طراحی ویلا بر اساس چشم اندازهای اطراف

تحریریه معماری آرل
بسیاری از افراد تمایل دارند ویلایشان در طبیعت ادغام شود. طراحی ویلا بر اساس اصول معماری زمینه گرا، بهترین روش برای این افراد خواهد بود. برای مثال، در مورد طراحی ویلا مونتروسا کشور هند با سبک زمینه گرا، می‌بینیم که از مصالح گرفته تا طراحی داخلی ساختمان و ویوی ویلا، همه‌چیز با محیط پیرامون همخوانی دارد. البته مواردی چون ویلا 95 اسپانیا مدرن، به‌طور نامحسوس‌تری خود را به چشم اندازها نزدیک می‌سازند.

معماری زمینه گرا چیست؟

معماری زمینه گرا نوعی معماری است که در آن، ساختمان‌ها و سازه‌ها با توجه به مشخصات محیط پیرامون طراحی می‌شوند. محیط پیرامون در این معماری می‌تواند شامل اقلیم منطقه، فرهنگ، تاریخ و چشم اندازهای پیرامون باشد. معماران در این سبک می‌کوشند ساختمان‌هایی را طراحی کنند که با ساختمان‌ها و منظره‌های پیرامون از جنبه‌های گوناگون هماهنگی داشته باشند.
هنگام طراحی ویلا بر اساس این سبک، شکل‌ها، خصوصیات و جغرافیای محیط اطراف لحاظ خواهند شد. "استورات کوهن" مفهوم زمینه گرایی را به این صورت تعریف می‌کند: «زمینه گرایی عبارت است از لحاظ کردن جنبه‌های تعیین‌کننده یک محیط فیزیکی از طریق اذعان به این جنبه‌ها در معماری ساختمان یا بازتولید آن‌ها».

3 نوع طراحی زمینه گرا

طراحی زمینه گرا در معماری به 3 نوع تقسیم می‌شود: بومی، منطقه‌ای و انتقادی.

معماری بومی

در این نوع معماری، تمرکز اصلی روی مصالح ساختمانی بومی و سنت‌های خاص یک محله، شهر یا ناحیه است. این نوع از معماری زمینه گرا فقط به یک دوره زمانی و یک موقعیت مکانی خاص اختصاص دارد. بنابراین، امکان استفاده از آن در دیگر موقعیت‌های جغرافیایی وجود نخواهد داشت.

معماری منطقه‌ای برای طراحی ویلا

این نوع معماری در دهه 60 میلادی رواج یافت. نظریه‌پردازان معماری منطقه‌ای، می‌گویند که سازه‌ها باید ازنظر فیزیکی، فرهنگی و سیاسی، بازتاب‌دهنده محیط اطراف باشند. در این نوع معماری، منابع سنتی و بومی با منابع نوین ترکیب می‌شوند. علت اصلی روی آوردن به معماری منطقه‌ای، ایجاد هماهنگی بین انسان‌ها، مصنوعات و محیط طبیعی پیرامون بود.

معماری زمینه گرا انتقادی

در این رویکرد، معماران می‌کوشند سبک زمینه گرا را به شکلی فراگیر و همه‌پسند درآورند. معماران زمینه گرای انتقادی معمولا سبک معماری مدرن را به دلیل همه‌پسند بودن و پیشرفت‌های چشمگیر مورداستفاده قرار می‌دهند و درعین‌حال، تا حد ممکن به محیط پیرامون توجه می‌کنند. به همین دلیل، معماری انتقادی برای طراحی ویلا بسیار مناسب به نظر می‌رسد. در این نوع معماری، کمبود معنا در معماری مدرن با استفاده از ویژگی‌های محیط اطراف جبران می‌شود.

اصول معماری بر اساس چشم اندازهای اطراف

معماری بر اساس چشم انداز که به آن سبک زمینه گرا می‌گویند، هم برای ساکنان ویلا و هم برای محیط پیرامون، مزیت‌هایی دارد. طراحی ویلا بر اساس معماری زمینه گرا، کمک می‌کند تا حداقل ازنظر ظاهری، کمترین تغییر در محیط به وجود آید. درنتیجه، محیط‌زیست سالم‌تر و دست‌نخورده‌تری خواهیم داشت. ساکنان نیز چه درون ویلا و چه بیرون از آن، ارتباط بهتری با طبیعت برقرار می‌کنند و سلامت جسم و روان خود را ارتقا می‌دهند. جهت اعمال سبک زمینه گرا، رعایت 3 اصل نظام توده، مواد مصالح و معیارهای تحلیل زمینه، ضروری خواهد بود.

