طراحی معماری ویلا چمن / استودیو فضای خاص

تحریریه معماری آرل
چمن، نام یک نمونه ویلا در ماهشهر کرج است. طراحی ویلا ایرانی چمن، با تمرکز بر زون‌های 4 گانه، رنگ بندی سفید، توازن بصری (به‌جای تقارن هندسی) و همسویی با محیط پیرامون انجام شد. نمونه طراحی ویلا چمن به سبک معاصر توسط استودیو فضای خاص، می‌تواند برای طراحان ایرانی بسیار الهام‌بخش باشد؛ زیرا با وجود بودجه متوسط، خصوصیات شگفت‌آوری در آن دیده می‌شود.
در وضعیت موجود یک واحد مسکونی کوچک و یک استخر در سایت طراحی داشتیم و در روند طراحی ویلای چمن سعی ما بر حفظ آن بود.
با قرار دادن یک درخت سدروس در انتهای مسیر ورودی و تقویت آن یک محور ساختاری به گونه ای ایجاد شد که حجم دوم در طرف دیگر محور اضافه شود. بنای وضع موجود به صورت فرم بیسیک و آرکه تایپی از یک خانه بود که ما با بازی با شیب احجام و از بین بردن محور تقارن آن ها این فرم را واکاوی کردیم. این تغییرات در احجام به گونه ای بود که زون های خصوصی و عمومی بر اساس تناسبات فضاهای مورد نیاز و برنامه فیزیکی تفکیک شدند. این تفکیک زون ها حول محور ساختاری است. درخت سدروس در انتهای مسیر از ابتدای ورود به سایت نمایان است. همراه آرل باشید...
مشخصات پروژه :
نام : ویلا چمن
معمار : حسین نمازی
شرکت معماری : استودیو فضای خاص
رندر و عکاس : مهیار تسلط
کارفرما : اقای پاسدار

 

توضیحات کلی ویلا

ویلای چمن بین سال‌های 1394 و 1396 در شهر ماهشهر کرج توسط استودیو فضای خاص طراحی و ساخته شد. مساحت کل سایت این پروژه برابر با 1000 مترمربع، مساحت کل ساخت برابر با 154 مترمربع و مساحت ساختمان این نمونه ویلا برابر با 100 مترمربع است. بودجه کل ساخت نمونه طراحی ویلا باغ Chaman برابر با 55 هزار دلار برآورد می‌شود.
این ویلا به سبک معماری معاصر با خصوصیات نزدیک به سبک اسکاندیناوی و با الهام از سبک مینیمال طراحی شده است. همسویی با طبیعت و حفظ حداکثری محیط پیرامون، از دیگر رویکردهای مهم در طراحی ویلا ایرانی چمن بودند. زون بندی 4 گانه، از دیگر مشخصه‌های بارز طراحی ویلا مدرن چمن توسط استودیو فضای خاص به شمار می‌رود.

آشنایی با ساختار نمونه طراحی ویلا چمن

ساختمان نمونه ویلا چمن، در انتهای یک مسیر نسبتا بلند قرار می‌گیرد که حاشیه‌های آن، پوشیده از درختان سرو هستند. البته در این مسیر طبیعی عریض، مسیر کوچک ویژه‌ای برای حرکت افراد از ورودی محوطه تا ورودی ساختمان طراحی شد. در انتهای این مسیر و پیش از ورود به ساختمان، استخری هست که پیش از طراحی ویلا ایرانی چمن در محوطه قرار داشت. موقعیت مکانی دقیق ویلا در سایت، با توجه به موقعیت این استخر و موقعیت خانه قدیمی در کناره سایت تعیین شد.

زون بندی 4 گانه

زون بندی 4 گانه، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و برجسته در معماری ویلا چمن است. ساختمان این ویلا به 4 بخش با کاربری متفاوت و حدود فضایی مشخص تقسیم می‌شود. این بخش‌ها شامل زون راه‌پله، زون خصوصی، زون عمومی و اتاق‌خواب‌ها هستند. زون عمومی و زون اتاق‌خواب‌ها، در قسمت روبرویی ساختمان قرار می‌گیرند. زون خصوصی و زون راه‌پله‌ها، در قسمت پشتی قرار دارند.

