طراحی نما ساختمان تجاری چشم تهران / فرشاد مهدی زاده

تحریریه معماری آرل
هدف پروژه چشم تهران، طراحی نما و ساماندهی دوباره یک سازه بزرگ مقیاس بود که در یکی از خیابان های اصلی تهران واقع شده و توسط فرشاد مهدی زاده طراحی مجدد شده است. تهران امکان معاهده بین المللی حفظ و بهره برداری از منابع بیولوژیکی جهان را ندارد ولی این خیابان یکی از دو شریان های شهری است که بازار بزرگ تهران را به منطقه متمول شهر در نزدیکی کوه های شمالی متصل می کند. این دو خیابان شمال به جنوب، نقشی حیاتی در رشد و توسعه فعلی تهران دارند و  مراکز خرید زیادی در بافت آنها ایجاد شده است. تهران سه مرکزخرید اصلی دارد : بازار بزرگ در جنوب، مراکز خرید در شمال، و مغازه هایی که در بدنه خیابان های اصلی وجود دارند. در واقع، ساختار اصلی این خیابان ها را مغازه هایی تشکیل می دهند که در دو طرف آنها جداگانه فعالیت می کنند و از طریق پیاده رو ها به هم متصل می شوند.

سازه فعلی، به عنوان یک مرکز خرید در 9 طبقه طراحی شده است : ولی با در نظر گرفتن موقعیت آن در خیابانی پر از مغازه های کوچک و خرده فروشی ، چنین برنامه بزرگ مقیاسی در این بافت، با توجه به رفتار متفاوت آن، دوام نخواهد آورد. واضح است که یک مرکز خرید از طریق دسترسی وسایل نقلیه به پارکینگ آن به فعالیت خود ادامه می دهد و این یک مزیت است که افراد بسیاری را به خود جذب می کند. با این حال، در این نقطه مخصوص ، بقای سازه مستقیما به ارتباط و تعامل مردم و فروشگاه ها بستگی دارد. این روشی است که یک ساختمان چشم تهران می تواند در خیابان شریعتی فعالیت کند. ایجاد این ارتباط به سامان دهی و ایده های ایجاد بستگی دارد که کارکرد سازه را از یک مرکز خرید بسته بندی شده به یک خیابان عمودی تغییر می دهد. برای دست یافتن به چنین ایده ای،  نمای اصلی ساختمان باید رو به فضای عمومی باشد و راهرویی برای عبور و رسیدن به قسمت های اصلی داشته باشد.

با توجه به طراحی صورت گرفته برای ساختمان چشم تهران، سازه نه تنها به عنوان یک واحد بزرگ مقیاس که در بافت تزریق شده عمل می کند، بلکه جوابگوی تعاملات شهری است و به عنوان قسمتی از چرخه خیابان و رشد عمودی پیاده رو ها با مغازه های کوچک عمل می کند. این ایده از اجرا و سازماندهی خیابان های خرید تاثیر پذیرفته که مردم را دعوت می کند تا یک خیابان عمودی تا بالای ساختمان ها را طی کنند که منظره بی نظیری از شهر دارد. از نظر کاربرد ، این طراحی ساختمان را به دو بخش تقسیم کرده است : بیرونی و درونی
سمتی از خیایان که یک فضای باز بیرونی و عمودی است و پیاده رو ها با مغازه های کوچک و هم چنین بخش داخلی ، در مقایسه با یک فروشگاه بزرگ با سبک های مختلف در هر طبقه ، ارزش تجاری بیشتری دارد.


تحریریه معماری آرل
منبع : FMZD

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8215.html