نظام توده‌ای

عبارت نظام توده‌ای، به ساختار و اندازه یک ساختمان در 3 بعد فضایی (یا همان فرم) اطلاق می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، می‌توانیم نظام توده‌ای را معادل با تصویر دقیق از شکل و اندازه ساختمان و سازه‌ها بدانیم. هنگام طراحی ویلا به صورت زمینه گرا، لازم است فرم کلی ساختمان به‌عنوان یک واحد مجزای یکپارچه عمل کند و درعین‌حال، با محیط فیزیکی پیرامون هماهنگ باشد.
معمار باید نظام توده‌ای یک ساختمان را به‌گونه‌ای طراحی کند که بیشترین استفاده از مولفه های طبیعی مانند نور آفتاب و باد برده شود.

مواد و مصالح

مواد، مصالح و رنگ در رویکرد زمینه گرا، باید هماهنگ با محیط اطراف باشند و ویژگی‌های محیط را بازتاب دهند. برای مثال، طبق اصول معماری زمینه گرا، بهتر است در محیط‌های طبیعی از موادی مانند سنگ و چوب استفاده کنیم. برعکس، رنگ‌های خاکستری، شیشه، بتن و آجر در محیط‌های شهری یا کوهستانی مناسب‌تر خواهند بود.

معیارهای تحلیل زمینه

هنگام بررسی زمینه و چشم اندازهای اطراف، 5 جنبه مهم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم.

آرایش (Order)

معیار آرایش در طراحی زمینه گرا، یعنی سازه‌ها ازنظر ارتفاع و عرض باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشد. هنگام طراحی ویلا بر اساس معماری زمینه گرا، آرایش ویلا نباید به دلیل همسویی با محیط به هم بریزد. آرایش عمودی (رابطه عرض با ارتفاع) و آرایش افقی (رابطه ارتفاع با عرض) دو جنبه مهم از معیار آرایش هستند.

مقیاس و تناسب

در معماری، به رابطه بین اجزا و قسمت‌های مختلف یک ساختمان ازنظر اندازه یا اثر، تناسب می‌گویند. این تناسب باید در ارتباط با محیط پیرامون نیز در نظر گرفته شود. همچنین، تناسب درونی ساختمان نباید به قیمت همسویی با محیط از دست برود.

رنگ، بافت و متریال در طراحی ویلا

متریال، بافت و رنگ مهم‌ترین عناصری هستند که می‌توانند هماهنگی یا ناهماهنگی ساختمان ویلا با محیط را تعیین کنند. البته این مولفه‌ها باید در خدمت یکپارچگی و زیبایی ویلا نیز باشند.

تقارن

تقارن به دو صورت هندسی و بصری وجود دارد. تقارن هندسی، یعنی دو یا چند طرف از ساختمان حول یک محور هندسی، به‌طور کاملا یکسان متقارن باشند. تقارن بصری، یعنی ممکن است ظاهر دو طرف ساختمان یکسان نباشد، اما ازنظر وزن و ویژگی‌های ظاهری، تقارن وجود داشته باشد.

جزئیات

جزئیات، نقش تعیین‌کننده‌ای در همسویی با محیط دارند. در معماری زمینه گرا، با انتخاب هوشمندانه جزئیاتی مانند لوازم دکوری، نوع نورهای مصنوعی و طراحی داخلی ساختمان می‌توانیم یکپارچگی بیشتری با محیط به دست آوریم.