جزئیات زون‌ها

در زون روبرویی سمت راست ساختمان، 2 اتاق‌خواب، یکی در طبقه اول و دیگری در طبقه دوم، تعبیه شده‌اند. درست در کنار اتاق‌خواب‌ها و در یک زون عمومی، فضایی با کاربری اتاق پذیرایی و غذاخوری وجود دارد. این فضا به‌واسطه مسیر ورودی بیرونی ساختمان ویلا، کاملا از زون اتاق‌خواب‌ها تفکیک می‌شود؛ اما به‌طور مستقیم به زون خصوصی در قسمت پشتی ویلا راه پیدا می‌کند.
زون خصوصی از دید پنهان‌تر است و می‌تواند به‌عنوان یک فضای دنج‌تر مورداستفاده قرار گیرد. کاربری اصلی این زون در طراحی ویلا ایرانی چمن، به‌عنوان اتاق نشیمن و آشپزخانه لحاظ شد. زون خصوصی به‌طور مستقیم به زون راه‌پله‌ها اتصال دارد که دسترسی به طبقات گوناگون را ممکن می‌سازند. معماران برای نمونه طراحی ویلا چمن تصمیم گرفتند سرویس بهداشتی را در فضای پلکان قرار دهند. فضای پلکان می‌تواند محلی برای مشاهده چشم‌اندازهای طبیعی نیز باشد.

احترام به طبیعت با درخت سرو

طراحان استودیو فضای خاص، به شیوه خاص خودشان، احترام به طبیعت را ادا می‌کنند. در قسمت مسیر ورودی نمونه طراحی ویلا چمن، درست در روبروی مسیر، شاهد یک پنجره بزرگ هستیم. در داخل ساختمان و آن‌سوی این پنجره، پنجره همسانی قرار می‌گیرد. ابعاد این پنجره با ابعاد درست سرو پشتش کاملا همخوانی دارد؛ به‌گونه‌ای که درخت سرو، به‌عنوان دکوراسیون شسته‌رفته آن عمل می‌کند. این درخت از داخل ساختمان، از مسیر ورودی و حتی از نمای ساختمان ویلا به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

خصوصیات نمونه طراحی ویلا باغ چمن

رنگ بندی سفید، طراحی داخلی منحصربه‌فرد، سبک معاصر و استفاده نوآورانه از شیب‌ها، 4 ویژگی مهم معماری ویلا چمن هستند.

رنگ بندی تماما سفید

نخستین نکته‌ای که با نگاه به طراحی ویلا ایرانی چمن متوجه می‌شویم، رنگ بندی سفید است. این رنگ بندی هم برای طراحی نمای ساختمان و هم طراحی داخلی ساختمان به‌عنوان پس‌زمینه اصلی در نظر گرفته شد. رنگ سفید، مساحت 100 مترمربعی ساختمان را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. این رنگ، ازنظر روان‌شناختی بسیار آرامش‌بخش است و ازنظر فیزیکی، محیط را خنک‌تر می‌کند.
با وجود رنگ سفید، دیگر ویژگی‌های نمونه طراحی ویلا چمن بیشتر به چشم می‌آید. زیرا این رنگ در مقایسه با رنگ‌های تند و غیر خنثی، کمتر توجه‌ها را ازنظر بصری به‌سوی خود معطوف می‌کند. برای مثال، شیب‌های ویلا، طراحی فضای داخلی خاص آن و زون بندی ها، به دلیل رنگ سفید، برجسته‌تر می‌شوند. رنگ سفید، مانند یک صفحه خالی است که امکان نوشتن یک داستان پرمعنا در تاروپود طراحی ویلا را فراهم می‌سازد.

