ساختمان مسکونی شماره ۳ محلات / کات استودیو

تحریریه معماری آرل

پروژه در یک منطقه مسکونی در محلات، در ۲۶۲ کیلومتری جنوب غربی تهران با آب و هوای گرم و خشک واقع شده است. منطقه اطراف این شهر از سنگ تراورتن غنی است که عمدتا به دلیل  وجود دو معدن مهم تراورتن به نامهای حاجی آباد و عباس آباد در این ناحیه است. این پروژه در حین ساخت و زمانی که صفحات کف از قبل ساخته شده بود به معمار منتقل گردید و همچنین مشتری نیاز به یک پروژه مقرون به صرفه نیز داشت.

زمین پروژه به 180 متر مربع و با همسایگانی در شرق و غرب محدود شده است. معادن سنگ تراورتن و کوه ها از منطقه جنوبی و منطقه سبز سرمایه که یکی از معروف ترین محله ها می باشد قابل مشاهده است و یکی از جاذبه های محبوب گردشگری از شمال مرز سایت قابل مشاهده است. معادن سنگ تراورتن و کوه ها از سمت جنوب به خوبی دیده می شوند و منطقه سبز سرچشمه که یکی از جاذبه های گردشگری محبوب این ناحیه است نیز از سمت شمالی سایت پروژه به خوبی قابل رویت است.

در منطقه محلات اکثریت در زمینه اقتصادی به کسب و کار برش و پردازش و .. سنگ مشغول هستند و مشتری ما نیز خود یک متخصص و فروشنده مستقل سنگ است. تخصص او در مشاوره و انتخاب سنگ های مختلف با قیمت پایین است (این امر بدیهی است که تخصص او در مراحل اجرای پروژه منعکس و استفاده شده است).

کارفرما زمین را در سال ۲۰۱۴ – ۱۳۹۳ با قیمت معقولی خریداری نمود که از قبل تقسیم بندی شده بود. او رویای ساختن اولین خانه خود را به عنوان نمونه کاملی از کار خود در این محله داشت. تمامی برنامه ها در امتداد نرم افزار به یکدیگر متصل می شوند و شکل می گیرند تا تقسیمات فضایی با حرکت های مختلف در طول پروژه ایجاد شود. شروع مسیر در طبقه پایین (همکف) از طریق لابی و دیوارهای داخلی شروع می شود و تمام راه را به سمت پشت بام ادامه می دهد.

جهت هندسی نما به سمت شمال، زاویه دید و چشم انداز به نمای شمالی را برای ایجاد یک دیدگاه متفاوت به محیط زیست فراهم می نماید در حالیکه حرکات بدون چرخش یک کیفیت متفاوت را نسبت به نمای جنوبی فراهم می کند. این جنبش نه تنها یک جنبش مفهومی برای ما بود، بلکه یک راه خلاقانه برای استفاده از سنگ به عنوان یک بخش زیست محیطی بود که به ما کمک می کرد تا یک پروژه با ارزش و سازگار با محیط زیست ایجاد کنیم.

مشخصات پروژه 

معماری : استودیو معماری کات (CAAT Studio)
مکان : محلات، ایران
معماران مسئول : مهدی کامبوزیا – هلنا قنبری
مساحت پروژه : ۲۹۰ مترمربع
سال پروژه : ۲۰۱۸ – ۱۳۹۷
عکاسی : پرهام تقیوف
سازندگان : WINTECH


تحریریه معماری آرل
منابع :  آرک دیلی، ملک بانک

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8153.html