معرفی کتاب چگونه معمار شویم / یاسمین شریف

تحریریه معماری آرل
یکی از چالش هایی که امروزه جامعه ی معماران خصوصاً فارغ التحصیلان با آن مواجه هستند؛ دستیابی به موقعیت مطلوب در حوزه ی کسب و کار و به کارگیری دانش خود در رفع نیاز های بازار هدف است. آنچه رسیدن به موفقیت شغلی را برای معماران جوان دشوار می کند فاصله ای است که بین محتوای آموزشی در دانشگاه و نیاز بازار به چشم می خورد. لذا کسب مهارت های لازم در بازار کار معماری میتواند با مرتفع سازی این خلاء ، راهگشای معمارانی باشد که هوشمندانه در پی پیشرفت و تجربه های نو هستند.
کتاب چگونه معمار شویم در هزارتوی قوانین و ضروریات موجود به شما کمک می کند توانایی ها و استعداد های خود را شکوفا نموده و یک برنامه ی شغلی مبتکرانه و بدیع را پایه گذاری کنید.
محتوای کتاب چگونه معمار شویم در قالب 8 بخش تدوین شده که در آرل، فصول منتخب جهت آشنایی بیشتر، ارائه شده است.

فصل اول: یک برنامه شغلی فوق العاده

در این فصل توصیه ی نویسنده در گام اول تهیه ی یک دفترچه ی طراحی است که به باور وی این دفترچه می تواند خط سیری از آنچه دیده اید ، اندیشیده اید و یا از نگاه خود مهم یافته اید را چون گنجینه ای گرد هم آورد.
در ادامه پیشنهاد می شود علایق خود را شناسایی کنید و آن ها را در راستای رسیدن به اهداف خود به کار گیرید. فرقی نمی کند که در ابتدای راه تحصیل معماری هستید یا از این رشته فارغ التحصیل شده اید. در فرایند کنترل و برنامه ریزی کاری خود ، ارزیابی و تحلیل تحصیلات یک گام بسیار مهم می باشد.

فصل دوم: طراحی برنامه کاری

اندیشه ی متفاوت راهی است که از دیدگاه مؤلف می تواند در سازماندهی یک برنامه موفق اثرگذار باشد . لذا آنچه اهمیت دارد خلاقیت شما در ایجاد عملکرد متفاوت برای رسیدن به نتایج متفاوت است.
همچنین توصیه می شود در پیشبرد اهداف خود از تجربه ی اساتید آگاه ، اطلاعات موجود در منابع کتابخانه ای ، سایت های فعال در حوزه ی کسب و کار معماری و ... کمک بگیرید.

فصل سوم : طراحی پویا

یادگیری از محیط پیرامون خود را هیچ گاه متوقف نکنید. معماری همگام با دنیای تکنولوژی همواره در حال تحوّل است. لذا موفقیت در بازار کار زمانی حاصل می شود که دانش خود را ارتقاء دهید و همیشه در حال یادگیری باشید. در این راه برای ثبت ایده ها، دتایل ها، مشاهدات و اطلاعاتی که از پیرامون خود به دست می آورید دفترچه ی طراحی را از یاد نبرید. این دفترچه در قالب یک کتابخانه کوچک که اطلاعات متنوع را از گوشه و کنار دنیای شما در خود انباشته ؛ نجات بخش شما در کورراه های پیش رو است.
همچنین تقویت مهارت های خود را از یاد نبرید. در آغاز می توانید با تکیه بر نقاط قوت خود و تمرکز بر توانایی ها و استعدادهایتان برنامه ی شغلی خود را پایه ریزی کنید. اما برای ادامه و بقای آن لازم است نقاط ضعف خود را مرتفع سازید .

فصل چهارم : دوره های معماری

همراهان آرل با مطالعه فصل چهارم کتاب برنامه ی شغلی خود را آغاز کنید. آنچه در ذهن شما نقش می بندد و یا تحت عنوان استراتژی ثبت می شود باید مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین دست به کار شوید ؛ شروع کنید و پیش روید ؛ مطمئناً خلاءهایی وجود خواهند داشت اما با برنامه ریزی باید به دنبال کسب تجربیات بیشتر باشید.

فصل پنجم: تمرین معماری

درباره ی بازار تحقیق کنید. سعی کنید وضعیت بازار را در ابعاد مختلف بررسی کنید تا بتوانید واقع بینانه پیش روید و توانایی ها و قابلیت های خود را مطابق با خواسته ی بازار سامان بخشید.
نوع تجربه ای که به دست می آورید به نوع کاری که انتخاب می کنید و افرادی که با آن ها کار می کنید بستگی دارد. پیدا کردن یک کار مناسب باید بستر مناسبی برای شکوفایی استعدادهای شما باشد از این رو هر چه بیشتر در انتخاب کار و تجربه ی مورد نظر دقت به خرج دهید فرصت شکوفایی ، رشد و پیشرفت بیشتری را برای خود فراهم می سازید.

فصل ششم: درخواست کار

برای درخواست کار و همکاری با بخش های مختلف لازم است با سبک پیش بروید. سبک شما فاکتوری است منحصر به فرد که می تواند معرف توانایی های شما باشد . جالب است بدانید راه خلاقانه برای شناساندن و جلب توجه کارفرمایان ، سبک شماست که در معرفی شما به خوبی عمل می کند. لذا سعی کنید با تقویت مهارت ها و ارتقای دانش، سبک خود را بیابید.  همچنین ارائه ی یک رزومه از فعالیت ها که به عنوان کارنامه ای از عملکرد شما ارائه می شود در درخواست کار حائز اهمیت است.

مشخصات کتاب :

عنوان: چگونه معمار شویم؟ از آغاز تا آغاز
نویسندگان: یاسمین شریف/ جین تنکارد
ترجمه: سیده صدیقه میرگذار/ پریا پورمحمدی/ زینب خزایی
ناشر: کتاب فکر نو
نوبت چاپ: اول/ 1396
موضوع : کسب و کار در معماری
تعداد صفحات: 145 صفحه
نگارنده : منیژه قاضیا

منبع : تحریریه معماری آرل 

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8221.html