طراحی داخلی ویلا

معماری ویلا چمن، 4 زون دارد که مرزهای هر یک مشخص است و به‌خوبی از هم تفکیک شده‌اند. در طراحی ویلا ایرانی چمن، به‌جز اتاق‌خواب‌ها و زون عمومی که ارتباط مستقیمی با هم ندارند، بقیه زون‌ها به هم متصل هستند. این ویژگی، دسترسی بین فضاهای مختلف ساختمان را آسان‌تر می‌کند.
به دلیل رنگ بندی سفید و پنجره‌های بزرگ، نیاز به نورپردازی مصنوعی در ویلا به حداقل می‌رسد. البته طراحان داخلی پروژه، با خوش‌سلیقگی خود، از نور مصنوعی متعدد و ریز سرتاسر فضا استفاده کرده‌اند که جوی رویایی به وجود می‌آورد. انتخاب اثاثیه با رنگ قرمز گرم، هوشمندانه بود؛ چراکه سردی رنگ سفید فضا را تا حدودی خنثی می‌سازد.

نقش شیب‌ها و زوایا در معماری ویلا چمن

طراحان استودیو فضای خاص در این پروژه با استفاده از شیب‌ها توانسته‌اند از تقارن هندسی محض فاصله بگیرند و به‌جایش، رویکرد توازن بصری را انتخاب کنند. طراحی نمای ساختمان ویلا، هرچند به شیوه معمول متقارن نیست، اما بسیار معناردار و زیبا می‌نمایاند.

سبک معماری ویلا چمن

سبک انتخابی برای این ویلا، سبک طراحی داخلی معاصر است و نوعی سبک مدرن نوآورانه به شمار می‌رود. البته، بزرگی پنجره‌ها، ارتباط قوی با محیط طبیعی پیرامون و رنگ بندی سفید، در نمونه طراحی ویلا چمن، به ویژگی‌های سبک اسکاندیناوی نزدیک هستند. در طراحی داخلی ویلا، استفاده حداقلی از اجزا و خلوتی را شاهد هستیم که شاید به دلیل نوعی نگاه مینیمال در ذهن طراحان پروژه بوده باشد. این مسئله در طراحی نمای ویلا نیز به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی

ویلا چمن، برای سکونت، زندگی یا تفریح همه افراد مناسب است و مشخصه‌های نامتعارفی ندارد که تنها برای ذائقه عده‌ای خاص تنظیم شده باشد. بودجه لازم برای نمونه طراحی ویلا باغ چمن نیز متوسط به شمار رود. بااین‌همه، در مقایسه با دیگر نمونه های طراحی ویلا ایرانی ساده، به‌وضوح شاهد نوآوری‌های بسیار جذاب ویلا چمن هستیم. رنگ تماما سفید، شیب‌ها، زوایا، ارتباط قوی بین محیط بیرون و درون، معماری زمینه گرا و زون بندی 4 گانه، ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که این ویلا را ممتاز می‌کنند.

جمع‌بندی

مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی ویلا ایرانی چمن، زون‌های 4 گانه و سقف‌های شیب‌داری هستند که توازن بصری جالبی ایجاد می‌کنند. نمونه طراحی ویلا باغ چمن با مساحت ساختمان 100 متر و مساحت سایت 100 متر، بین سال‌های 1394 و 1396 توسط استودیو فضای خاص در ماهشهر کرج تکمیل شد. سبک معماری ویلا چمن، معاصر است؛ البته طراحان احتمالا از سبک های اسکاندیناوی و مینیمال نیز الهام گرفته باشند.
https://www.arel.ir/fa/News-View-8216.html
https://www.archilovers.com/projects/240118/chaman-villa-gallery?2285535
https://www.youtube.com/watch?v=cMtxyIo4lyE
https://www.youtube.com/watch?v=Q_Klzdns5LA
https://www.architecturaldigest.com/story/white-paint-shades-designers-cant-live-without
https://iranian-architect.ir/project-0218/project-0218_05
تحریریه معماری آرل
منبع : استودیو فضای خاص

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8216.html