چشم انداز در طراحی ویلا

معماری زمینه گرا در طراحی ویلا، تنها به معنای تطابق خصوصیات ظاهری سازه با محیط طبیعی نیست؛ بلکه همه جنبه‌های ساختمان شامل سیستم‌ها، کارکرد و کاربری را در برمی‌گیرد. برای مثال، در یک زمین شیب‌دار، معمار می‌تواند برای همسو کردن ساختمان خود از طراحی پلکانی بهره ببرد. همچنین او می‌تواند قسمتی از زمین شیب‌دار را به داخل حفر کند و ساختمان ویلا را درون آن بسازد.
هنگام ساخت ویلا بر اساس چشم اندازها، باید به اقلیم و شرایط آب و هوایی نیز توجه داشته باشیم. تنظیم دما، میزان رطوبت و گردش هوا، همگی باید برای زندگی ساکنان مناسب باشند و درعین‌حال، حس محیط طبیعی بیرون را تداعی کنند. اثرگذاری شرایط جغرافیایی و اقلیمی روی سلامت و طول عمر سیستم‌های نصب شده در ویلا، از دیگر نکات قابل‌توجه است.

5 نمونه طراحی ویلا زمینه گرا

نمونه های معماری زمینه گرا در ایران و جهان کم نیستند. بعضی از این ویلاها به‌طور ساده و کاملا مطابق با سبک مدرن و سبک مینیمالیستی طراحی می‌شوند. البته تفاوت اصلی این ویلاهای مدرن زمینه گرا با ویلاهای غیر زمینه گرا، تمرکز آن‌ها بر ارتباط با طبیعت و چشم اندازهای بیرونی است. بعضی از ویلاهای زمینه گرا نیز ازنظر مصالح، بافت، سیستم‌ها، طراحی نمای ساختمان، طراحی داخلی خانه و ویو، کاملا با اصول معماری زمینه گرا همخوانی دارند.

پروژه Villa Mosca Bianca

نام پروژه : Villa Mosca Bianca
معماران : Design Haus Liberty
موقعیت : ایتالیا، Lesa
دسته بندی : خانه
مساحت : 929 متر مربع
سال پروژه : 2018

این ویلا برای یک خریدار بازنشسته همراه خانواده اش به عنوان یک خانه دوم برای تعطیلات طراحی شد که گاها به آنجا می روند. آنها یک زندگی آرام می خواستند که شامل باغبانی، مطالعه، ورزش های آبی از جمله شنا، غذا خوردن در تراس، آشپزی همراه با دیدن منظره، بیدار شدن با تابش نور جنوبی، چشم اندازی به آفتاب از وان حمام، مکان هایی برای مدیتیشن و تراس هایی با منظره آب در ارتفاع های مختلف آن می شود. موقعیت جغرافیایی خانه، شکل آن را مشخص کرد. هدف این بود که هر کدام از اتاق خواب ها، فضاهای متنوعی را با ورود به نواحی مختلف چشم انداز، ایجاد کنند.
موقعیت جغرافیایی این خانه از جنگل انبوه کاج تا سطح آب دریاچه، کلید طراحی منحصر به فرد آن بوده است.
این ویلا در ۳ بخش ساخته شده : قسمت مرکزی، بخش های داخلی خانه ، فضای داخلی/خارجی و تراس های بیرونی
از آنجا که طراحی بر اساس حجم فضا بود، یک باغ مرکزی ساخته شده که خانه را بزرگتر نشان می دهد ولی لزوما به عنوان بخشی از مساحت خانه حساب نمی شود چون فضای باز است و در عین حال، یک سیستم تهویه انعطاف پذیر را خلق می کند که به مشخصه های مثبت و درخشش خانه اضافه می شود.

المان های داخلی شامل سنگ هایی هستند که صاف نشده و صیقل داده نشده اند و طراحان آنها را طبیعی و اکسپوز می خواستند چرا که خانه بسیار ساده و مرتب است و هدف آنها این بوده که تضادی در آن ایجاد شود.
تراورتن صاف نشده، بسیار زیباتر است نسبت به زمانی که کاملا صیقل داده شود و سعی بر این بوده که خانه تا حد امکان ساده طراحی شود،سازندگان محلی خانه، حقیقتا کیفیت و جزییات خانه را بهبود بخشیده اند.

