه

پس از اتمام یک پروژه ، هنوز گرافیک می تواند راه هایی را برای معمار ها باز نماید و به کمک آنها بیاید معماران می توانند طرح هایی را ایجاد کنند که معماری و طراحی فضا را تکمیل کند یا عملکرد فضایی را بهبود بخشد:

چاپ کاتالوگ ها و بروشورها

طراحی گرافیکی و چاپ شده به صورت کاتالوگ برای معماران ابزاری برای تبلیغات و ارائه اطلاعات جامع در قالب یک مجموعه کوچک می باشد این اطلاعات چاپی می تواند با گرافیک مناسب اطلاعات را به نحوی مختصر اما جامع به افراد  انتقال دهد.

انیمیشن  و گرافیک های ویدئویی

ویدیو و انیمیشن ها شامل پلانهای طبقات، تفاسیر، نمودارها با طراحی گرافیک های ویدئویی تعاملی و متحرک در یک محیط دیجیتال می تواند امکانات را بیشتر نمایش دهد و کاربر را بیش از قرارگیری در موقعیت های ایستا درگیر نماید همچنین سبب میشود تا مخاطب راحت تر بتواند خود را در موقعیت طرح معماری قرار دهد و خود را در فضا احساس کند.

نشانه و المان های گرافیکی

برای پیمایش در فضای داخلی و خارجی در پروژه های معماری پس از تکمیل ساخت و ساز ، علایم و نشانه های گرافیکی می تواند در نحوه حرکت و تعامل با یک فضا، بازدید کنندگان را راهنمایی کند برای مثال المان های گرافیکی به کار رفته  برای مسیریابی و یافتن مسیرهای مورد نظر که به کاربران کمک می کند در زمان کمتر و بدون سردرگمی مسیر را ادامه و به حوزه مورد نظر دسترسی یابند.

 برای نتیجه گیری می توان گفت  طراحی گرافیکی در تمامی مراحل پروژه های معماری می تواند عاملی شتاب دهنده و کمکی چشمگیر برای معماران باشد به نحوی که هدف و ایده های اصلی خود را بیشتر نمایش داده و تمامی وجوه و جنبه های لازم یک پروژه را بهتر و واضح تر به تصویر بکشند ضمن اینکه سبب ارتقاء تعاملات با کاربر، خریدار و حتی  واضح سازی ایده برای ساخت در مرحله اجرا  شود.
در واقع می توان گفت طراحی گرافیکی  و آشنایی با نرم افزارهای کاربردی در این زمینه امری بسیار ضروری برای هر معمار محسوب می شود اگر از دسته معمارانی هستید که در این زمینه مهارت دارید قطعا می توانید این مهارت را گسترش و در همه جنبه های کاری از آن استفاده کنید و در صورت نیاز از متخصصین این حوزه برای تکمیل این فرایند استفاده کنید و اگر نه می توانید برای بهبود پروژه هایتان از یک گرافیست حرفه ای کمک بگیرید و هیچگاه در طول کار حرفه ای طراحی گرافیک و ابعاد زیبایی شناسی  را ندیده نگیرید !

تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: theupstudio

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8226.html