مهارت های اولیه و ضروری برای منتقدین معماری!

تحریریه معماری آرل
نقد معماری کاری واقعاً پیچیده ،چالش برانگیز و دشوار است ، زیرا هر مطلب می تواند از جنبه های بسیاری مورد بررسی قرار گیرد ضمن اینکه معیارهای ثابتی برای تشخیص خوبی و بدی وجود ندارد به عنوان مثال مسائل مربوط به زیبایی شناسی کمی پیچیده است آنچه ممکن است برای کسی زیبا باشد ممکن است برای شخص دیگری خلاف این موضوع به نظر برسد. بنابراین ، تبدیل شدن به یک منتقد مؤثر در معماری ، طیف گسترده ای از خصوصیات را می طلبد که شامل دانش گسترده ، سالها تجربه، قدرت اقناع، مهارت های عالی شناختی، فنی و مهارتهای بین فردی، صبر زیاد، تشنگی به آگاهی و منطق در استدلال ها است.
منتقدان معماری نه تنها به معماران در فهم ماهیت پروژه ها کمک می کنند بلکه آنها را در داوری انتقادی و واضح سازی تصاویر ذهنی یاری می رسانند.
بسیاری از وبسایت های رسانه ای اکنون فقط تصاویر و موارد خبری را جمع آوری می کنند بدون اینکه دیدگاه درستی از مسئله داشته باشند و این گردآوری قطعا نقد نیست، منتقدین خوب قلمرو خود را می شناسند و در حوزه هایی فراتر از جمع آوری ایده ها فعالیت دارند!
در ادامه با آرل با بررسی برخی از مهارت ها و خصوصیات لازم برای منتقدین که برای ایفای نقش به سازنده ترین شیوه نیاز است همراه باشید...
 

 

اصول و انصاف در داوری

نخست، منتقد باید « اصولی» باشد. انصاف و وضوح هنگام داوری اصلی ضروری است. انتقاد درست درباره یک طرح باید براساس معیارهای اصولی ارزیابی شود نه اینکه پروژه، طرح یا نظری به عنوان مبنایی برای مقایسه آنان  قرار گیرد برای مثال نقد خانه ای در مقایسه با قصر های پادشاهی امری غیر قابل قضاوت و غیر اصولی است و تشخیص این مطلب و زمان درست انتقاد از نیاز های اولیه برای یک منتقد است.

استدلال منطقی

معمار منتقد همیشه باید دلایلی منطقی داشته باشد. رابرت آیوی ، مدیرعامل انستیتوی معماران آمریکایی می گوید: "احساسات نمی تواند دلیل خوبی برای نقد محسوب شود." البته داشتن گرایشات خاص به یک سبک یا معمار به خصوصی اشتباه نیست ، مگر اینکه در نحوه انتقاد تأثیر گذار باشد در واقع فراموش نکنید با هدف انتقاد هرگز نباید اهانت به معماران یا طرح های معماری صورت گیرد ، بلکه  یک منتقد موفق بایستی به منظور ارتقاء اوضاع ، به دلایل منطقی و نادرست مدنظر خود محترمانه و با استدلال منطقی  اشاره کند.

اقناع مخاطب

هنر قانع کردن دیگران با استدلال صحیح از ضروریات برای یک منتقد معماری محسوب می شود در واقع  اگر گیرنده نتواند پیام شخص منتقد را به درستی درک کند این پیام فاقد ارزش است به همین دلیل به عنوان معمار منتقد برای درک بهتر می توان راه های مختلفی را به کار برد توصیف یک تجربه واقعی زندگی به عنوان نمونه برای اثبات نقد شما و یا شبیه سازی مسائل می تواند کمک کننده باشد و درک روشنتری از موضوع را ممکن سازد.

نحوه ارائه نقد

بعضی اوقات، زبان منتقد تمام خوبی ها را خراب می کند ارائه یا بیان ضعیف پیام توسط منتقد ممکن است اثربخشی یک انتقاد را خراب کند، حتی اگر نقد درست و نیت خوبی در میان باشد همینطور برعکس، بیان مناسب ممکن است باعث تحریک افراد و گاهی سبب پذیرش انتقاد های خودمحور شود. بنابراین یک معمار منتقد باید پیام خود را به صورتی مثبت و با انگیزه و بدون آسیب رساندن به احساسات افراد یا جوامع انتقال دهد نقد غیر محترمانه و استفاده از جملاتی مانند "شما اشتباه می کنید" یا "این یک ایده احمقانه است" هیچ کمکی نمی کند و بهتر است با جمله  "احساس می کنم این ایده راه حل بهتری باشد" پیش بروید احتمالا تاثیر  بهتری خواهد داشت.
 
 

تفسیر عینی

نقد باید عینی ،خاص و مرتبط باشد. تمرکز روی مسئله مورد نظر درک زمینه را آسانتر می کند. برای مثال بیان پیام "طراحی شما فاقد این مورد است"  از زبان یک منتقد در هر زمانی بهتر از بیان جمله "چیزی درست نیست اما دقیقا در کجا نمیدانم" است. سعی کنید موردی تر و با تمرکز بر پیامتان و با اشاره واضح به موضوع مدنظر نقد کنید!

دانش عمومی در مورد معماری

آگاهی از مسائل گذشته، حال و آینده و روندهای معماری یک اصل ضروری واقعی برای یک منتقد است که بتواند در مورد طراحی معماری و اصول ها و نمونه ها اظهار نظر کند. همچنین ، تجربه عملی به عنوان یک معمار می تواند بسیار سودمند باشد و دید گسترده تری از مسائل ایجاد کند بسیار واضح است که نقدی همه جانبه نیازمند اطلاعاتی همه جانبه برای درک، قیاس،جمع بندی و در نهایت تشخیص و قضاوت در باره هر اثری دارد.

درک دیدگاه معمار

و در آخر اینکه ، برای منتقدان معماری ضروری است که خود را در جایگاه خالق اثر قرار دهند تا بتوانند به درستی طرح را تصحیح کنند. انجام این کار به آنها امکان می دهد مشکل را از دیدگاه معمار درک کرده و پیشنهادهای مناسب تری ارائه دهند.
 
 
تحریریه معماری آرل- غزاله عزالدین
منبع: arch2o

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8220.html