 

طراحی ویلا مونتروسا

نام: ویلا مونتروسا
سال ساخت: 2015
موقعیت مکانی: سیرمالای، هند
این ویلا در سال 2015 در شهر سیرمالای ایالت تامیل نادو کشور هند ساخته شد. معماران در این نمونه طراحی ویلا، نهایت بهره را از زمین شیب‌دار، چشم اندازهای جذاب دره و پوشش گیاهی پیرامون برده‌اند. ویلا مونتروسا، نمونه‌ای عالی از معماری زمینه گرا به شمار می‌رود؛ زیرا مرز بین طبیعت و محل سکونت انسان، در این ویلا محو می‌شود. تراس‌های بزرگ و استراحتگاه‌های بیرونی بدون سقف در ویلا مونتروسا، عامل اصلی برای حفظ ارتباط بین انسان و طبیعت هستند.

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان ویلا با استفاده از خرده‌سنگ‌های طبیعی، نی، کاه، تراکوتا، گچ و لاتریت انجام شد. به منظور رعایت اصول معماری بومی، همه این مواد از نواحی اطراف سایت ویلا تامین شدند. طراحی داخلی ویلا نیز با استفاده از دکوراسیون داخلی خام، مواد طبیعی و روکاری‌هایی که مطابق با حال و هوای چشم انداز پیرامون هستند، انجام شده است. ریشه درختان گواوا، به‌عنوان نرده و حفاظ دورتادور ساختمان به کار رفته‌اند. البته این ریشه‌ها به دلیل زیبایی‌شان در اثاثیه و لوازم دکوراسیون داخلی منزل مونتروسا نیز کاربرد داشته‌اند.

ساختار

با استفاده از پایه‌های زیرین، ارتفاع این ویلا کمی بالاتر از سطح زمین شیب‌دار در نظر گرفته شد. فونداسیون ویلا پیش از تصمیم ساخت، درون این زمین‌های سنگی حفر شده بود. نحوه طراحی ویلا روی این فونداسیون به‌گونه‌ای است که ویوی عالی از چشم اندازهای طبیعی پایین دره به دست می‌دهد. پنجره‌های تمام‌قد در کنار تراس‌های بزرگ این ساختمان، طبیعت را به بخشی از فضای داخلی تبدیل می‌کنند و آن را به داخل ویلا می‌آورند.

معماری زمینه گرا در ویلا مونتروسا

معماران قصد داشته‌اند با بهره‌گیری از اصول معماری زمینه گرا، به حفظ محیط‌زیست منطقه کمک کرده باشند. 100 درصد مصالح از نواحی اطراف سایت به دست آمدند. جهت ایجاد زبان تصویری مشترک سرتاسر ویلا، ریشه‌های گواوا با ظاهر خاصشان به‌عنوان یک جزء پرتکرار استفاده شده‌اند. همچنین از علف‌ها و چمن‌های اطراف سایت در گچ کاری دیوارها استفاده شد. البته پایداری این مواد باید افزایش می‌یافت و به همین دلیل، جلاکاری روی آن‌ها اعمال شده است.

روح ویلا

ویلا مونتروسا دو جنبه مهم دارد. نخست آنکه این ویلا ازنظر ظاهری به‌خوبی با محیط پیرامونش ارتباط برقرار می‌کند و حتی در آن ادغام می‌شود. دوم آنکه ارتباط بین محیط درون و بیرون از نگاه ساکنان در حد عالی است. ساکنان ویلا می‌توانند به‌خوبی همه چشم اندازها و ویوهای اطراف را به تماشا بنشینند یا حتی به نحوی در دل آن‌ها حضور داشته باشند. ظاهر سنگی و چوبی ویلا و طراحی داخلی ساختمان آن مطابق با اصول معماری ارگانیک، آن را به بهشتی در دل طبیعت بدل می‌سازد.

نمونه طراحی ویلا 95

نام پروژه: ویلا 95
موقعیت مکانی: سوتوگرانده، کادیز، اسپانیا
معمار: فران سیلورستر (Fran Silverstre)
توسعه‌دهنده: DUS DESARROLLOS INMOBILIARIOS, Cork Oak Mansion
طراحی داخلی: Alfaro Hofmann
این ویلا از 3 بخش جداگانه تشکیل می‌شود. این بخش‌ها با اتصال به یکدیگر، ظاهر زیگ زاگ مانندی شبیه به Z را به وجود می‌آورند و چشم انداز منطقه را دوچندان زیبا می‌سازند. ویلا 95 مانند یک آشیانه سفید بزرگ و براق در میانه‌های منطقه سوتوگرانده در استان کادیز اسپانیا سر برآورده است.
فرم و جهت‌گیری ساختمان ویلا با جهت‌گیری زمین‌های طبیعی اطراف که پوشیده از گیاهان سرسبز و انبوه هستند توازن خوبی برقرار می‌کند. این نمونه موردی معماری زمینه گرا، از اصول معماری مینیمال نیز پیروی می‌کند که از ظاهر یکدست و خلوت آن آشکار است. معماران با این رویکرد، کوشیده‌اند تا از افزودن پیچیدگی و شلوغی به محیط طبیعی خودداری کنند. رگه‌هایی از معماری معاصر و معماری اسپانیایی نیز در این نمونه ویلا یافت می‌شود.

