طراحی و اجرای پروژه کتابخانه آرشیوی چین توسط گروه معماری استودیو Link-Arc

تحریریه معماری آرل

​در محوطه دانشگاه  Xiaojingwan (موسسه آموزشی خصوصی در شنزن) کتابخانه بایگانی CRLand برنامه دوگانه دارد. عملکرد اولیه ساختمان، خدمت رسانی به عنوان آرشیوی است که تمام پرونده های فیزیکی و دیجیتالیش را در یک غرفه زیرزمینی که در دامنه کوه که سایت پروژه می باشد، نگهداری می کند. بعد از آرشیو، این پروژه به عنوان یک گالری و سالن سخنرانی عمل می کند که در محوطه مجاور به کار می رود و به ابعاد مدنی و فرهنگی این پروژه می افزاید.

مشخصات پروژه

معماران : Studio Link-Arc
محل : Xiao-Jing-Wan، Shenzhen، China
دسته بندی : فرهنگی
معماران برجسته : Yichen Lu, Qinwen Cai
مساحت :   9000  متر مربع
سال پروژه : 2018
عکس ها : Shengliang
 

دو طبقه بالای کتابخانه که برنامه های عمومی ساختمان را در بر می گیرد محدود به یک حجم جعبه مانند است که توسط فضای غرفه آرشیو تعریف شده است.

برای افزایش ارتباط بین فضای داخلی و سایت کنار آن، Link-Arc دو فضای عمومی داخلی ایجاد کرد: یک لابی ورودی، که به  محوطه اصلی متصل شده است و فضای نمایشگاهی دراماتیک با چشم انداز شهر و منظره اطراف آن.
این دو فضا که به سالنی با نور طبیعی متصل می شوند، دسترسی به گالری و فضای سالن سخنرانی را در اختیار شما قرار می دهد.

شکست در حجم

حجم ساختمان با استفاده از یک استراتژی چندجانبه بیان می شود که شرایط محلی را به حداکثر می رساند.
در بخش ورودی اصلی (نزدیک به محوطه اصلی)، لابی داخلی به عنوان یک حجم مجزا با ورودی داخل آن یک ورودی عمومی ایجاد می کند.

در انتهای شرقی سایت، لابی نمایشگاه توسط یک برش گوشه دار قابل توجه تعریف شده است که جلوه بصری به نمایش می گذارد و فضای عمومی داخلی را به یک تراس بیرونی متصل می کند.
این تراس دارای منظره ای چشمگیر از شهر و چشم انداز اطراف آن است و به مجموعه ای از رمپ ها و تراس ها می انجامد که در دامنه کوه به بازدیدکنندگان امکان دسترسی به شهر را می دهد.

نمای این ساختمان با آجر خاکستری دست ساز پوشیده شده است که حجمی واحد به دست می دهد و بافت را به سطوح بیرونی این ساختمان اضافه می کند.
آجر به روش های مختلفی برای افزودن بافت بصری بیشتر به نمای خارجی و به حداکثر رساندن اثرات ایجاد شده توسط یک متریال واحد مورد استفاده قرار می گیرد.

سطح و جزئیات

به عنوان بخشی از فرآیند طراحی، Link-Arc  به بررسی ویژگی های اصلی مدول هندسی تعریف شده توسط آجر پرداخت. از هر دو به عنوان یک روکش جامد استفاده می شود تا حس حجم و وزن را ارتقا دهد.

به عنوان پوسته ای سبک، برای ارتقاء شفافیت و لایه بندی معماری. حجم آجر، همراه با یک سری از حرکات کم هزینه و تمیز، با اثرات پوسته ترکیب شده است تا یک حجم خارجی پویا و  تجربۀ داخلی اغنا کننده ایجاد کند.

علاوه بر این، کیفیت دست ساز مدول های آجر سفارشی می افزاید: بافت منحصر به فردی به سطحی که پروژه را به زمین، تاریخ و ساخت ساده پروژه متصل می کند، می افزاید.
هر آجر، ( شکل گرفته و پخته شده با دست )، ساخت خود را ثبت می کند و سطحی پویا ایجاد می کند که در طول روز تغییر می کند.

 

تحریریه معماری آرل
منبع : آرک دیلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8149.html