پشت پرده معماری ساختمانی گرم و انسانی

تحریریه معماری آرل
معماران دفتر FJMT به دنبال ایجاد یک برج گرم انسانی است که به آسمان خراش های معمولی متصل شود. مرکز تجاری EY کاری از گروه معماری Fjmt واقع در بخش کسب و کار مرکزی سیدنی نیازی به معرفی ندارد. معماران اهل سیدنی در کنار آسمان خراش های بلند ساخته شده توسط شرکت های بزرگ بین المللی مثل استودیو ساختمانی Renzo Piano و Foster + Partners، به دنبال یافتن یک دیدگاه فضایی استرالیایی برای آنچه که آنها را به عنوان یک محیط همگن نشان می دهد، بودند. نتیجه آن، مرکز EY یک تضاد بی نقص در محیط معماری اطراف آن است.

با استفاده از این پروژه، معماران " نوع دیگری از برج شهری را مجسم کرد؛ [برجی که] گرم، انسانی و پاسخگو بود ". آنها امیدوار بودند که این رویکرد، در مقابل برج های بزرگ فولادی- شیشه ای که امروزه در سراسر جهان مشاهده می شود، قرار گیرد و بر رنگ خاکستری همسایگان خود غلبه کند. بنابراین، به جای ساختن یک برج که میتوانست محوطه اطراف را ابعاد باریک خود ببلعد و فرو بریزد، می خواستند ساختمانی ایجاد شود که به طور طبیعی از محل سایت خود رشد کند، خطوط اصلی زمین را شبیه سازی کند و فضاهای جدیدی برای ارتباط ساکنان با فضای بیرون خلق کند.
FJMT معتقد است "هر دو طراحی محل کار و شهر سازی" در قلب این طراحی باور نکردنی قرار گرفته است. از زمان اتمام ساخت و ساز در سال 2016، بسیاری از ساکنان این ساختمان افزایش احساس رضایت کار، راحتی فضا و ارتباط با فضای بیرون را گزارش میدهند. در این مقاله، ما به جزییات کاربردی برخی از مصالح سنتی و در عین حال فوق العاده اجرایی پرداختیم که به ظاهر متمایز این ساختمان کارآمد، کمک می کند.

متریال کرتن وال

سیستم کرتن وال حفره بسته، در استرالیا اولین بار توسط گروه معماری fjmt ساخته شد و به همین علت تیم تحقیقاتی گسترده ای نیاز داشت. بخش خارجی ساختمان از یک ورق شیشه ای شفاف تشکیل شده است که در جلوی یک حفره تحت فشار محکم و بدون گرد و غبار آویزان شده که شامل پرده های چوبی برای سایه انداختن است. پشت سیستم دو لعاب یک لایه ی قوی از عایق شیشه ای با کارایی بالا است.
سیستم نما ضریب نفوذ گرمای خورشیدی 0.11 دارد و عملکرد حرارتی آن 35٪ بهتر از نمونه های کرتن وال (curtain wall) استاندارد است. علاوه بر ویژگی های دیگر مانند تیرهای سرد هیبریدی، طرح نورپردازی LED و سیستم پیشرفته ی کنترل انرژی، در واقع سیستم حفره بسته نقش مهمی را در کسب شش ستاره (بالاترین امتیاز ممکن) توسط مرکز EY در استرالیا بین ساختمان های سبز دارای گواهینامه ایفا می کند.

کرکره های چوبی

به عنوان بخشی از سیستم حفره بسته پیچیده، کرکره های چوبی در طول کل کرتن وال سینوسی محصور شده اند. کرکره های چوبی با یک الگوریتم فعال کنترل می شوند و بنابراین با باز و بسته شدن، نور آفتاب را در طول روز بهینه سازی می کنند. برای مثال، هنگامیکه خورشید از غرب می درخشد، کرکره های شرقی و جنوبی باز می شوند و چشم اندازی از مرکز شهر سیدنی را ارائه می دهند. در مواردی که کرکره ها بسته می شوند، هم چنان نور روز زیادی به داخل سرازیر می شود و یک صفحه نمایش چوبی با تابش طلایی پر جنب و جوش ایجاد میکند.
برای ایجاد این عنصر، معماران Marine Plywood  را از برند Austral انتخاب کردند - محصولی با عملکرد بالا که از گونه های چوبی منتخب و بر اساس تراکم، مقاومت خمشی، مقاومت در برابر ضربه و ویژگی های روکش نهایی تولید می شود.

ماسه سنگ

کسانی که با چشم انداز معماری سیدنی آشنا هستند، رنگ های عسلی رنگ ماسه سنگ (که معمولا به عنوان بلوک زرد شناخته می شوند) تشخیص می دهند که در ساخت بسیاری از سازه های ویکتوریای شهر مورد استفاده قرار می گیرند. برای مرکز EY، FMJT ماسه سنگ یکپارچه را که به طور مستقیم از محل ساخت ساختمان در طول حفاری به دست آمد استفاده کردند.
سنگ، که بهتر از این نمی تواند به صورت محلی تامین شود، نه تنها هسته مرکزی آسانسور را پوشانده است (و ستون فقرات برج جدید را تشکیل می دهد) ، بلکه طراحی هنری بخش لابی 300 متر مربعی، که  توسط هنرمند بومی Judy Watson. ساخته شده است، پایه گذاری می کند.

تحریریه معماری آرل
منابع : 
behind-the-building-fjmt
tower-of-wood-the-ey-centre-fjmt

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8190.html