ویلا 95 در آغوش طبیعت

دیوارهای شیشه‌ای تمام‌قد، دورتادور فضای ویلا را در برمی‌گیرند. بدین ترتیب، ارتباط بین محیط درون و بیرون به حداکثر میزان خود می‌رسد. همچنین ساکنان، ویوی عالی از چشم اندازهای طبیعی شگفت‌انگیز منطقه خواهند داشت؛ گویی که آن‌ها بر فراز پوشش گیاهی منطقه شناور هستند و بر آن تسلط دارند. البته این مسئله بیشتر در مورد طبقات بالا صدق می‌کند. در طبقه پایینی ویلا، به دلیل وجود یک استخر در کنار سنگ‌فرش‌های مرمر و گیاهانی که این بار از بالا به انسان می‌نگرند، نوع دیگری از حس نزدیکی به طبیعت تداعی می‌شود.

ساختار ویلا

در این پروژه به‌جای ادغام فضای بیرون و درون، شاهد مرزهای واضحی بین بیرون و درون هستیم که گفتگوی متفاوتی را بین طبیعت و مصنوعات انسانی رقم می‌زنند. خطوط و سطوح صاف، یکی از بارزترین ویژگی‌های این نمونه طراحی ویلا هستند که بار تعامل داخل ساختمان با چشم اندازها را به دوش می‌کشند. همچنین محیط‌های خصوصی و عمومی ویلا در طول ظاهر Z مانند آن به‌طور معنادار توزیع شده‌اند.
یک ورودی خصوصی، یک پارکینگ با ظرفیت 4 خودرو، اتاق شستشو، انباری، اتاق مهمان و فضای سینما، همگی در طبقه همکف، یعنی پایین‌ترین طبقه، قرار دارند. طبقه بالاتر و فضای اصلی ویلا شامل هال، پذیرایی، آشپزخانه، غذاخوری و یک دفتر کار می‌شود. دسترسی به این طبقه از طریق پلکان بین فضای انبار و دفتر کار امکان‌پذیر است. یک سوئیت مستر و 4 اتاق‌خواب در طبقه آخر، از دیگر ویژگی‌های این ویلا به شمار می‌روند.

طراحی داخلی ویلا

تمرکز طراحان در این پروژه این بود که ویژگی سبک بودن را در طراحی داخلی و بیرونی القا کنند. کف‌پوش‌ها در فضای داخلی از جنس سنگ‌های طبیعی هستند و دیوارها نیز از جنس چوب بلوط انتخاب شده‌اند که با اصول معماری زمینه گرا همخوانی دارد. طرح‌های هندسی بولد در اثاثیه و لوازم ویلا به چشم می‌خورند که اصول معماری معاصر و مدرن را تداعی می‌کند. طرح باز و یکپارچه هر یک از 3 فضای ویلا نیز از نکات قابل‌توجه آن است. این فضاها کاملا باز و بدون مانع هستند و تنها با پارتیشن‌های چوبی از هم تفکیک شده‌اند.

نقش آب و نور در ارتباط با طبیعت

در بام طبقه 2 و فضای اصلی ویلا، یک استخر بزرگ وجود دارد. از این استخر این‌گونه به نظر می‌آید که لبه‌های آن کاملا با استخر کوچک پایین تطابق دارند. بدین ترتیب، افراد نزدیکی بیشتر به طبیعت را از این نقطه حس می‌کنند. شب‌ها، نور آسمان کاملا درون این آب‌ها بازتاب داده می‌شود و انسان را در شگفتی‌های کیهان محو خواهد کرد. نورپردازی مصنوعی ویلا نیز به‌گونه‌ای است که شب‌ها، بخش‌های بزرگی از فضای عمومی آن را به نمایش می‌گذارد و ساختمان را به‌عنوان بخشی از محیط اطراف می‌نمایاند.

