طراحی پوسته بتنی فوق العاده نازک توسط معماران زاها حدید در جهت قدرانی از فلیکس کاندلا

تحریریه معماری آرل
گروه معماری زاها حدید (ZHA) یک پوسته بتنی سینوسی را به عنوان بخشی از اولین نمایشگاه شرکت در مکزیک و هم چنین آمریکای لاتین بنا کردند. این سازه KnitCandela نامگذاری شده است، این نامگذاری (در کنار طرح این پاویلیون) به احترام معمار و مهندس Felix Candela انجام شده است. این طرح ، ساختارهای پوسته بتنی نوآورانه Candela را از طریق معرفی روش های طراحی محاسباتی جدید و تکنولوژی فرم توسعه یافته در ETH زوریخ دوباره به تصویر می کشد.

پوسته بتنی پیچیده به نام  'KnitCandela'  

طراحی با احترام  به معمار و مهندس فلیکس کاندلا 

"KnitCandela" در دانشگاه موزه هنر contemporáneo) MUAC) ساخته شده است و روی قالبی بسیار سبک با فرمی بهم پیوسته در یک چمدان از سوئیس به مکزیک منتقل شد. مرجع هندسه پویای این پروژه نه تنها رستوران فلیکس کاندلا را در xochimilco ، بلکه فرم های مایع لباس های رنگارنگ سنتی Jalisco( استانی در همسایگی ،که کنار اقیانوس آرام است) است  .
ZHCODE (گروه تحقیقاتی طراحی و محاسباتی ZHA) مسئول طراحی معماری سازه بود، در حالی که گروه تحقیقاتی (BLOCK (BRG  تکنولوژی فرم KnitCrete را معرفی کرد و سیستم طراحی و ساخت ساختمان را توسعه داد. در عین حال، معماری فوق العاده (R-EX) اجرای پروژه را در محل استقرار آن در شهر مکزیک به عنوان بخشی از مشارکت مداوم خود در دیجیتال سازی ساختمانهای کشور مدیریت کرد.

طرح آزمایشی ساختارهای پوسته بتنی پیشنهاد شده توسط کاندلا را دوباره به تصویر می کشد.

فضای داخلی قابل مشاهده آن سطحی زیبا است که یک الگوی رنگی را نمایش می دهد.


معماران zaha hadid میگویند: " در حالیکه کاندلا بر ترکیب سطوح پارابولید هیدرولیکی (hypars) به منظور تولید فرمی با قابلیت استفاده مجدد برای کاهش زباله های ساختمانی ، متکی بود، KnitCrete  اجازه ی تحقق طیف وسیعی از هندسه های منکسر را می دهد. با استفاده از این سیستم فرمی پارچه ای و شبکه های کابلی ، سطوح بتنی آزاد و گسترده، اکنون می توانند به طور کارآمد و بدون نیاز به قالب های پیچیده ساخته شوند. پوسته بتنی نازک و دو طرفه منحنی KnitCandela با مساحت تقریبا 50 متر مربع و وزن بیش از 5 تن بر روی فرم KnitCrete تنها 55 کیلوگرمی قرار گرفته است."
'تیم طراحی اضافه میکند که:  "فرم KnitCrete از پارچه های بافته شده سفارشی سه بعدی با منسوجات سبک و حائل های ثابت که با یک قالب مخصوص سیمانی پوشیده شده است تا یک قالب سفت و سخت تولید شود و توسط عناصر اضافی نظیر یک شبکه کابلی تنشی یا نوارهای باریک خم شده پشتیبانی می شوند. فرم هیبرید و بسیار سبک وزن  KnitCrete به راحتی حمل می شود، نیاز به ساختار ساپورت های اضافی و داربست را کاهش می دهد، و حمل و نقل را در محل ساخت و ساز تسهیل میکند."

فضای داخلی سیستم ساپورت از کابل شبکه ای خالص را نشان میدهد.

هندسه پویای این پروژه به پیراهن رنگارنگ سنتی Jalisco اشاره دارد.
 

50 متر مربع از پارچه کرکره ای نسوز از قالب KnitCandela شامل چهار نوار طولانی از 15m تا 26m می باشد. هر یک از چهار نوار یک پارچه بدون درز، دو لایه است که به عنوان یک قطعه جداگانه تولید شده است. دو لایه از پارچه وظایف مختلفی را انجام می دهند. فضای داخلی قابل رویت  یک سطح زیبا است که یک الگوی رنگی که ردی از سیستم ساپورت کابلی شبکه ای را نمایش میدهد، به نمایش می گذارد. سطح بیرونی ضروریات فنی را با استفاده از ویژگی هایی برای قرار دادن، هدایت و کنترل موقعیت عناصر فرمی اضافی برآورده می کند.
گروه معماران می گویند: " فضاهای  ایجاد شده بین دو لایه به عنوان بخشی از فرآیند بافندگی فضایی با استفاده از بالن های مدل سازی استاندارد پر از باد شده است. این فضاهای پر از باد شده ، حفره هایی در بتن ریخته شده، یک پوسته سازه ای وافل مانند کارآمد بدون نیاز به یک قالب پیچیده و خسته کننده را تشکیل میدهد. فضاهای مستقر در قسمت بیرونی پارچه دارای چگالی نسبی متفاوتی هستند تا بتوانند شکل پر از باد شده و دهانه های را برای بالن ها و ایجاد حفره هایی با ابعاد مختلف کنترل کند تا بالونی با ابعاد استاندارد ایجاد کنند.

اطلاعات پروژه:

ابعاد پوسته: 5.8m x 5.8m x 4.1m
سطح بتنی: 47.5 متر مربع
وزن بتن: 5 تن
وزن: 30 کیلوگرم (کابل شبکه) + 25 کیلوگرم (گره)
طول نخ کامل: 350 کیلومتر
نوع نخ: پلی استر (PES)

مسئول طراحی معماری این ساختمان بود

طرحی شامل 50 متر مربع از پارچه های نسوز است

طرحی  شامل 50 متر مربع از پارچه های نسوز است

این فرم شامل چهار نوار بلند است که طول آن 15 تا 26 متر است
 

فرم بافته شده فوق العاده سبک از سوئیس به مکزیک منتقل شد

 


تحریریه معماری آرل
منبع : designboom


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8160.html