مرکز بهداشتی و درمانی پارس بندرعباس / موج نو / فینالیست WAF 2019

تحریریه معماری آرل
پس از انجام تحقیقات اساسی، تصمیم گرفته شد که مرکز بهداشتی و درمانی پارس، در شهر بندر عباس واقع شود. بخش های جنوبی ایران ظرفیت های امیدوار کننده ای دارد و هم چنین در موقعیتی استثنایی با همسایگانی در خلیج فارس واقع شده است.
هدف کارفرمای مرکز درمانی پارس، حضور پزشکان شناخته شده ایرانی و پیشرفت این مرکز با رهبری آنها و هم چنین آموزش پزشکان بومی بوده است. هدف پروژه علاوه بر تامین خدماتی برای مردم محلی، ارائه خدمات بین المللی علی الخصوص به کشورهای همسایه در حاشیه خلیج فارس بوده است. بسیاری از جهانگردان متقاضی خدمات پزشکی، با توجه به امکانات موجود و وجود نیروی کار ماهر، برای دریافت خدمانی درمانی به ایران سفر می کنند.
مرکز درمانی پارس بندرعباس بر اساس رابطه متقابل مردم و طبیعت طراحی شده است و در اینجاست که معماری با  فضای شفا بخش نقش مهمی را در درمان بیماران ایفا می کند. با در نظر گرفتن تحقیقات پزشکی ، مالی و زیست محیطی ، فضای این مرکز شامل بیمارستانی با 250 تخت ، یک هتل ، یک موسسه سرطان ، یک مرکز توان بخشی، کلینیک های پوست ، چشمه های آب گرم و یک مرکز بهداشت و درمان تجاری طراحی شد.

تعداد قابل توجهی از جهانگردان با توجه با کاربرد های گسترده این مرکز ، به آن جذب می شوند. طراحی چنین مرکز پزشکی ، نه فقط به علت مقیاس بزرگ آن بلکه به خاطر تداخل علوم مختلف همانند پزشکی ، علوم اجتماعی، روان شناسی ، دوره های درمان و... بسیار پیچیده است. پروژه با درآمد حاصل از قست های ساخته شده در مراحل مختلفی، ساخته شده است. بیمارستان 250 تخته که هسته اصلی پروژه است در ابتدا ساخته شد و پس از آن ، هتل، مرکز  مقابله با سرطان ، مرکز توان بخشی ، آمفی تئاترها  ، استخر آّبگرم و بخش تجاری بهداشتی درمانی ساخته خواهند شد. محدوده پروژه و مراکز تخصصی به گونه ای هستند که دسترسی به فضاهای تخصصی نقشی اساسی در ساماندهی فضای این مرکز دارد. به علاوه ، بافت پروژه، فرهنگ مردم و توریست ها به عنوان پارامترهای اساسی در نظر گرفته شده اند.

با رعایت معماری بومی منطقه،استفاده از فضاهای مدور تو خالی بزرگ، اقدام مناسبی بوده است. باتغییر فضاهای دایره ای، به استفاده بهینه از انرژی، منظره های گسترده، دسترسی مستقیم به فضای سبز دست می یابیم. علاوه بر این، طراحی بازشو ها برای ورود نور طبیعی 3 دلیل اصلی داشته است:
1. از بین بردن فضاهای تاریک ، باریک و ترسناک در ساختمان های پزشکی که اصلی ترین فضاهای ارتباطی هستند.
2. دستیابی به معماری درمانی که منجر به کوتاه شدن دوره درمان بیماران می شود
3. کاهش استفاده از انرژی الکتریکی

وید های عمیق در نمای سراسر پروژه، نور روز را به تمام فضاهای داخلی هدایت می کند و علاوه بر آن تهویه متقاطع را در مقیاس بزرگ ساختمان فراهم می کند. در کنار این موارد ، استفاده از فضاهای کنسولی مناسب، نقشی حیاتی با توجه به آب و هوای منطقه دارد. با ایجاد سایه ها و هم چنین بادهای مطلوبی از سمت کوهستان به دریا و بالعکس، فضایی معلق به یک فضای راحت و مطلوب تبدیل شده است. علاوه بر این، فضای سبز های بزرگ در بالا و پایین سطح کنسولی به پایداری زیست محیطی کمک می کند.

با استفاده هوشمندانه از رنگ ها و نور در فضای داخلی ، فضاهای بی نهایت زیبایی برای جهانگردان پزشکی تهیه شده است که در بهترین وضعیت روحی خود نیستند. نمای ساختمان در ارتباط با حصیربافی های منطقه ساخته شده است. این نما با پوسته دوگانه ، ایجاد سایه می کند و هم چنین تنوع گسترده ای دارد که از یک ساخت در شکل های مختلفی ساخته شده است. به علاوه، در تمام ساختمان جریان دارد و از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود.

مشخصات پروژه :

نام : مرکز بهداشتی و درمانی پارس بندر عباس
دفتر معماری : معماری موج نو
معماران: لیدا الماسیان، شاهین حیدری
کاربری : مسکونی ، استفاده های ترکیبی ، بهداشتی ، عمومی
موقعیت : بندر عباس
سال: 2019
وضعیت : در حال ساخت
مساحت : 100 هزار متر مربع



تحریریه معماری آرل
منبع : newwavearchitecture.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8208.html