خانه رینتری

نام: خانه رینتری (Raintree House)
موقعیت مکانی: نوسارا، گواناکاسته، کاستاریکا
مساحت: 750 متر مربع
سال تکمیل: 2022
کارفرما: A + D
معمار: استودیو ساکسه (Studio Saxe)
طراحی داخلی: Saxe Interiors
در یکی از گوشه‌های خلوت و دنج جنگل‌های کاستاریکا، گروه معماری Studio Saxe با ترکیب معماری ارگانیک، معماری زمینه گرا و معماری معاصر، شاهکاری را پدید آورده‌اند. فرم این ویلا با توجه به 2 عامل اصلی طراحی شد: یکی محدودیت‌های شدید اقلیمی و دیگری همسویی با محیط طبیعی. زمین این ویلا شیب‌دار بود و برای دست‌یابی به فرم مطلوب، نیاز به نوآوری‌های خاص داشت. همچنین خواسته‌های مالکان برای زندگی در آغوش طبیعت باید لحاظ می‌شد.
معماران قصد داشتند  کمترین اثرگذاری ظاهری منفی را بر فضای جنگل داشته باشند و به حفظ محیط‌زیست کمک کنند. دست‌یابی به نماهای بی‌نظیر از اقیانوس و خورشید از دیگر اهداف آنان بود. آن‌ها همچنین کوشیدند تا فونداسیون بسیاری قوی و سازه‌های دینامیک را برای این نمونه طراحی ویلا در نظر بگیرند تا وزن و مصالح موردنیاز را تحمل کند.

ساختار ویلا

چینش حجم‌های فضایی در این پروژه هماهنگ، اما کمی نامنظم است تا بیشترین میزان گردش هوا و ورود نور اتفاق بیفتد. فضاهای اصلی چون پذیرایی و اتاق مستر، بیش از دیگر فضاها مشمول این بهینه‌سازی نور و هوا می‌شوند. ترکیب مصالحی چون سنگ‌های طبیعی، چوب، قاب‌های فلزی و شیشه، حس طبیعی بودن ویلا را افزایش می‌دهد. پلکان اصلی ویلا در یک فضای نیمه بیرونی و نیمه داخلی در طبقه پایین آغاز می‌شود. در زیر این پلکان جهت استراحت و آرامش، یک تاب بزرگ قرار دارد.
3 اتاق‌خواب، یک اتاق نشیمن و یک فضای کوچک گفتگو، دیگر قسمت‌ها در طبقه اول ویلا هستند. بخش‌های بزرگی از فضای طبقه اول به صورت عمومی و نیمه‌باز طراحی شده‌اند تا ویوهای عالی از منطقه به دست بدهند.

طراحی داخلی خانه رینتری

سبک طراحی داخلی ویلا رینتری، چیزی بین سبک مدرن استوایی و سبک صنعتی است. تضاد متریال و پوشش گیاهی داخل و بیرون ویلا، از ویژگی‌های برجسته آن به شمار می‌رود. جهت همسویی با معماری بومی، مولفه هایی چون چوب سوخته، چوب ساج، کاشی‌های هیدرولیک دست‌ساز، لامپ‌های بافتنی و مواردی از این قبیل در طراحی داخلی ویلا مورداستفاده قرار گرفتند.

معماری زمینه گرا و اصول بیواقلیمی

زمینه گرایی و اصول بیواقلیمی، 2 عامل اثرگذار مهم در این نمونه طراحی ویلا بوده‌اند. معماران در این پروژه موفق شده‌اند تا تکنیک‌های سنتی منطقه را با اصول معماری مدرن در هم بیامیزند و طرح پایداری با ترکیب گذشته و آینده بسازند. پایداری مسئله مهم دیگری بود که در ویلا رینتری لحاظ شد. برای مثال، بام ویلا به‌طور چتری تمامی فضای طبقه اول را در برمی‌گیرد و از ورود آب باران به داخل جلوگیری می‌کند. همچنین این بام می‌تواند آب را به داخل مخازن ذخیره‌سازی برای استفاده‌های بعدی روان سازد. نصب پنل های خورشیدی نیز جهت صرفه‌جویی در انرژی در این پروژه قابل‌ملاحظه است.

ساختمان هاوس بالما در سوئیس

نام: هاوس بالما (House Balma)
موقعیت: دهکده والس، کشور سوئیس
مساحت کل: 1262 متر مربع مساحت سایت و 1365 متر مربع مساحت کل کف
معمار: گروه Kengo Kuma & Associates
مهندس نما و سازه: Mario Russi, REBA
طراحی نورپردازی: Viabizzuno
هاوس بالما در دهکده والس در کشور سوئیس قرار دارد. هرچند ساختمان این پروژه به صورت 4 طبقه و برای کاربری مسکونی و تجاری بنا شد، اما رویکردهای به کار رفته در آن به نحوه طراحی ویلا بسیار نزدیک هستند. هاوس بالما، یک نمونه عالی از معماری زمینه گرا است و می‌تواند برای طراحی پروژه ویلا بسیار الهام‌بخش باشد.
 خانه‌های دهکده والس همگی با استفاده از سنگ‌های کوهستان آلپ پیرامون ساخته شده‌اند. به همین دلیل، گروه معماری Kengo Kuma & Associates کوشیدند در نمونه طراحی ویلا خود، یعنی هاوس بالما، معماری سوئیسی را با سنگ پیاده کنند. سنگ کوه‌های والس از خاصیت جالبی برخوردار است. این سنگ هنگام تماس با آب یا نور طبیعی، از رنگ اصلی خود، یعنی نقره‌ای، تا حدودی به رنگ‌هایی چون سبز و آبی مایل می‌شود.
کار پردازش سنگ‌ها در این منطقه و تبدل آن‌ها به اجزای ساختمانی مانند بام، کف، نما و غیره توسط شرکت ترافر استون (Truffer Stone) انجام می‌گیرد. گروه معماری KKA طی نشستی با این شرکت، به طراحی سازه‌های دلخواه خود دست یافتند. به گفته گروه KKA درباره معماری زمینه گرا در هاوس بالما، آن‌ها امیدوار بوده‌اند تا معماری ارگانیک و هماهنگی بین چشم اندازها و ساختمان در این پروژه آشکار باشد. اندازه‌های ویلا مطابق با محدودیت‌های محیط تعیین شدند.

منبع الهام پروژه

بام گوشه‌دار و تیز هاوس بالما همسو با طرح‌های سنتی دهکده والس سوئیس طراحی شده است؛ اما درعین‌حال، به دلیل علاقه گروه معماری به پاگودای ژاپنی، این طرح با برخی طرح‌های سنتی ژاپن نیز همخوانی دارد. گوشه‌ها نه‌تنها در بام، بلکه در طبقات مختلف ساختمان دیده می‌شوند و به بخشی از شخصیت آن بدل شده‌اند.

هماهنگی با چشم اندازها

معماران می‌گویند در این نمونه طراحی ویلا، از معماری بومی که نوع خاصی از معماری زمینه گرا است، الهام گرفته‌اند. آن‌ها می‌خواسته‌اند تا تجربه فضایی در پروژه‌شان، بازتابی از چشم اندازهای والس باشد. البته ویوهای ویلا نیز دسترسی خوبی به بهترین چشم اندازهای طبیعی دهکده والس سوئیس می‌دهند.

طراحی نمای ساختمان هاوس بالما

ترکیبی از لوح‌های سنگی و چوبی در هم فرورفته با اتصالات فلزی، نمای ویلا هاوس بالما را تشکیل می‌دهند. این نما یکی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های ویلا است که سنگ‌های بزرگ سنگین را در چشم مخاطب سبک جلوه می‌دهد. پنجره‌ها در این نما، از رویکرد سنتی منطقه پیروی نمی‌کنند. به گفته معماران پروژه، پنجره خانه‌های دهکده، کوچک طراحی می‌شود تا حس دنجی و گرما را منتقل کند؛ اما آن‌ها می‌خواسته‌اند تا ارتباط محیط درون و بیرون را تقویت کنند و چشم اندازهای زیبا و وسیع را در نظر بگیرند.

طراحی داخلی ویلا بالما

طراحی داخلی ویلا نیز مطابق با سنت‌های منطقه انجام شد. تعامل بین فضاهای خصوصی و باز، چینش کلی فضای داخلی و نورپردازی ویلا به‌گونه‌ای است که حس حضور در لابه‌لای ترک‌های سنگ یا غار سنگی را به ساکنان منتقل می‌کند. حتی پلکان در این نمونه طراحی ویلا توسط شرکت Truffer Stone کاملا از جنس سنگ‌های منطقه طراحی شده است. این پلکان به‌طور یکسره و به‌طور اریب از طبقه اول تا طبقه آخر کشیده می‌شود. دیگر قسمت‌های فضای داخلی، با توجه به موقعیت مرکزی پلکان چیده شده‌اند.

طبقات و فضاها

خانه بالما، یک طبقه زیرزمین و 4 طبقه دیگر روی زمین دارد. هر یک از طبقات ویلا به‌عنوان واحدهای جداگانه یا به صورت یکپارچه قابل‌استفاده هستند. طبقه زیرزمین، حال و هوایی مشابه با غارهای زیرزمینی دارد و می‌تواند برای گفت‌وگو، هم‌نشینی و برگزاری جلسه مورداستفاده قرار بگیرد. یک حمام جداگانه و یک باغ کوچک با سقف باز رو به آسمان در طبقه زیرزمین در نظر گرفته شده است که راحتی ساکنان و ارتباط با بیرون را تقویت می‌کند.
در حال حاضر، طبقه همکف، طبقه اول و زیرزمین به‌عنوان فضای کار توسط شرکت Struffer Stone مورداستفاده قرار می‌گیرند. طبقه 2 و 3 واحدهای خصوصی هستند. به‌منظور ایجاد حس صمیمت، در نمای طبقات بالایی از تخته چوب‌های بیشتر استفاده شده است.

معماری زمینه گرا در پروژه هاوس بالما

جزئیات، یکی از مهم‌ترین اصول معماری زمینه گرا هستند و در این پروژه نیز بسیار موردتوجه قرار گرفته‌اند. سنگ‌ها در این پروژه به موجودات زنده شباهت دارند، زیرا در هر شکلی و فرمی یافت می‌شوند. سنگ‌های معلق، ساکن، سازه‌ای، پنهان و خیره‌کننده، همگی در خانه هاوس بالما وجود دارند. رنگ‌بندی پروژه نیز کاملا مطابق با حال و هوای کوه‌های آلپ تعیین شده است. همان‌طور که در این پروژه می‌بینیم، سنگ‌های منطقه کاملا با متریال چوب، فلز و شیشه همخوانی دارند.

جمع‌بندی

طراحی زمینه گرا در معماری، به طراحی‌هایی می‌گویند که با تمرکز بر محیط فیزیکی یا اجتماعی بیرون در ساخت ویلا مورداستفاده قرار می‌گیرند. معماری زمینه گرا به 3 دسته بومی، منطقه‌ای و انتقادی تقسیم می‌شود. مهم‌ترین اصول معماری زمینه گرا شامل نظام توده‌ای، متریال و معیارهای تحلیل زمینه هستند. 5 نمونه طراحی ویلا شامل Villa Mosca Bianca، ویلا مونتروسا، ویلا 95، خانه رینتری و هاوس بالما، به‌خوبی ویژگی‌های سبک زمینه گرا با تمرکز بر چشم اندازها را نشان می‌دهند.

https://www.architecturemaker.com/what-is-contextual-architecture/?expand_article=1
https://layakarchitect.com/contextual-architecture/
https://archeetect.com/context-in-architecture/
https://www.stirworld.com/see-features-in-the-worship-of-stone-haus-balma-by-kengo-kuma-associates-in-switzerland
https://archello.com/story/78813/attachments/photos-videos/9
https://www.dwell.com/home/monterosa-holiday-home-726940ce
https://www.stirworld.com/see-features-fran-silvestre-arquitectos-designs-villa-95-in-spain-as-a-single-continuous-gesture
https://www.stirworld.com/see-features-raintree-house-by-studio-saxe-is-a-retreat-nestled-in-a-lush-costa-rican-jungle
 تحریریه معماری آرل
منبع : آرک دیلی

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-8140.html